Så fort vi hoppade in i demon för Cryteks kommande VR-titel Robinson: The Journey slängdes vi in i en fyllig djungel proppad av märkliga ljud och grönskande omgivningar som omslöt oss. Spelet beskrivs som en "levande, andandes värld" och detta var tydligt genom demon då vi såg insekter som surrade omkring oss, träd som svajade i vinden och givetvis huvudattraktionen; dinosaurier, inklusive raptorer, flygödlor och långhalsade bjässar som kan ha varit brontosaurier (det var svårt att avgöra med säkerhet).
Demon sätter dig i protagonisten Robins skor och vi fick följa en svävande robot genom djungeln för att hitta föremål som kan vara till hjälp i hans situation, så som förnödenheter från hans kraschade skepp. Vi gavs inte mycket detaljer kring spelets berättelse i den korta demon men det verkar som att denna robot kommer förbli din vänliga, vitsiga kompanjon genom din tid på denna planet och erbjuda tips såväl som rådgivning när du behöver det.
En punkt där roboten faktiskt hjälpte oss var när vi stötte på ett pussel som krävde att vi distraherade en dinosaurie vars huvud blockerade vår väg. Lösningen var att plocka upp lite utspritt bråte på marken och kasta det på frukt som dinon kunde mumsa upp, men det tog oss ett tag att komma på det. Spelet lovar att mer av samma sorts pusselelement kommer finnas i den slutgiltiga produkten så detta var bara en försmak på vad som kommer senare. Det verkade inte finnas några strider alls men kanske kan de lägga till detta i framtiden - förmågan att kunna kasta saker indikerar att detta vore möjligt.
En annan nyckelkomponent som visades under demon var klättrande. Överraskande nog fungerade denna funktion väldigt smärtfritt och kan lätt utföras genom att sikta på var du vill gripa tag och göra det med avtryckarknapparna. Detta kändes härligt att testa då det inte var förutbestämda punkter där man kunde greppa tag, utan vi kunde röra oss ganska fritt och göra mer avancerade rörelser som vi kanske inte hade förväntat oss vara möjliga. Vi klättrade på både svampiga ytor såväl som vinrankor och vi antar att klättrandet, precis som utforskandet, kommer vara en ofta återkommande gameplay-aspekt.
Sett till det visuella var världen väldigt fyllig och lätt att leva sig in i tack vare blandningen av färger men det vet ett par ställen där saker och ting blev lite suddigt och där kvaliteten fick sig en däng. I demon var det inte ett alltför svårt problem men nu undrar vi om det kommer förekomma flertalet liknande episoder i fullspelet och om huruvida detta kommer påverka upplevelsen drastiskt. Den stora himlavalvet ovan dig, djungelunderlaget och de enorma skogarna i alla riktningar var dock oerhört välgjorda. De förhistoriska djuren själva såg så stora och respektingivande ut som man hade föreställt sig, särskilt när de tittar ner på dig eller rusar för att skydda sina ägg, och deras respektive animationer verkade lena och naturtrogna.
Den övergripande tekniska biten var, med något enstaka undantag, konsekvent bra och kördes väl och de olika spelmekaniska finesserna fungerade utan problem, inklusive klättrande, upplockande av objekt och kastande av sagda objekt. Denna lilla förrätt gjorde oss upprymda över vad Cryteks dinosaurieäventyr kan ha för ess i rockärmen för oss och vi ser fram emot att få se var Robinson: The Journey tar spelaren i framtiden.