Svenska
Gamereactor
recensioner
Rematch

Rematch

Sifu-utvecklarna Sloclap släpper sitt nya fotbollsspel. Kan det vara "a match made in heaven" eller borde de ha utvecklat något annat? Joel har spelat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ser ett litet hål som behöver fyllas. Det gapar tomt och ropar efter uppmärksamhet. Football Heroes League försökte casha in för några veckor sen men det gick käpprätt åt skogen och var ett väldigt tydligt (men dåligt) försök att stjäla rampljuset från ett riktigt spel - Rematch. Nu är det Rematchs tur att visa vart skåpet ska stå och hur arkadfotboll ska spelas år 2025.

Jag skrev i Football Heroes League-recensionen att det saknas ett spel i den här genren. EA FC är idag långt från det lyckopiller som jag vill ha när jag kickar digital fotboll utan det är för nedtyngt av mikrotransaktioner och slöa servrar. Jag vill ha kvick, rapp, fartfylld och underhållande fotboll där realism är en bisak. Rocket League har allt det, med den lilla (läs: markanta) skillnaden att bollen sparkas med raketbilar istället för med bredsidor och sträcka vrister. "Ge mig ett Rocket League med fötter" är något jag brukar säga och Sloclap verkar ha hört mina böner.

Rematch
Släktskapet med Sifu lyser igenom.

Sloclap ja, studion som levererade kung fu-spektaklet Sifu för några år sedan följer alltså upp med ett fotbollsspel. Stilen vi såg i Sifu går faktiskt igen i Rematch där vi ser samma stiliga cellshade-grafik och dessutom liknande stuk på karaktärer. Sifu briljerade på flera punkter och en av dem har de tagit med sig in i utvecklingen av Rematch, nämligen sättet man rör sig på och interagerar med omgivningen. Istället för att sparka glasflaskor och käkpartier är det fotbollar som får stryk här, men med samma "smoothness".

Detta är en annons:

I Rematch spelar man antingen tre mot tre, fyra mot fyra eller fem mot fem. Det är matcher utan regler som gäller så ingen offside, inga frisparkar och inga gula eller röda kort. Innan man tar sig an verkligt motstånd så får man spela igenom en kort prolog som visar de viktigaste spelmekanikerna. Även om det är ett fotbollsspel, precis som EA FC 25 till exempel, så spelas det inte alls på samma sätt utan här är likheterna med Rocket League större. Du styr en spelare, din spelare. De andra styrs av andra spelare och det sätter verkligen samarbetsförmågan på prov.

Rematch
Tjusiga omgivningar att sparka boll i.

En annan likhet med Rocket League är sättet man siktar när man skjuter. Där är det visserligen mer fokus på gravitation och fysik men i Rematch går det inte bara att trycka av ett skott och förvänta sig att bollen ska segla upp i krysset som om det vore en målsökande missil. Nej, Rematch spelas ur ett tredjepersonsperspektiv där du har en fri kamera att ansvara över och ett hårkors som du siktar med både när du passar och när du skjuter. Rematch dukar inte upp allt åt dig utan det kräver att du lägger tid på att få grepp om kontrollen för att lyckas. Du måste lära dig att ta emot bollen, dribbla effektivt genom att pusha bollen åt olika håll och dessutom att göra tricks vid rätt tidpunkt. Ingenting görs åt dig utan det är du som ser till att saker sker och att de görs på rätt sätt - en uppfriskande sak att se i ett fotbollsspel nu för tiden.

Fem minuters-matcher är det som gäller. Rinner det iväg och blir för många mål för ett av lagen avslutas matchen i förtid av "mercy rule". Man roterar efter varje avspark där en spelarna får äran att stå i mål medan de andra är utespelare. Ett problem jag ständigt stött på när jag spelat Rematch är att precis som när min grabb spelade i pojkar 6 år-laget så vill alla upp och sparka på samma boll, samtidigt. Ett mål lämnas vidöppet och resulterar mer eller mindre alltid i baklängesmål. Folk är generellt sett inte så bra på Rematch än, men det blir bättre ju mer man spelar och rankningen stiger.

Detta är en annons:

Paralleller med Rocket League var det ja. Det finns många. Chatsystemet under matcherna är i grunden i stort sett samma och funkar smidigt för att be om en passning eller be någon skjuta och dessutom för att be om ursäkt när man gör en tabbe och råkar släppa in ett mål. En annan är uthållighetsmätaren som visar hur länge du kan rusha - fast i Rematch fylls den på automatiskt istället för att du behöver plocka upp boostar utspridda över planen. En tredje likhet är det tunga fokuset på möjligheten att anpassa din spelare med allt från stora frisyrer och mustascher till snabba skor och mönster på dina kläder. I Rematch ser vi även samma upplägg med ett säsongspass där man låser upp fler kosmetiska föremål, precis som i Rocket League. Den största skillnaden mellan Rocket League och Rematch är (förutom bilar kontra fötter) att det ena är ett gratisspel och det andra kostar 300 kronor.

Rematch
Målvaktsläget är faktiskt roligt, förvånande nog. Men tröttnar man är det bara att springa ut ur målområdet och kriga som alla andra.

Ja, Rematch kostar pengar. Många kommer ju att få tillgång till det genom Game Pass, där det släpps dag ett men ni andra får betala minst 279 kronor för basutgåvan och upp emot 500 för deluxe edition som innehåller lite extra lull lull. Det känns lite fel, faktiskt. Rematch är faktiskt ett fantastiskt spel när man lyckas matcha med rätt spelare som faktiskt vet hur fotboll ska spelas. Jag ser mig själv spela det här lång tid framöver - men jag är lite osäker på hur många som vill punga ut i runda slängar 300 riksdaler för att lägga vantarna på ett spel som är fullt med mikrotransaktioner och ett säsongspass som man behöver betala ännu mer för. Rematch känns mer som en F2P-titel - särskilt med tanke på likheterna det har med Rocket League.

Huvudsaken är att alla spelar på samma villkor (ännu en likhet med Rocket League) och mikrotransaktionerna låser bara upp möjligheten att förändra hur spelet ser ut. Att ha skor som har en glitch-animation bakom sig när man springer snabbt gör inte att man sparkar hårdare eller springer snabbare. Det är bara kosmetiskt och har ingen effekt på hur bra fotbollen spelas. Men jag är lite rädd för att Sloclap skjuter sig själva i foten med sin prissättning av spelet. Men det återstår att se.

Rematch
Såhär "snygg" kan man bli. Om man slänger in lite riktiga pengar kan man bli ännu tjusigare.

Förutom den rätt stora minuspunkten är Rematch är väldigt bra spel. Det är spelet jag har velat ha i så många år och jag är överlycklig över att det äntligen landat. Det är både trevligt att titta på och trevligt att spela och jag hoppas att Sloclap lyckas med det till synes omöjliga - att övertyga spelare att betala för något som i mångt och mycket ser ut som en free to play-titel.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fotboll har sällan varit så roligt, snygg grafik, Sifu-släktskapet syns och det är positivt, spelmekanikerna sitter som ett smäck, utmanande, belönande
-
Mikrotransaktioner, säsongspass, det kanske borde ha varit ett gratisspel
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

RematchScore

Rematch

RECENSION. Skrivet av Joel Pettersson

Sifu-utvecklarna Sloclap släpper sitt nya fotbollsspel. Kan det vara "a match made in heaven" eller borde de ha utvecklat något annat? Joel har spelat...



Loading next content