Pimp My Ride

Pimp My Ride

Att Pimp My Ride skulle bli bra i spelform var det väl egentligen ingen som trodde. Eller? Personligen hade jag väntat mig ett riktigt bottennapp, och det var precis vad jag fick

Det första som slår mig är att utvecklarna som gjort Pimp My Ride förmodligen varit berusade under de väldigt få arbetstimmar de spenderat med spelet. Pimp My Ride misslyckas med precis alting förutom just presentationen som följer TV-programmets bombastiska typografi och coola musik till punkt och pricka. Men det är också allt. I övrigt är detta ungefär lika trevligt som salmonella. Tyvärr.

För dig som sovit de senaste fem åren kommer här en snabb genomgång av själva Pimp My Ride-konceptet. Pimp My Ride är ett hutlöst populärt TV-program som under ledning av rapparen Xzibit snurrar på MTV, dagligen. Programmet går ut på att Xzibit vid starten av varje avsnitt besöker någon stackars fattig rackare med världens fulaste skrothög till bil, som styling-kungarna på West Coast Customs sedan förvandlar till en extremöverdriven überbil med utrustning för hundratusentals kronor. Avslutningsvis släpps den fattiga stackaren in i West Coast Customs garage där bilen står övertäckt av en gigantisk filt. Till tonerna av dunkande hip-hop avtäcks sedan bilen och obligatoriska glädjevrål utbryter. Sen är programmet slut.

Upplägget i spelet Pimp My Ride är enkelt, och sjukligt enformigt. Varje uppdrag kretsar kring en kunds bil som du ska pimpa. Man väljer en av spelets superfula skräpbilar i en superful skräpmeny som man sedan kör hem till ägarens hus för att överraska denne med att han precis blivit pimpad, ja, eller att han ska bli pimpad.

Det gäller i starten av varje uppdrag att köra omkring i den virtuella stad (Pimp City) spelet utspelas i för att samla ihop massor av delar som du kommer att behöva för att pimpa kundens kärra. I slutet på varje omgång när man samlat in styling- och tuningtillbehör belönas man med en viss poäng som förhoppningsvis är goda nog för att kunna fortsätta. Om inte, får man börja om. Allting toppas sedan av ett gäng hysteriskt trista minispel som kretsar kring den mest fantasilösa racing jag testat sedan GT Pro Series till Wii.

Bilfysiken i racingmomenten är den sämsta på väldigt länge och det är faktiskt sällan som det överhuvudtaget känns som att köra en bil i Pimp My Ride. Mer som en 12 ton tung stålsäng som överstyr mer än något annat fordon (eller säng) i världshistorien. Till råga på allt existerar inte en enda av bilarna i spelet i verkligheten heller utan är bara fantasibilar, vilket såklart gör det riktigt meningslöst att leta efter coola styling-tillbehör. Det vore väl en sak om man kunde köpa riktiga Stillen-grejor till sin Nissan, eller Mugen-styling till sin S2000. Men att leta bulkiga kofångare till sin "Angel 300" framstår som ännnu tråkigare än själva bilkörningen i sig.

Samla pengar gör man genom att cruisa omkring i apfula Pimp City och krocka med andra bilar. För till en början krockade jag med både hus och andra trafikanter trots att jag egentligen inte ville det. Men jag kom ganska snabbt underfund med att det faktiskt är tänkt att man ska det, då man vinner pengar från andra trafikanter genom att förstöra deras bilar. Dessa pengar är det sedan tänkt att man ska använda för att pimpa sin bil, såklart. Voila!

Vore det inte för att Xzibit både är rolig och varierad i sitt kommenterade skulle Pimp My Ride få betyget 2/10, så dåligt är det.... faktiskt. Nu når det en svag trea trots hemsk spelbarhet, extremrepetitivt upplägg och apful grafik.

Pimp My RidePimp My RidePimp My RidePimp My Ride
03 Gamereactor Sverige
3 / 10