Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles

Joakim kan absolut ingenting om anime, men det har inte hindrat honom från att njuta av speltolkningen av Demon Slayer. Här är vår recension.

När Gamereactors kapten och härförare Petter Hegevall delade ut recensionsuppdrag under förra veckan såg undertecknad förmodligen ut som en livs levande fågelholk där han stod och fumlade i ledet. För i mitt knä landade Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles, ett spel vars titel mer lät som en serie nysningar än något man skulle vilja lira, och jag kände genast att jag var på väg mot kompetens-bassängens djupare delar - detta utan vare sig armpuffar eller badring till min hjälp. Jag är nämligen ingen konnässör när det kommer till anime, och försöka tolka något som, med största sannolikhet, har en extremt dedikerad fanskara är som att vandra över ett minfält med förbundna armar och ben samtidigt som någon ger dig högintensiva elstötar i mellangården. Det är problematiskt, milt sagt. Jag har dock tillbringat den senaste veckan med att slakta demoner på löpande band, och även om jag inte har någon tidigare kännedomen om följetongen i sig så måste jag säga att jag är positivt överraskad av det jag har fått uppleva.

Grafiken är otroligt vacker och mysig att vila ögonen på,

Via en snabb googlesökning har jag fått fram att Demon Slayer Kimetsu no Yaiba - The Hinokami Chronicles (försök säga det snabbt fem gånger) är baserat på en manga från 2016 som under 2019 gjordes tillgänglig som TV-serie. Det ska även ha kommit en fullfjädrad långfilm under året som följde, och säsong två av serien ska därtill släppas nu under vintern. Har jag sett något av ovannämnda kreationer? Nej. Har det hindrat mig från att njuta av spelet i fråga? Faktiskt inte. Demon Slayer gör nämligen ett gott jobb med att vagga in obelästa jubelidioter som mig med vad som händer, och jag kände mig aldrig bortkopplad från det som utspelade sig på skärmen trots min totala okunskap. Visst, en som har varit med från starten kommer garanterat kunna njuta i större utsträckning, men låt inte din ovana med serien skrämma bort dig från att doppa tårna i denna spännande anime-soppa.

Du kan låsa upp bakgrundshistorier som ger berättelsen mer djup, Dessa går att se från varje kapitels huvudskärm.

Storyn handlar kortfattat om en ung pojke vid namn Tanjiro som tränar för att bli en så kallad Demon Slayer, detta efter att hans familj blivit slaktade av demoner och hans syster har förvandlats till en vålnad av sitt forna jag. Berättelsen tar dig sedan från den ena vackra skådeplatsen till den andra och du får träffa drösvis med spännande karaktärer längs med vägen. Visst, alla levererar givetvis inte djupa människoskildringar eller mångfasetterade personligheter, men sammanfattningsvis är jag nöjd med det jag har fått se, och det kändes verkligen som man tittade på en serie med interaktiva inslag då man inte stressade fram handlingen eller snålade med att bjuda på stämning eller dela ut känslomässiga belöningarna.

Något jag däremot inte tyckte om var att det sker väldigt mycket exposition, och då gärna i form av att man får höra folks tankar i tid och otid. Jag vet inte om serien lider av samma sak, men att ständigt höra hur folk tänker var som att författarna skulle skriva en på näsan hela tiden. Detta konstanta förklarade av folks tankar och känslor (i VARJE situation) gör givetvis att det uppkommer en extremt låg risk för missförstånd, men det förtar lite av magin när man får allt tydliggjort för sig hela tiden. Det är ett litet klagomål i sig, men ändå något som påverkar helhet rätt rejält.

Tanjiro har ett omänskligt bra luktsinne som hjälper honom att nosa fram fara och eventuella byten.

Om vi fortsätter på negativitetståget så är det inte jättemycket spelande mellan de välgjorda filmsekvenserna, och det som serveras består egentligen mest av två typer av spelbarhet. Den ena är en extremt simpel utforskningsdel där man rör sin karaktär genom en enkel karta för att hitta tillgångar samt ta sig till nästa huvudmål. Den andra består av den betydligt roligare fightingdelen då man får använda ett flertal olika karaktärer till att mangla diverse demoner till ockult-märkt köttfärs. Dessa bataljer äger sedan rum inuti en begränsad 3D-miljö och du kan utföra diverse kombinationer för att låsa upp flashiga stridsanimationer som tar upp majoriteten av skärmutrymmet. Det är ett roligt system som underhöll rejält, och då man kan spela detta mot andra människor (lokalt och online) så finns det stora möjligheter för dubbel spelglädje i större sällskap. Det är visserligen inte det djupaste stridssystemet på marknaden, men det gör ett gott jobb med att få en att känna sig kraftfull samtidigt som det inte enbart fungerar att hamra febrilt på knapparna.

Fightingsekvenserna är intensiva och underhållande.

Presentationen förtjänar sedan beröm. Det ska förvisso noteras att miljöerna man kan röra sig i är extrem begränsade, men allt ser samtidigt otroligt vackert och tjusigt ut, och det var verkligen en fröjd att se hur vattenfärgslikande berg- och stadsmiljöer målades upp via min Playstation 5. För den läckra grafiken gör verkligen att det känns som en anime-serie utspelar sig framför ens ögon, och då röstskådespelarna gör ett bra jobb med att få karaktärerna att komma till liv finns det ytterst lite att klaga på när det kommer till det audiovisuella..

Bosstriderna erbjuder de roligaste bataljerna.

Demon Slayer erbjuder i slutändan ett roligt, om än tämligen lättsamt, action-fightingspel där fokus ligger på story och världsbyggande. Är du familjär med serien sedan tidigare skulle jag gissa att denna upplevelsen kommer falla i god jord, detta då det verkligen känns som det är byggt med kärlek och vördnad för ursprungsmaterialet. Är du däremot, precis som mig, en nykomlingar bör du inte heller avskriva detta färggranna äventyr utan att ha gett det en ärlig chans, speciellt om du har ett intresse av japansk mangakultur och fightingspel överlag. För detta har faktiskt gjort mig lite nyfiken på att kolla på serien som spelet är byggt kring, och det är möjligt att det blir ett projekt att landa nu redan under vinterhalvåret - och då inte bara för att man vill slippa se lika frågande ut nästa gång chefredaktör Hegevall kastar ett japanska anime-spel i ens knä.

What he said.
7 / 10
+