Madden NFL 22

Madden NFL 22

I helgen drar NFL-säsongen igång på riktigt. Johan har undersökt om det är värt att kasta virtuella äggformade bollar under tiden.

Det finns bara ett ord att beskriva Madden NFL 22 med. Frustrerande. Det är den känslan jag kommer att minnas när jag slutar spela det här spelet. Det finns alldeles för många små buggar och dåligt programmerad amerikansk fotboll. Jag har dessutom haft (o)turen att testa båda versionerna av spelet, till den förra och nuvarande konsolgenerationen. Det är smått ofattbart för mig att PC-versionen är samma som den förra generationens och därmed saknar några nya funktioner. Och som sig bör är funktionerna som lagts till, och som EA slår på stor trumman för, saker som redan funnits i tidigare spel och nu lagts till igen några år senare. Den här recensionen kommer att handla om den nya konsolgenerationens version, men jag kommer nämna den förra generationens när det är nödvändigt.

Madden NFL 22
Precis så här känner jag när jag spelar Madden.

Jag nämnde här ovan att spelet har problem, stora problem. Det är saker som tar bort all glädje från spelet som annars kanske hade kunnat vara bra. Låt mig nämna några stycken. Det finns videor på nätet du kan kolla in om du verkligen vill få en djupdykning. På buggfronten stötte jag på att spelare fastnar i en rörelse och helt enkelt är fastfrusen där. En utmaning i Ultimate Team var att kasta en touchdown, vilket jag gjorde, men samtidigt fick motståndarna en gul flagga. Jag tackade så klart nej till det straffet och tog min touchdown, men då fick jag plötsligt att utmaningen misslyckats eftersom jag inte kastat en touchdown. Jag har sett datorstyrda punters sparka bollen åt fel håll.

På bilden här nedan kan du se när motståndaren gör en interception, med en hand, genom min spelares huvud. Lägg därtill det som kanske gjorde mig mest frustrerad och fick mig att nästan skrika rakt ut, nämligen dumma/inkompetenta spelare. Wide receivers som inte kan fånga en boll och så fort de har minsta kontakt från motståndare kommer bollen bara studsa ur deras händer. Det finns spelare som inte bryr som om att blockera, trots att spelaren är rakt framför dem. Det finns andra spelare som inte orkar lyfta upp armarna för att fånga en boll som istället träffar dem i huvudet och ramlar i backen. Sen har vi så många saker som vanliga amerikanska fotbollsspelare aldrig skulle göra, rent taktiskt, men den genomgången skulle ta en evighet. Spelet har problem.

Madden NFL 22
Ultrarealism. En enhandsfångad boll genom huvudet på en annan spelare.

Den nya konsolgenerationen får i alla fall några, små förbättringar. Eller förändringar om man inte gillar dem. Det finns ett nytt momentumsystem under matcherna. Presterar du bra och kanske kastar en touchdown eller gör en interception kommer mätaren längst upp på skärmen att gå i din favör. Det finns två stycken "egenskaper" som varje lag kan låsa upp under en match och som varierar från match till match. Det kan vara att dina spelare inte kan bli trötta eller att pilarna som visar rutterna dina spelare springer kommer vara helt förstörda (se bilden nedan). Denna funktion saknas på den förra konsolgenerationen samt PC-versionen. Publiken har också fått sig en förbättring med fler animationer, men att se samma fans om och om igen känns lite trist. För att inte tala om när en supporter har ett lags tröja på sig, men en skylt som hejar på det andra laget. Snurrigt.

Madden NFL 22
Momentum är en stor del av matcherna nu. Spela dåligt och du möts av olika svårigheter. Som att rutterna spelare springer ser konstiga ut.

De olika spellägena är precis vad vi hade förra året. The Yard, som är Maddens motsvarighet till FIFA:s Volta, är tillbaka. Det är ett försök att få sporten att verkar cool, men färgglada kläder och neonfärgade planer. Annorlunda regler och mer snabbt spel kan göra det roligt, men det är verkligen inget som är intressant i längden. Dessutom har det blivit ytterligare en plats för EA Sports att håva in pengar via mikrotransaktioner utanför Ultimate Team. MUT, som det kallas här, är så klart också tillbaka. Varför skulle de göra sig av med detta spelläge? Och det är precis som förra året. Exakt som förra året. Klara utmaningar, lås upp spelare, köp kortpaket och hoppas på att få de bästa spelarna, ta ditt fantasilag online och så vidare.

Madden NFL 22Madden NFL 22
Vi har fått förbättrade fans åtminstone.

Face of the Franchise, spelets karriärläge, är inget att hänga i julgranen. Det är samma gamla visa där du spelar som en ung, lovande spelare (nu kan du välja fyra positioner, QB, RB, WR och LB) som stöter på utmaningar fram till den kommande draften. Läget är alldeles för kort och känns ibland som en lång reklamfilm för ett speciellt klädesmärke som frekvent kommer nämnas. Har du tidigare spelat ett karriärläge kommer det här vara precis vad du redan har upplevt. Här behövs förbättringar och läget är flera mil bakom de liknande spellägena i NBA 2K-serien och FIFA. Franchise Mode har dock äntligen fått sig en förbättring, med blandade resultat. Det här är ett spelläge som många spelare väljer att tillbringa sina timmar i spelet med och det har ärligt talat varit rätt så dåligt. Vi kan nu anställa och sparka tränare, men det missar helt målet genom att ha ett rollspelsliknande egenskapsträd för varje tränare. Jag vill ha olika tränare som är bra på olika saker. Här finns nu också veckogenomgångar och taktiska upplägg inför varje match som visar vad du kan utnyttja hos motståndarna, men också vad du bör se upp för. I halvtid av en match kan du sedan ändra din taktik om det inte riktigt funkar som du tänkt och sedan kan du behöva försvara det i en presskonferens.

Madden NFL 22
Jag står här, fastväxt i marken. Spelare kan fastna och frysa mitt i en rörelse. En av mängder av buggar.

Det här är inte bra tyvärr. Den nya generationen har fått några små uppdateringar, men inget som räddar spelet när det är så buggigt och frustrerande. Betyget det här spelet får är baserat på den nya konsolgenerationens version av spelet. Om du funderar på att köpa det till den förra generationen eller PC bör du veta att många funktioner fattas och att betyget hade blivit åtminstone en poäng lägre. Jag känner heller ingen förhoppning att se någon förbättring. EA skrev nämligen under en förlängning av deras exklusivitet och kommer nu ha ensamrätt fram till 2026. Det hade behövts något som ger dem en spark i bakdelen.

4 / 10
+
Några nya funktioner från förra året, förbättrade fans, ser okej ut