Svenska
Gamereactor
recensioner
Assetto Corsa Mobile

Assetto Corsa Mobile

PC-världens främsta racingsimulator de senaste sex åren har nu debuterat till Iphone och chefredaktör Hegevall har genomlidit fem timmar av denna geggiga sörja...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det var i december 2014 som den italienska indiestudion Kunos Simulazioni, som på den tiden enbart bestod av 16 personer (!), släppte lös Asseto Corsa - En kompromisslös, knivskarp racingsimulator som skulle komma att skriva om regelboken för hela simulatorgenren. Idag, sju år och tusentals hemmagjorda moddar senare, är Kunos debutspel fortfarande ett av de absolut bästa spelen av sin typ och trots att det släppts en uppföljare (eller åtminstone ett "stickspår") står sig originalet som det bästa som Kunos någonsin gjort. Ett mästerligt spel.

HQ

När utgivaren 505 Games för några månader sedan meddelade att de var på väg att släppa lös Assetto Corsa till Iphone och Ipad började jag gapskratta. Jag skrek av skratt. Du vet, när man tiltar huvudet bakåt och vidgar näsborrarna maximalt medan det kluckar långt ned i halsen av skrattsalvorna. Detta eftersom hela idén kändes som ett dåligt aprilskämt. En kompromisslös, hyperrealistisk racingsimulator till Iphone? Lite samma sak som att försöka spela biljard med ett snöre, i min värld. Men ja, det var inget aprilskämt. 505 Games skojade alltså icke och igår släpptes Assetto Corsa Mobile, som jag tillbringade fem timmar tillsammans med under gårdagskvällen/natten.

Assetto Corsa Mobile
Assetto Corsa Mobile kostar 55 kronor och lyckligtvis finns det inga mikrotransaktioner i spelet, men allt utom Fiaten är låst från start - Vilket känns bisarrt.

Assetto Corsa Mobile försöker vara en simulator, på ungefär samma premisser som originalspelet. Försöker. Men det är i grunden inte särskilt mycket mer realistiskt än Asphalt 8, men på helt andra premisser. Det går såklart inte att hoppa över hyreshus här, inte skjuta in nitro i bilens soppasystem för att nå hastigheter upp mot 1200 km/h, men det är inte särskilt mycket mer realistiskt än Asphalt-serien, för det. Detta eftersom man antingen kontrollerar bilen med gyro-kontroll, vilket är direkt plågsamt dåligt och gör att man svajar omkring på de olika racingbanorna som en inoljad grillkorv i en rutschkana, eller via "left/right"-touchknappar. Och detta fungerar ju inte särskilt mycket bättre än att spela Bingolotto med en klase julkorvar. Det är så klumpigt, klantigt, slamsigt och slött att jag under långa perioder suckat djupare än vad jag gjort på flera månader.

Det går inte få någon som helst känsla för hur snabbt det går i Assetto Corsa Mobile, det går absolut inte. Det går dessutom aldrig att få någon som helst känsla för om var tyngdpunkten befinner sig i bilens chassi. Understyr bilen nu? Överstyr den? Som spelare har man absolut ingen aning utan tvingas förlita sig på visuella kännetecken som tar en god timme att lära sig känna igen, och att det då i slutändan kallas för "simulator", ser jag som direkt skrattretande.

Detta är en annons:
Assetto Corsa Mobile
Cockpit-vyn blottar välgjorda interiörer men resten av grafiken är verkligen usel.

Upplägget är norpat rakt av från äldre Gran Turismo-titlar och har heller inte särskilt mycket med Assetto Corsa att göra. Bulken av Assetto Corsa Mobile återfinns i karriärläget där man tvingas börja i en Fiat 500, kana runt i den värdelösa småbilen i över en timme innan man tar sig vidare och låser upp nästa menlösa tantkärra. Det gäller att köra om ett antal motståndarbilar eller nå en viss lägsta varvtid för att erhålla pokaler och man kan inte avancera till nästa cup, till nästa utmaning, innan pokalerna samlats ihop. Om racingen hade varit rolig, rapp, snygg, händelserik - hade pokalinsamlingen kanske varit godtagbar men som det är nu är det något av det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv, och då älskar jag ju både speltypen samt spelserien i sig.

Det saknar helt multiplayerkomponent, vilket känns helt hjärndött ärligt talat. Assetto Corsa handlar i grunden till 90% om multiplayerlopp och detta borde aldrig ha släppts utan den delen inkluderad. Grafiken är direkt gräslig, ser ut som ett tio år gammal Iphone-spel och ljudeffekterna är ännu sämre. Det som fungerar väl däremot är musiken, som jag gillar, samt de korta laddningstiderna. Allt annat i Assetto Corsa Mobile känns även efter fem speltimmar som ett aprilskämt. Ett riktigt dåligt sådant.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Klockren menymusik, många olika bilar
-
Allt innehåll är låst från start, hopplöst tråkigt upplägg, svinful grafik, bedrövlig körkänsla, usel fartkänsla, korkade motståndare, saknar helt multiplayer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Assetto Corsa MobileScore

Assetto Corsa Mobile

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

PC-världens främsta racingsimulator de senaste sex åren har nu debuterat till Iphone och chefredaktör Hegevall har genomlidit fem timmar av denna geggiga sörja...



Loading next content