Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Cloud Gardens

Cloud Gardens

Niclas har planterat växter och satt sina gröna fingrar på sitt kanske största prov hittills...

Jag har aldrig varit mycket för att odla, jag besitter absolut inga gröna fingrar och det mesta jag tar mig an tenderar att dö. Möjligtvis har jag en rutten, grön färg på fingrarna som luktar starkt av mögel. Förra året fick jag i uppdrag att hålla liv i min sambos lilla palettblad, något som slutade med att växten fullkomligt disintegrerades inom loppet av två dagar, det fanns inte minsta spår av att någonting någonsin existerat och levt i den krukan efteråt. Jag har än idag ingen aning om hur det kunde gå så illa. Det gjorde att jag till en början misstänkte att jag skulle kunna få lite problem med Cloud Gardens men till min stora förvåning så är jag betydligt bättre på att få saker att växa och frodas virtuellt än i verkliga livet. Vem hade kunnat ana?

Cloud Gardens
      Inledningsvis är det ganska enkelt med små banor men det blir successivt svårare...

Jag kan väl ärligt säga att jag aldrig någonsin spelat något liknande tidigare, jag tror aldrig ens jag tänkt tanken så det var med ett väldigt öppet sinne jag tog mig an Cloud Gardens. Upplägget i sig är väldigt enkelt, du ska helt enkelt plantera fröer och få de olika växterna att ta sig så pass mycket att den dystopiska bana du befinner dig på blir helt övervuxen av diverse plantor. Det kan låta väldigt enkelt i teorin men i praktiken så är det lite knepigare. Det är inte alls ett svårt spel men det krävs ändå att man tänker till lite grann, i takt med att man klarar fler banor så låses fler fröer och objekt upp.

Fröerna har alla olika egenskaper, vissa växer snabbt, vissa växer långsamt, vissa växer främst längst marken och andra är klassiska klätterväxter och så vidare. Till sin hjälp har man ett antal objekt som man får placera ut strategiskt så att växterna exempelvis grabbar tag i dessa och sprider sig. Det kan vara allt från stängsel till tomma ölflaskor och vägskyltar som man får pussla in på bästa tänkbara ställe och hoppas på att få maximal utdelning. Ju bättre det växer desto fler fröer släpper växterna ifrån sig som man då sedermera skördar och planterar om vilket oftast leder till att det blir lättare att klara sitt mål. Det är inte helt enkelt men jag skulle verkligen inte kalla det svårt heller, det kräver lite planering och emellanåt kommer man få börja om men jag tror att de allra flesta kommer behärska detta utan några större bekymmer längs vägen.

Cloud Gardens
      I sandlåde-läget kan man plantera och bygga hur mycket man vill, möjligheterna är i det närmsta oändliga och vackert blir det

Jag som vanligtvis sällan spelar långsamma spel slås ganska snabbt av hur oerhört avslappnande det är att spela Cloud Gardens. Vanligtvis när jag spelar så sitter jag framåtlutad i soffan med alla sinnen på helspänn och med handkontrollen krampaktigt fastlåst i nävarna. Under mina många timmar med Cloud Gardens har jag suttit djupt tillbakalutad i soffan med kontrollen vilandes i händerna och det är nästan en meditativ upplevelse skulle jag vilja påstå. Även om jag älskar intensitet i mitt spelande så är det en väldigt skön omväxling och ett helt perfekt spel att stänga ner dagen med efter en lång dag på jobbet eller varför inte efter ett par svettiga matcher online? Som ytterligare grädde på det redan finfina moset så är musiken helt underbar, det är sällan jag faktiskt tänker på det men i det här fallet så är den en så stor del av helheten. Det är lugna ljuva akustiska toner och pianoslingor som jag utan tvekan skulle kunna somnat till om jag inte vore så uppslukad av att plantera. Alltsammans finns även att lyssna på via Spotify och andra tjänster om man så önskar.

Visuellt ser det inte särskilt märkvärdigt ut vid första anblicken, stundtals ger det mig lite Minecraft-vibbar även om det utan tvekan är betydligt snyggare. Banorna är tämligen färglösa och tråkiga till dess att man börjar sätta fröer, när allting börjar växa så växer även allt annat. De dystopiska miljöerna får helt plötsligt en massa färg och när växterna helt tagit över så är det här riktigt, riktigt vackert. Utöver det vanliga spelläget så finns även ett sandlåde-läge där man kan gå loss fullkomligt och det är där man kan skapa riktigt vackra kreationer. Där det i det vanliga läget är begränsat med resurser och fröer av uppenbara skäl så är det i sandlådan obegränsat och man kan plantera så mycket man bara vill av de fröer man hittills tjänat ihop. Själva banorna får man också designa helt utefter sina egna önskemål men jag skulle rekommendera att ge inte ge sig in i sandlådan förrän man kommit en bit in i spelet då man ju låser upp allt fler objekt och fröer ju längre man kommer. Det går förstås bra att spela i det läget ändå, men det säger sig självt att det blir roligare att leka i en sandlåda ju mer grejer man har att leka med.

Cloud GardensCloud GardensCloud Gardens
      Cloud Gardens är utvecklat av enmanna-studion Noio.

Jag har hittills njutit i många, många timmar av Cloud Gardens och det kommer med all sannolikhet bli många fler. Det är helt unikt och underhåller på helt egna premisser. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara så roligt att sitta i timtals och bara plantera växter men ack så fel jag hade. Det kan säkerligen bli monotont för många andra men jag kan inte annat än att rekommendera Cloud Gardens varmt, det är en helt unik upplevelse som man kan återvända till gång på gång. För det kommer jag göra, utan minsta tvekan.

Cloud Gardens
      Ibland ser det ytterst kaotiskt ut minst sagt.
      9 / 10