My Friend Pedro: Ripe for Revenge

My Friend Pedro: Ripe for Revenge

Den helsvenska indiesuccén om den allvetande mördarbananen och hans pistolviftande slav har nått mobiltelefonerna, och Petter är imponerad...

Jag älskade svenske indieutvecklaren Victor Ågrens urflippat härliga My Friend Pedro som lyckades väldigt väl med att kombinera en absolut helt absurd men ändå gripande märklig historia med unik, utmanande och spektakulär spelmekanik som verkligen inte liknade något annat på marknaden. Nu är den ursmarta bananen Pedro tillbaka och mobiltiteln Ripe for Revenge är i mångt och mycket samma spel som originalet, bara omstöpt, omskalat och designat för att bättre passa i din mobiltelefon är ursprungsäventyret.

OBS! Nästa stycke innehåller story-spoilers.

Upplägget är fortfarande detsamma, och precis lika underbart bisarrt. Du axlar rollen som en maskerad, namnlös "hjälte" som måste döda ett antal storskurkar eftersom din bästa kompis, ett orakel i form av en snacksaligt babblig banan, har sagt åt dig att göra detta. Precis som i originalspelet erbjuder My Friend Pedro en alldeles underbar "twist", precis som andra indieklassiker såsom Braid och Inside, då det visar sig att banan Pedro hjärntvättat spelaren för att få honom att ha ihjäl sig egen familj och den spektakulära slutstriden sker ju mellan "hjälten" och bananen som till slut tröttnar på att inte lyckats driva igenom hela sin minst sagt diaboliska plan.

My Friend Pedro: Ripe for Revenge
Mobilversionen är "gulligare" sett till design, vilket fungerar bra men känns en smula onödigt. Originalspelet var tjusigt sett till design.

För att kunna skjuta alla lejda hejdukar som leder till bossarna, krävs det att man som spelare lär sig att hoppa, rulla och skjuta fienderna innan de hinner dra fram sina vapen och börja panga tillbaka. Detta gör man i mobilversionen genom att dra tummen åt olika håll och till en början kändes såväl mekaniken som upplägget en aning krångligt, i all sin patenterade enkelhet. Jag hoppade in i väggar, missade att skjuta fiender, blev träffad och hade vissa bekymmer med att få till själva rullandet under hinder och trånga passager utan att liksom gnussa huvudet mot närliggande vägg. Men precis som i så många andra fall när det kommer till inledningsvis simpla men i slutändan svårbemästrade spel av old school-typ, belönar My Friend Pedro: Ripe for Revenge spelaren rikligt så snart man kommit in i hur mekaniken fungerar, och gör en till rena rama blandning mellan Matrix-Neo och John Wick. Att hoppa upp i luften, utföra en volt och under tiden skjuta två patrullerande fiendevakter medan man befinner sig upp-och-ned i luften, är en underbar känsla och nu efter ett antal timmar med detta spel skulle jag nog säga att spelkontrollen är perfekt, för vad den är.

My Friend Pedro: Ripe for Revenge
Spelmekaniken är belönande och utmanande, trots sin simpelhet.

My Friend Pedro: Ripe for Revenge är enkelt, men ändå svårt - på det där sättet som plattformsspel av den gamla skolan brukade vara. Det är snabbt om man vill, lämnar plats för pauser4 för den som vill det och vill man planera lite mer snarare än att forcera fram och bara röja, går det alldeles utmärkt. Det finns dessutom rikligt med blod och banorna är simplare sett till arkitektur än i originalspelet. Även designen på protagonisten samt fienderna är "gulligare" än i Victor Ågrens originaläventyr och även om det passar det mobila formatet väl, så skulle jag nog hellre sett samma typ av estetik som originalet, ändå.

Det går alldeles utmärkt att ladda hem My Friend Pedro: Ripe for Revenge helt gratis och testa, men för den som vill slippa börja om från början när man dör, kostar det 30 riksdaler för att låsa upp hela det fullständiga spelet och här tycker jag att utvecklarna Deadtoast har prickat helt, helt rätt snarare än den där menytjorvigt, supergiriga speltypen som uppmanar till mängder av mikroköp som idag nästan helt dominerar mobilspelsmarknaden. Pedro, hans maskerade pistolslav och allt annat som gör detta äventyr till något helt unikt, har visat sig briljera även i bärbar form och för dig som letar efter något snabbt, enkelt, explosivt men ändå utmanande till din Android eller Iphone, kan jag varmt rekommendera detta.

8 / 10
+
Snabbt, utmanande men ändå simpelt sett till upplägg, originell atmosfär, klockren humor, strålande spelmekanik