Jungle Cruise (Disney+)

Jungle Cruise (Disney+)

Då har ännu en hisnande Disney-åktur gått och blivit film. Nu har André betygsatt den tropiska skattjakten...

Jag är någorlunda svag för den här sortens äventyrsmatinéer. Skattjakter, vild koreografi, flörtiga oneliners och knogmackor mot tyska trutar var bland det bästa som fanns i tidig ålder, där franchiser som Indiana Jones och Tintin i synnerhet definierade barndomen. Det var med andra ord svårt att inte ta på sig barndomsbrillorna när jag väl slog på Disneys senaste djungeläventyr, där en gigantisk flodbåtskapten (Dwayne Johnson) och en frimodig upptäcktsresande (Emily Blunt) slår sina påsar ihop för att hitta det mytomspunna Livets Träd innan en tysk prins hinner dit först.

Jungle Cruise (Disney+)
Jungle Cruise är lite för lång för sitt eget bästa, men kemin mellan Blunt och Johnson gör det hela till en riktigt trevlig båtfärd

Efter en seg karaktärsintroduktion kickar Jungle Cruise äntligen igång i Amazon-kulisserna. James Newton Howard slår på djungeltrummorna och den John Williams-doftande musikmagi är en träffsäker kompanjon till Blunts och Johnsons farliga eskapader. Här är det djungelns lag som gäller; det är äta eller ätas, särskilt mellan huvudpersonerna som inte kan lita på varandra fullt ut. Jungle Cruise kan bäst beskrivas som Indiana Jones-doftande matiné med Pirates of the Carribean-vibbar sett till den lite mer vuxna humorn och höga dödsantal, men inte fullt så där smälta-nazi-fejs-vågat om man jämför med Spielbergs pisksnärtare. Den som alltså gillade den familjevänliga Jumanji-rebooten med Johnson i spetsen kommer nog mest troligt att känna sig som hemma. Jungle Cruise hyllar äventyrs-erans alla manér och alster i en lättsmält actionkomedi som tar fram det bästa ur Blunt och Johnson.

Blunt är lekfull och förtjusande som en byxbärande (du milde!) äventyrare som har ignorerats av det patriarkaliska samhället (vilket också leder till några larviga, lättplockade poäng), medan Johnson plockar fram sin vanliga charm som en ytterst cynisk kapten som mer än gärna kläcker medvetet usla skämt. Det är dock interaktionen mellan dessa som bär filmen hela vägen, där den sexuella spänningen mellan Johnson och Blunt är kul att följa och dialogerna mellan turturduvorna är tjusigt matiné-kvicka. Jesse Plemons tyske aristokrat är också härligt tramsig och Jack Whitehalls urmesiga brorsa är ett bra komplement till filmens mer hårdkokta karaktärer, även om dennes camp-element kan vara något påfrestande.

Jungle Cruise (Disney+)
"Skåda! Den legendariska godisröven!"

Pirates-influensen gör sig påmind när zombie-conquistadorer blir ett av många djungelhot, vilket gör storyn snabbt plottrig. Faktum är att filmens andra halva blir mindre engagerande ju mer invecklad mumbo jumbo-magin blir, då man snabbt filtrerar bort all exposition som slevas in. I samma veva kan jag också tycka att en viss twist sopar bort en välbehövd konflikt mellan huvudpersonerna under mattan. Filmen egentligen hade mått bäst av att hålla saker och ting så simpla som möjligt, och förmodligen 20-30 kortare än nödvändigt. Många digitala effekter är också oväntat fula för en film med Disney-kaliber. Särskilt leoparden och den sista akten är förvånansvärt geggiga och platta, där slutet också saknar emotionell tyngd när filmskaparna mest tar den lätta vägen ut.

I slutändan hade jag dock oväntat kul med Jaume Collet-Serras äventyrsromans. Det är en lättsam och ytterst oförarglig tropik-kalabalik som må vara förutsägbar, töntig och lite väl överbelastad mot dess andra hälft, men som också lyckas underhålla i sin tydliga hyllning till genren. Efter en rad platta Marvel-upplevelser känns det som att Disney bör lägga mer krut på den här sortens filmäventyr istället och som helt klart kan pigga upp regnigare dagar om man vet vad väntar sig. Jungle Cruise finns nu att se på svenska biografer och kommer till Disney+ via Premier Access den 30 juli.

6 / 10
+
Gillar du Disneys piratfilmer och Jumanji är detta mest troligt något för dig