Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Mad Skills Motocross 3

Mad Skills Motocross 3

Umeå-baserade Turborilla laddar på med en mikroköpsproppad trea som irriterad Hegevall snarare än något annat...

Det började ju som en sån där superhärlig liten kärlekshistoria inom spelvärlden. Ensam gamer utvecklar enmans-spel, släpper till Iphone, drar in multum. Inleder arbetet med uppföljaren, anställer kompisar - drar in ännu mer pengar. Expanderar till tre nya städer samt till två nya länder. Anställer, anställer, anställer. Växer så det knakar. Vi har sett det flertalet gånger bara inom Sverige och skrämmande nog har flertalet exempel kraschat, hårt. Upp som en sol, ned som en pannkaka. Eller som en rostbiff som plasklandat på normalgammal trottoarsten. Grin gjorde samma resa, men ansökte om konkurs kort efter premiären av det haussade Bionic Commando. Starbreeze samma sak. Här på redaktionen hoppas vi såklart att den aggressiva expansionen signerat Mad Skills-folket på Turborilla går alldeles utmärkt - även om det är svårt att rekommendera deras senaste spel Mad Skills Motocross.

Mad Skills Motocross 3
      Köp, köp, köp! Eler vänta... i 13 dygn.

Umeå-baserade Tobias Anderssons Mad Skills Motocross är tillsammans med Angry Birds, Doodle Jump samt Jet Pack Joyride en av de där tidiga, ordentligt populära och därmed framgångsrika mobilspelen som alla körde, under en längre tid. Alla. Tvåan var en naturligt fortsättning på den Excite Bike-baserade cross-åkningen och efter att ha släppt stickspåret Mad Skills BMX & mad Skills BMX 2 är det nu alltså dags för Mad Skills 3. Som jag har spelat. I en dryg vecka nu. Och innerligt avskyr, av hela mitt sotsvarta hjärta.

För ja... Hyperaggressiva tillväxtplaner och studios i tre länder gör ju att pengarna måste in, och det i större utsträckning än tidigare - vilket inneburit att Mad Skills Motocross 3 är ett av de där extra vidrigt giriga spelen som är gratis att ladda hem men liksom stryper din framfart tidigt för att verkligen pressa ur pengarna ur din plånbok. Och då menar jag pressa. Mig tog det endast 39 minuter innan jag i princip körde fast, helt. Jag tog mig efter avklarade kvalificeringsrace ingenstans, och det blev då plågsamt uppenbart att jag skulle stå och stampa på samma ställe i timmar och åter timmar om jag inte pulade in 200 kronor i denna titel. Vilket jag då gjorde. 200 kronor för att köra samma trötta cross på samma trötta banor som alla är någon slags flashgrafik-plågad kopia på Nintendos över 35 år gamla Excite Bike-upplägg. Det är i det närmaste absurt.

Mad Skills Motocross 3
      Grafiken hade absolut kunnat varit både snyggare, roligare färgsatt med mer detaljrikedom.

Fokus i det här spelet ligger därmed inte på att köra, pricka rätt eller kontrollera motorcykeln. Inte i någon slags reell utsträckning i alla fall. Fokus ligger istället på uppgraderingar... På prylar. Menyerna är sådär jobbigt plottriga och proppade av saker du som spelare kan köpa, smycka din förare med och utrusta din motorcykel med. Det tråkiga här, utöver det faktum att denna affärsmodell kändes girigt vidrig redan för flera år sedan, är att Mad Skills Motocross 3 inte ger tillbaka till mig som spelare. Det suger enbart ut. För visst kunde jag uppgradera min cross där, för mina 200 spänn. Visst kunde jag ta mig vidare till de faktiska tävlingarna, men det kändes inte märkbart mer utmanande eller varierat än de trötta kvalheaten, och i slutändan måste jag tyvärr konstatera att Turborilla verkar ha fastnat i den där hemska fällan där pengar in, spelar mycket större roll än den kvalitet som man som utvecklare skjuter ur sig. För Mad Skills Motocross 3 är ett skräpspel. Trist spelmekanik, segt tempo, spänningslösa tävlingar och mängder flaskhals-moment som tvingar mig som spelare att vänta i dygn, eller betala för att komma vidare.

Mad Skills Motocross 3
      Rent spelmekaniskt är detta som vanligt identiskt med det 35 år gamla Excite Bike och nu börjar det kännas fånigt.

Onlineläget är hjälpligt, grafiken platt och ljudet klent. Det smärtar mig att skriva, men den här spelserien är i och med detta verkligen stendöd för mig.