Project Cars Go

Project Cars Go

Det som en gång var en av racingvärldens främsta simulatorer decimerades till skit och ingenting i och med Project Cars 3, nu tar Slightly Mad nästa steg i förstörelsen av sin egen spelserie och Petter är förbannad...

Jag vet ärligt talat inte vad som hände, men någonstans på vägen tappade brittiska spelhuset Slightly Mad Studios förståndet, känns det som. Från den alldeles lysande racingsimulatorn Project Cars 2 gick de vidare till trean, som var fjolårets kanske fetaste besvikelse för egen del. Realism byttes ut mot lättflirtad arkadgegga och Ian Bell och hans 85 man stora racingteam offrade exakt allt som definierat spelserien för vad de trodde skulle innebära mer pengar. Och även om det nu aldrig skedde (Project Cars 3 har sålt markant sämre än tvåan) har man ändå inte gett upphoppet på att Project Cars ska bli nya Need for Speed. I det nysläppta mobilspelet Go har man fortsatt på det nyligen inslagna arkadspåret och skapat ett racingspel som har absolut 0% med racing att göra. Och jag undrar ännu en gång om det brunnit helt och hållet hemma hops Slightly Mad? Kanske borde de döpa om sig till Completely Mad Studios?

Project Cars Go
Det är brunt, luddigt oskarpt och detaljfattigt som tusan.

I Project Cars Go kommer du inte att pyssla med att köra bil, alls. Trots att det marknadsförs som ett adrenalindränkt "snabbt" racingspektakel. Istället handlar det här om ett koordinationsspel, antar jag. Lite som ett supersimpelt Guitar Hero, fast med bilar istället för färgade pluppar som rinner förbi på skärmen.

Spelbarheten kretsar kring att träffa rätt med fingret på en viss punkt vid ett visst ögonblick, på skärmen. När bilen korsar en ljusblå linje ska man dutta med fingret på skärmen för att den ska växla upp. När den passerar en röd liten plupp ska man trycka på skärmen igen för att bilen ska bromsa samt växla ned. Man ska sedan trycka igen när en grön plupp dyker upp för att då se till så att bilen accelererar, igen. Det är allt. Och jag skojar inte ens nu.

Project Cars Go
Du ska dutta, ibland - på skärmen. Inte gasa, svänga, bromsa eller växla. Alls. Dutt-dutt!

Ännu mer bisarrt blir det när man här väger in det faktum att Project Cars Go är proppat med officiellt licensierade tävlingsbilar och riktiga banor, precis som i Project Cars 2. Det gör att hela presentationen känns väldigt mycket "racing" medan allt vad spelbarheten heter rimmar mer på något slags larvigt Java-spel som dyker upp inuti en Chrome-annons när man försöker besöka en specifik webbsida. Tillkommer gör medioker grafik, mikrotransaktioner i mängder och ett menysystem som är så plottrigt att det tog mig en halvtimme att ens begripa var jag skulle klicka härnäst.

Project Cars Go
Årets hittills sämsta spel? Rätt nära i alla fall.

Det är ett skämt, det här spelet. Ett riktigt dåligt aprilskämt. Hade Gamevil samt Slightly Mad Studios istället satsat på riktig racing med touch-kontroll, använt dutt-systemet som tutorial för att lära spelaren att bromsa i rätt ögonblick inför varje kurva, istället, hade detta kunnat bli bra. Som det är nu blir betyget rekordlågt. Slightly Mad borde skämmas ögonen ur sig.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+