Svenska
Gamereactor
recensioner
Automobilista 2

Automobilista 2

R E W I N D ! Efter att ha uppgraderat och jobbat om så gott som varenda liten del i den Madness Engine-baserade racingsimulatorn erbjuder Reiza nu ett i stort sett nytt spel, och Hegevall är salig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Detta är recensionen som publicerades i februari 2020:
Med Automobilista bevisade uppstickaren Reiza att de menade allvar och även om jag aldrig riktigt fastnade för det spelet, innehöll det gott om imponerande kvaliteter. Tvåan har varit ute ett antal månader vilket gör detta till världens mest troligt segaste recension, men för egen del handlar simracinggenren om att verkligen leva med ett spel under längre tid, tillbringa mer tid med fördjupning än vad som är ett måste närt det kommer till de flesta andra typer av spel som jag betygsätter. Sen har denna titel förändrats så pass mycket vecka-för-vecka att jag ärligt talat känt mig schizofren i mitt tyckande, vilket har gjort att jag under flertalet månader sköt denna uppgift åt sidan och istället fokuserade på allt annat som måste skötas här på siten. Men nu är det dags. Äntligen. Automobilista 2 ska betygsättas och jag känner mig äntligen redo att dela ut en nuffra.

När det här spelet först släpptes var det, precis som sin föregångare, fokuserat på en rad olika mindre sexiga racingdiscipliner som inte känns särskilt anpassade för en internationell publik. Det var mycket märkliga hemmabyggen, lastbilar och single seaters, helt enkelt - Och jag var aldrig särskilt lockad av innehållet. För mig är det så pass enkelt att jag helst av allt kör GT-bilar och då primärt GT3 och GT4, vilket gör att jag mer än gärna väljer Assetto Corsa och uppföljaren (eller "stickspåret") Assetto Corsa Competizione när jag ska variera mig lite och ta en paus från rallyskogarna i Dirt Rally 2.0. Men så släppte Reiza ifrån sig en GT3-uppgradering i höstas som inte bara dundrade in gott om sexiga GT-bilar men även flera nya banor, däribland belgiska Spa-Francorchamps, som sedan GTR 2-tiden varit en solklar favorit för min del. Utöver detta rullade utvecklarna ut Hockenheim & Silverstone i november 2020 och tillsammans med GT3-monstret McLaren 720S GT3 har jag levt farligt på den legendariska asfalten på dessa tre banor, på slutet.

Automobilista 2
Grafiken är tack vare Madness Engine (från Project Cars 2) riktigt bra.

Automobilista 2 är byggt på Madness Engine som utvecklats av brittiska Slightly Mad Studios, som använde motorn i bland annat Project Cars 2 samt Project Cars 2. Och detta märker man direkt när man hoppar ned i någon av de 88 bilarna som Automobilista 2 innehåller. Till att börja med märks det eftersom Automobilista 2 är hutlöst snyggt, tjusigare än allt annat i hardcoresim-genren. Iracing, Assetto Corsa, Rfactor 2 och Assetto Corsa Competizione är i stort sett chanslösa här, när det gäller det visuella. Att storma fram på Kemmel-rakan på Spa i en McLaren 720S GT3 när solen precis gått ned, är en renodlad fröjd för ögat och tillsammans med väldigt välgjorda bilmodeller med detaljerade cockpits och laserscannade banor proppade av detaljer, är det svårt att hitta något att gnälla på rörande den grafiska biten.

Detta är en annons:

Ljudet är dessutom riktigt bra, även om det fortfarande är så bisarrt att ett snart nio år gammalt helsvenskt spel vid namn Raceroom Racing Experience fortfarande regerar denna del av denna genre. Automobilista 2 saknar lite vinande från växellådorna och ibland blir det lite för sterilt rent audiomässigt, men överlag är ljudbilden bra med vettiga motorljud, trevliga miljöljud och snygga panoreringar. Detta gäller även själva presentationen som jag tycker är genrens bästa, just nu. Tätt följt av Kunos konstant förbättrade Assetto Corsa Competizione. Automobilista 2 är stilfullt presenterat på et sätt som gör mig racesugen och menyer och diverse menysystem för när man gör set-ups och pillar med grafiktrim, är larvigt överskådliga och smart utformade. Glöm den där klick-tokiga mardrömmen som stavas Iracing eller allra helst Rfactor 2, i Automobilista 2 ser varenda liten aspekt av menyerna ut som ett modernt spel ska och bör göra.

Det finns i stort sett bara bra saker att säga om upplägget och innehållsmängden, också. Karriärläget står under "kommande" och ska tydligen vara på väg till sommaren och matchmakingen är aldrig felfri men det fungerar väl och det finns gott om variation här. Online-tävlingarna skulle precis som i fallet med att racingsimulatorer må bra av lite mer Iracing-kompromisslöshet gällande varningar och avstängningar och lite mindre "crazy bananas Forza Motorsport-trams" men överlag är detta bra, rakt igenom. När det gäller bilfysiken är Automobilista 2 bra, men inte briljant.

Automobilista 2
Det finns gott om märkliga racingklasser här, eller vad sägs om lastbilar?

De problem som existerar i framförallt Project Cars 2 gällande däckfysiken, existerar i viss mån även här vilket inte är särskilt märkligt då de delar samma spelmotor. Reiza har arbetat hårt med friktionsdelen, då glidvinkeln ger vika och när gummit blir varmt, vilket gör att de3n där lite flytande känslan av att sväva tre millimeter ovanför underlaget som finns i Project Cars 2, är bättre här. Mycket bättre, till och med. Det som däremot finns kvar är det där märkliga guppandet som sker under inbromsning då bilen ibland beter sig om om den kör över flertalet curbs eller över stenar, även fast man i princip bara stampar på bromsen inför Spa-hårnålen La Source. Reiza har mottagit mängder av kritik mot just detta och säger sig arbeta på en lösning för att kunna dra ned på det, enligt deras eget forum, men dyker du in i ett race ikväll, kommer din McLaren 720S GT3 att bete sig aningen, aningen märkligt vid inbromsning. Fartkänslan är inte optimal, heller. Faktum är att det ibland känns som om ens 600 hk starka GT3-kärra går alldeles för långsamt vilket är ett rådande bekymmer enligt mig i titlar som Iracing, Rfactor 2, ACC samt detta.

Detta är en annons:

Detta handlar naturligtvis om en hårfin balans där för mycket och för överdriven fartkänsla för spelet att se ut som ett arkadspel i klass med dräparfiaskot Project Cars 3 men i min värld vilar det ett misslyckande i flera av dessa hardcore-simulatorer när det kommer till att verkligen förmedla känslan av att man stormar fram i 300 blås i en av världens rappaste tävlingskärror. Och här kommer Reiza att behöva jobba ned sig i allt från kameraskak till ren känsla av longitudinala G-krafter och momentum.

Automobilista 2
Banorna är superbt återskapta och bilarna likaså.

Automobilista 2 är bra. Det har växt ordentligt sedan det släpptes och det märks att utvecklarna verkligen brinner för simulatorracing och de har regelbundet pumpat ur sig kvalitativt material som expanderar upplevelsen på bästa tänkbara vid. Lyckas Reiza få bukt med hur bilarna beter sig under hård inbromsning samt plussa på den bleka fartkänslan kan detta såklart bli fullständigt fenomenalt. Jag återkommer senare i år (Gamereactor Rewind) när karriärläget släppts.

Automobilista 2

Gamereactor introducerar: R E W I N D ! (juni 2021)
6,4 GB vägde uppdateringen 1.2 av Automobilista 2 som släpptes förra veckan tillsammans med DLC-paketet Racin' USA och sett till alla de bekymmer i det här spelet som nu fixats, måste jag nog kalla denna renovering för något av det mest imponerande jag upplevt under de senaste 15 åren. För som jag nämnde i min recension ovan fanns det tydliga bekymmer med däckfysiken samt fartkänslan i originalspelet som påminde mycket om problemen med samma delar i Project Cars 2, som delar spelmotor med Reizas titel. Bilarna skumpade fram under hård inbromsning, glidvinkelsimuleringen i däcken kändes klumpig och jag upplevde stötdämparsimuleringen som enkelspårig, ibland enfaldig. Tillkom gjorde blek fartkänsla och i slutändan var det detta som fick mig att sluta spela Automobilista 2, i slutet av förra året. 1.2-uppdateringen har dock gjort underverk här, och jag kan inte annat än applådera så det svider i handflatorna.

Automobilista 2

Det finns ju en sanning inom denna bransch som heter att om man inte utvecklas, så avvecklas men och detta har Reiza Studios verkligen tagit fasta på. Däckmodellen är ny, nu. Friktionsfysiken omgjord precis som stötdämparsimuleringen och mängden luftmotstånd som simulerades utan visuella kännetecken, något som drog ned fartkänslan och bara gjorde Automobilista 2 till ett märkligt segt racingspel. Nu går det äntligen fort, som sig bör, och det finns en nervigt realistisk, intensiv känsla i hur glidvinkeln i däcken fungerar, om hur det känns att ligga på gränsen för vad greppet pallar, och pressa varvtider. Force feedback-stödet är kraftigt förbättrat också precis som telemetrin som skickas ut till vår motionrigg (Simrig SR2 + Next Level Racing Traction Loss Platform). Racin' USA-paketet (som ska kompletteras till hösten med fler amerikanska bilar / banor, också) är dessutom ett strålande tillskott och jag har haft äckligt roligt med Corvette C8-R på Laguna Seca, bland annat.

Automobilista 2Automobilista 2

Automobilista var ultrasnyggt, välljudande med perfekt presentation, perfekt treskärms-stöd och löjligt bra FOV-inställningar, när det släpptes. Men däckfysiken och fartkänslan liksom ban/bilutbudet var inte bra. Nu är det bra. Eller kanske till och med briljant. Det finns fortfarande jobb kvar att göra såklart och Reiza lovar att fortsätta gnussa fram smaskiga uppdateringar men för mig återstår det nu bara att höjda det här betyget från en svag sjua, till en mycket stark nia. Har du en motion-rigg med direct drive-ratt, surroundljud och treskärms-set up finns det idag ingen simulator på marknaden som är mer heltäckande och högkvalitativ inom alla olika områden än just detta.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fantastisk bilfysik, superb grafik, vettlöst fin presentation, gott om innehåll, magnifik ljudbild, strålande force feedback
-
Saknar fortfarande klassiska banor som Monza, Mugello och Road Atlanta
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Automobilista 2Score

Automobilista 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Efter att ha uppgraderat och jobbat om så gott som varenda liten del i den Madness Engine-baserade racingsimulatorn erbjuder Reiza nu ett i stort sett nytt spel, och Hegevall är salig...

2
Automobilista 2 utökas med rallycross

Automobilista 2 utökas med rallycross

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Formel, Indycar, GT3/GT4 och GT1-racingen i den sydamerikanska studion Reizas bejublade simulator Automobilista 2 har under flera år nu varit något av det bästa som går...



Loading next content