The Pathless

The Pathless

Giant Squid återvänder är tillbaka med ett nytt äventyr efter det mästerliga Abzû. Lever The Pathless upp till sin föregångare?

Spider Man: Miles Morales stal rampljuset för Playstation-spelare vid lanseringen, med rätta. Men missa inte Giant Squids nya äventyr. De följer nämligen upp följer upp sitt fantastiska Abzû från 2016 med ett nytt och minst lika mystiskt spel. Liksom i sin föregångare bjuder The Pathless dig på en drömlik resa, men där Abzû skickade dig längre och längre ner i en vacker undervattensvärld måste du den här gången rädda gudarnas ö från en ond kraft. Men är detta en värdig efterträdare till Abzû?

Jag älskar spel som The Pathless. Historien är förföriskt okomplicerad, men otroligt vackert berättad. Du är en jägare som skickas till gudarnas ö för att fördriva Godslayer, en mörk kraft som har förtrollat gudarna och förvandlat dem till monster i hans tjänst. Detta har lett till en mörk förbannelse över hela världen. Med din pil och båge är det upp till dig att befria gudarna en efter en och skicka The Godslayer tillbaka dit han kom ifrån.

The Pathless
The Pathless
Förbered dig på en sällsam värld.

Det är inte storyn som lyfter spelet, utan snarare hur den berättas genom världen och dina handlingar. The Pathless är ett enormt själsligt spel. Spänningen i universum mellan mörker och kyla å ena sidan, samt ljus och kärlek på den andra är väldigt påtagligt. Med väldigt lite dialog framförd på ett okänt språk, lyckas utvecklarna skapa mycket atmosfär och minnesvärda stunder med konstnärlig känsla och en berättande stil som är unik för spelmediet. Du får snabbt ett mycket nära band till en magisk örn, som blir ett slags husdjur och som du själv flyger senare i spelet. Under hela äventyret finns det många stunder där din kärlek till örnen uttrycks på imponerande och övertygande sätt. Du måste bland annat ta hand om den vid skador, vilket kan låta banalt, men är extremt övertygande. Det är en historia som inte kunde ha berättats på samma sätt i andra medier.

Om du har spelat japanska action-äventyr av det öppna och friare slaget, kommer du utan tvekan att känna igen många element i The Pathless. Den cel-shadade världen hämtar utan tvekan inspiration från The Legend of Zeldas senare delar och striderna mot de förtrollade djurgudarna väcker minnen från Shadow of the Colossus. Spelet känns ofta även som en trevlig déjà vu av Playstation 2-klassikern Okami.

Alla dessa inspirationer är välkomna, men trots referenserna känns The Pathless också som ett helt eget spel. Detta beror inte bara på den vackra världen och den visuella stilen, utan när jag startade The Pathless slog det mig ganska snabbt att jag aldrig tidigare har upplevt ett rörelsesystem som detta. Världen är nämligen fylld med talismaner, som din båge automatiskt siktar på. När du sprintar använder du uthållighet och när du träffar en talisman får du mer uthållighet. Men om du sprintar medan du träffar en talisman får du också en enorm boost. Detta skapar en rytm i spelet, vilket gör det helt meditativt och mycket inlevelserikt att spela.

The Pathless
The Pathless
Örnen kommer snabbt att betyda mer för dig än du kanske tror.

När du reser runt ett område finns det inga waypoints och spelet säger inte vart du ska gå. Du kan istället använda ett slags sjätte sinne, som lyser upp viktiga områden, och på detta sätt kan du räkna ut att du antingen kommer få en power-up eller en Token där, eller att det är en annan viktig plats för äventyret. Det är vanligtvis ganska intuitivt att resa i spelet på detta sätt utan vägledning. Det ger också en frihet och koppling till världen, och det känns som mitt äventyr istället för något förutbestämt.

Det är också uppfriskande att spela något där det enda våldet består av boss-fighter. Allt annat är pussel där du samlar power-ups eller Tokens genom att flytta på föremål, kanske skjuta en pil från en tänd fackla till släckta eller något annat. Några av dessa pussel svårare, men sammantaget är utmaningen ganska balanserad.

Det här låter lite som en fullpottsindie, eller hur? The Pathless är utan tvekan ett minnesvärt spel, men det finns sådant som skaver. Dit hör bossfighterna som saknar variation. De olika matcherna har oftast unika element, men när du är på den fjärde striden är det svårt att inte känna att du har spelat exakt samma fight för ett tag sedan, med några modifieringar. Det är synd när spelet annars är så väl utformat.

The Pathless
The Pathless
Boss-fighterna hade gärna fått skilja sig mer från varandra.

På samma sätt är resten av dess gameplay mycket av samma, även om kärnan är ganska cool. Lite mer variation när man reser genom spelets fantastiska värld hade därför inte skadat. Det är lite talande att ovannämnda power-ups bara ger dig fler slag med vingarna, och mot slutet kan du känna att det inte har ändrats särskilt mycket under din genomspelning.

Allt detta är okej som sådant, för The Pathless är runt åtta till tio timmar långt, och en bra men kort upplevelse som kan rekommenderas. Det är underbart vackert, och skönheten höjs ytterligare av Austin Wintorys fantastiska soundtrack som bjuder på fascinerande japansk- och mongolisk-inspirerad musik med alla möjliga stränginstrument samt ibland strupsång.

Trots lite upprepade strider och spelelement är The Pathless fortfarande ett roligt och fascinerande spel, särskilt på grund av den fantastiska känslan av att röra sig genom världen. Jag har inte haft såhär kul bara av att flytta mig genom en öppen värld i annat än Spider Man. Om du lägger till en minnesvärd, välberättad historia och fulla hinkar av atmosfär (delvis tack vare Austin Wintorys fenomenala soundtrack), så har du en underbar upplevelse. Giant Squid har kort sagt gjort det igen.

9 / 10
+
Väldigt bra musik, läcker design, originell värld, härlig atmosfär, väldesignade pussel