Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

Gearbox problemkantade Aliens-spel har äntligen släppts och det märks tydligt att det är teamet som slutförde Duke Nukem Forever som arbetat med projektet. Petter Hegevall undrar om utvecklarna någonsin sett någon av Alien-filmerna...

Jag är inte ute efter att vara nedrig. Men ja, efter att ha tillbringat närmare 15 timmar tillsammans med Gearbox senaste spel undrar jag följande: Har folket bakom Aliens: Colonial Marines någonsin sett filmerna som spelet baseras på?

Jag kan såklart bara gissa. Randy Pitchford och hans 80 man starka utvecklargrupp är upptaget folk och jag har, trots ivägskickat mail innehållande frågeställningen jag nyss nämnde inte fått svar. Min gissning är dock; Nej. Gearbox är inte bekanta med Alien-universumet eller filmerna från regissörer som Scott, Fincher, Cameron och Jeunet.

Aliens: Colonial Marines
Den här recensionen baseras på alla tre versionerna. Spelet är givetvis överlägset bäst till PC men fortfarande klart undermåligt, snudd på bedrövligt. Rent grafiskt är PS3-versionen sämst men även Xbox 360-spelet ser ut som gammal kompost.

Aliens: Colonial Marines är nämligen inte läskigt. Inte ett endaste litet dugg. Det är heller inte atmosfäriskt. Det bjuder aldrig på den där krypande, otäcka vetskapen om att man är jagad, men inte riktigt av vad - som Ridley Scotts Alien fullkomligen dröp av. Det innehåller heller inte den där originella blandningen av käftigt smygparodisk pucko/macho-action och genuint läbbiga actionsekvenser proppade med hett bly och dödliga rymdäckel från Jim Camerons Aliens. Den där lortiga och försvarslösa känslan av att vara utelämnad och sårbar som Alien 3 bjöd på har inte heller inkluderats i Colonial Marines.

Det här spelet hade lika gärna kunnat heta Space Shooting Corridor Combat. Ja, om man bortser från att en del av fienderna faktiskt påminner om H.R. Gigers rysliga varelser. Allt annat är hämtat från någon slags bortmobbad malpåse knökfylld av dödströtta spelklyschor och fullständigt fantasilösa upplägg. Det här spelet är av skräpkaraktär. Ett slött, tröttsamt, irriterande dåligt actionspel som i princip helt saknar kvaliteter. En poänglös och ofta enerverande dum produktion jag starkt rekommenderar dig att ignorera.

Aliens: Colonial Marines
Medhjälparna är inte bara automatiserat, on-a-rail-aktigt dumma... De säger larviga saker precis hela tiden... Också.

Storyn är tänkt att fortsätta där filmen Aliens slutar. Men de gemensamma nämnarna är få, dåligt utförda och spelets atmosfär påminner verkligen inte om Aliens. Spelaren axlar rollen som Christopher Winter, en brutalhård stridpitt som tillsammans med två (!) andra brutalhårda stridspittar (alla med rikliga mängder tatueringar och sylvassa kommentarer) intar rymdskeppet USS Sulaco för att leta rätt på Ellen Ripley. Givetvis går allt käpprätt åt skogen och redan efter 30 sekunder börjar de sotsvarta rymdmonstren att attackera, i horder.

Problemen hopar sig direkt. Gearbox förstör allt vad stämning heter genom att redan tidigt i spelet bombardera spelaren med skrikande aliens som inte är särskilt mycket tåligare än ett Mariekex. Har man exempelvis inte tillräckligt med skott i puffran kan man med enkelhet nita alien-slöddren i plytet med baksidan av geväret, även om det dyker upp sju stycken samtidigt. Det här talar såklart emot hela grundidén med Alien då en av dessa syrabaserade, porslinsblanka ruskprickar i filmerna aldrig hade några problem med att förpassa hela arméer till dödsriket. I Colonial Marines är de Xenomorph-fienderna löjligare än de där lila små tomtarna i Halo-serien (Grunts) som skriker "heeee's here!" och flyr för brinnande livet. Och då vet man att utvecklarna verkligen inte ens brytt sig om att glutta på källmaterialet.

Aliens: Colonial Marines
Facehuggers finns det inte gott om. De dyker upp ett par enstaka gånger under spelets sju timmar långa singleplayerkampanj. Då i form av överraskningsattacker som kräver att man tokpepprar X-knappen för att inte bli fistad i truten.

Det här är dock absolut inte det enda, eller det största, problemet med det här spelet. För förutom att själva spelkontrollen, standardmässig och Call of Duty-influerad, fungerar helt okej är så gott som alla andra beståndsdelar antingen hopplöst usla eller bara genuint medelmåttiga. I slutändan bildar det ett spel som är så otroligt mycket sämre än vad jag hade förväntat mig, att det stundtals nästan har känts som om någon skämtar med mig under mina irritationsfyllda spelsessioner.

Colonial Marines är uppbyggt av korridorer. Stålgrå rymdskeppskorridorer fylla med antingen rysligt svaga Xenomorphs eller maskerade soldater. Soldaterna är alla vitklädda med svarta rånarluvor och man har aldrig någon egentlig aning om vilka de är, varför alla ser exakt likadana ut eller var de kommer ifrån. Det enda man vet är att de är många, ohyggligt dumma och poppar upp på ställen där man minst anar det. I slutändan känns blandningen mellan mänskligt motstånd och Mariekex-Xenomorphs som en rätt risig sådan.

Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines är inte läskigt. Faktum är att man skrattar mer än vad man skriker. Skrattar åt den löjeväckande usla dialogen och de ryckigt animerade (och korkade) fienderna.

Bitvis känns det som om man spelar två olika spel och som om Gearbox delat upp sig i två olika team och arbetat var för sig, utan egentlig hänsyn till vad det andra teamet pysslat med. Efter ett antal timmar blandas Xenomorphs och vitklädda legosoldater och hela spelet förvandlas från kronisk tristess till något slags löjeväckande långkok av söliga actionbitar och risigt regisserad frenesi.

Singleplayer-delen av det här spelet är usel. Det existerar ljusglimtar som höjer sig över resten och kvalificerar sig för betyget godkänt men de är för få, och för utspridda för att jag ska kunna ta alltför stor hänsyn till dem i min betygssättning. I grunden handlar det om extremt oinspirerad korridoraction mot superkorkade fiender med ordentligt tråkiga vapen. Vilket som helst av de senaste fem årens FPS erbjuder bättre underhållning än det här.

Aliens: Colonial Marines
Grafiken i det här spelet för tankarna till milleniumskiftet och förra generationens konsoler. Kika bara på texturerna och jämför det med exempelvis Halo 4.

Grafiken i konsolversionerna är horribel. PC-utgåvan är bättre men fortfarande inte särskilt imponerande. Modellerna är knapphändigt utformade, texturerna lågupplösta, miljöerna trånga och effekterna bleka. Tillkommer gör det sämsta animationsarbetet i ett actionspel på flera år. Fienderna rycker, hackar och liksom hoppar omkring på skärmen likt elshocksbehandlade sällskapsdjur. Xenomorph-fienderna ser ännu värre ut och liknar mer rangliga pensionärer än hotfulla rymdmonster när de reser sig på bakbenen för att attackera.

Även ljudbilden är under all kritik. Röstskådespelet är underkänt, proppat av töntig dialog och märkliga buggar och allt från vapenljud- till musik lämnar massor och åter massor att önska. Hade det inte varit för att jag faktiskt vet att det här spelet varit under utveckling i flera år hade jag mest troligt gissat på att Colonial Marines kastades ihop på en dryg månad. Grafiken liknar ett spel från 2001, spelkontrollen är slapp och identitetslös och atmosfären liksom fiendernas artificiella intelligens är bedrövlig.

Aliens: Colonial Marines
Överallt i spelet hittar man det här: Fiender som fastnat i omgivningen, klyvts på mitten eller bara står och skakar likt en disco-dåre i ett hörn. Smockproppat av hemska buggar, med andra ord.

Inte blir det bättre i multiplayer heller där de risiga animationerna och den fantasilösa bandesignen gör sig påmind, igen. Det finns liksom ingen som helst anledning att spela det här i multiplayer när det finns titlar som Halo 4, Far Cry 3 eller Battlefield 3 att lägga tid på.

Aliens: Colonial Marines är ett dunderfiasko och det känns minst sagt märkligt att slå fast att det faktiskt är samma studio som gjort det här skräpspelet som för ett knappt halvår sedan dundrade ut det genomsuperba Borderlands 2.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Supersnyggt omslag, skaplig spelkontroll
-
Usel bandesign, korkade medhjälpare, intelligensbefriade fiender, massor av buggar, ful grafik, löjeväckande dialog, bedrövliga checkpoints

Oskar Nyström
Ingenting fungerar bra i Aliens: Colonial Marines. Inte grafiken, inte atmosfären, svårighetsgraden, multiplayermatcherna, onlinefunktionaliteten eller själva berättandet. Gearbox har misslyckats med i princip allt och jag sörjer att jag mest troligt aldrig kommer att få spela ett riktigt bra Aliens-spel igen. 4/10

• Imperial scout
    Efter flera år av väntan så är det äntligen dags att ha ihjäl syreblödande utomjordingar i rollen som en benhård marinsoldat. Men var det... 4/10
  • chrilleman