Crusader Kings III

Crusader Kings III

I och med att det förra spelet står o skakar fram sina sista andetag är det såklart dags för nytt, fräscht. Men... Kan det toppa föregångaren?

Detta har varit ett svårt spel att recensera, inte minst med tanke på att jag har spelat en bra bit över 60 (!) timmar innan jag nu sätter mig ner för att skriva denna text, och trots detta känns det som om jag egentligen skulle behöva minst 100 timmar till. Så djupt är Crusader Kings III. Det blir därför, för mig, praktiskt taget omöjligt att ge dig en heltäckande bild av hela spelet i denna recension.

I Crusader Kings III axlar du rollen som kung eller drottning med målet att regera Europa, Afrika och Asien. Spelet tar spelaren genom historien och det handlar i grunden om att ta en himla massa beslut som påverkar spelvärlden och folket du regerar. Det händer massor och åter massor med saker, hela tiden, och allt kontrolleras via en direkt hutlöst detaljerad världskarta som omges av mängder av små menyer som innehåller all tänkbar information som du behöver i ditt arbete som regent.

Crusader Kings III

Den första stora skillnaden mellan detta och föregångaren som slår mig direkt, när jag börjar spela Crusader Kings III, är att det grafiska gränssnittet moderniserats rätt rejält. De gamla handritade porträtten på spelets karaktärer har fått stryka på foten till favör för ursnygga 3D-renderingar av mina huvudspelare, och på det sätt som ens figurers DNA blandas när det dyker upp ungar, är imponerande och skapar inlevelse och atmosfär. Karaktärerna åldras medan jag spelar, deras ärr blir mer och mer synliga med tiden och de blir även feta om man pular i dem för mycket sylt. Allt detta är för mig en stör förbättring och har hjälpt mig att relatera mer till karaktärerna jag styrt genom äventyret.

I Crusader Kings III kontrollerar man som spelare flertalet figurer i flertalet generationer under en och samma genomspelning. Om en regent dör tar dennes avkomma över och den spännande biten här är att olika generationer av samma familj inte arbetar mot samma slutmål, vilket skapar en dynamik som roar. Det finns två saker som avgör vem du är i Crusader Kings III. Dina gener och din livsstil. Detta innebär såklart att det är viktigt att välja vem du gifter dig och skaffar barn med, samt hur du lever, frodas och äter. Själva emuleringen av livsstilar är välgjord och innehåller naturligtvis rollspelselement som svenska Paradox har lyckats väldigt väl med. Här finns fem olika typer av livsstilar och de ritas upp via ett så kallat skicklighetsträd som är detaljerat och detta skapar en känsla av att ens karaktärer är unika. Mängden val som går att göra skapar en känslan av att man står närmare sina karaktärer än i tidigare delar ur denna spelserie och det uppskattar jag, såklart.

En annan del av Crusader Kings III som har en härlig rollspelskänsla är hur man valt att simulera religion och tro. Naturligtvis är detta en viktig del, särskilt om man regerar i medeltida Europa. Som spelare blir man regelbundet medbjuden av påven på diverse korståg och det är helt upp till dig huruvida du vill spendera pengar och trupper på detta, vilket i sin tur leder till alla möjliga saker. Det finns naturligtvis positiva effekter av att hålla de kristna överhuvudena nöjda samtidigt som det finns positiva effekter i att skippa utstakade religioner här och starta upp sin egen kyrka.

En bra kung eller drottning kommer också att se till att deras länder är välskötta, och det är lättare sagt än gjort. Jag trodde att rikshantering var renare och lättare att navigera i CK3, och precis som du utvecklar din karaktär på ett antal olika sätt kan du uppgradera och förbättra dina innehav för att maximera deras produktion och öka dina avgifter, vilket är viktigt om du planerar om krig mot dina grannar för att utvidga dina gränser. Du kan spendera mycket tid och pengar på att uppgradera dina slott, städer och religiösa institutioner, så det är viktigt att hålla koll på dem och hålla titlarna nära. Var inte som jag och uppgradera en massa saker och måste sedan ge bort det eftersom du har för många titlar; Crusader Kings sätter ett tak på hur mycket inflytande och kontroll du kan utöva och noggrann förvaltning av dina länder, vasaler och ekonomi är lika viktigt som att gifta sig med rätt partner eller undvika en kamp med en mäktig rival.

Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

Krig är en annan grundläggande del av livet under medeltiden, och om du inte gör upp skäl att ta över en svag granne eller följer hans Popeness till Mellanöstern, kommer du sannolikt att behöva försvara dig mot hot från båda inre och utanför dina gränser. De avgifter som jag nämnde tidigare är de trupper som du och dina vasaller kan höja, och du kan komplettera dessa soldater med legosoldater (om du har kontanter). Strid är inte fokus i CK3, även om du har viss kontroll när det gäller militärt ledarskap, armékomposition och enhetsplacering. För det mesta är det ett fall att avlyssna en fiendens styrka med din egen, vid vilken tidpunkt ett litet popup-fönster ger dig all statistik tills en sida förklaras som vinnare.

Ett mer subtilt sätt att vända tidvattnet är att använda din spymaster och ta fram planer som är beroende av din förmåga att planera. Intrig är kanske min favoritdel av CK3 och du uppmuntras ständigt att vara en total turist. Detta görs genom att undergräva dina rivaler, skicka dina fiender och till och med sticka dina egna familjemedlemmar i ryggen om de blir för stora för sina stövlar. Du kan plotta i hemlighet, kidnappa eller fängsla dina fiender, kanske förföra dem eller till och med skicka dem giftiga presenter. Utöver det kan du utöva inflytande med det nya "krok" -systemet, som låter dig ringa en tjänst och få någon att göra något som de kanske inte normalt går med på.

Som du utan tvekan kommer att förutse nu finns det många rörliga delar i ett typiskt spel Crusader Kings III, och det kan vara lätt att missa en viktig detalj eller misslyckas med att förstå någons betydelse. Paradox har gjort ett bra jobb med bättre skyltning av viktig information och att göra saker mer tillgängliga, men trots en förbättrad handledning och mer tydlighet över hela linjen är det fortfarande en tuff nöt att knäcka. Trots vissa tydliga förbättringar kan mer göras, särskilt kring att förklara arvslagen, vilket kan vara svårt att tränga igenom i bästa tider. Dessa lagar och andra som rör din auktoritet över riket är viktiga eftersom din familjs arv ofta är beroende av att du har en bra förståelse för hur saker fungerar, och det kan vara frustrerande när något händer och det inte är klart varför.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Tack och lov gör det nya användargränssnittet allt lättare att hålla reda på, och den nya encyklopedin är till hjälp, även om den inte svarade på alla mina frågor. Själva kartan är renare och lättare att läsa, och det finns användbara filter som du kan välja för att ge dig en bättre överblick. Min enda relativt stora kritik är att jag noterade lite upprepning kring vissa händelser, särskilt morden och sociala aktiviteter. Men med tanke på det djup som erbjuds någon annanstans är jag beredd att acceptera lite upprepning i detaljerna, även om jag skulle vilja se utvecklarna gå tillbaka och lägga till mer mångfald i de här skriptsekvenserna.

Under de senaste veckorna noterade jag en eller två mindre buggar, i synnerhet fanns det en som hade ett naken karaktärsporträtt för en nära släkting, men utöver det och lite upprepning över vissa historiehändelser finns det inga stora brister att rapportera , ärvt eller på annat sätt. Sammantaget verkar Crusader Kings III vara relativt polerad och fullt utrustad vid lanseringen (även om du kan satsa din kungliga bakre del att Paradox kommer tillbaka med en serie utvidgningar) och jag var mest nöjd med vad som serverades under denna långa tid -avvänt tredje iteration. Liksom sin föregångare lyckas Crusader Kings III skapa spelardrivna berättelser och framväxande ögonblick som ingen annan. Faktum är att det är ett av få spel som är värt att hålla fast vid, även om allt går hemskt fel, sådan är kvaliteten på det drama som denna medeltida sandlåda kan skapa.

Kungen är död, länge lever ... den deformerade, inavlade, bedrägliga kungen!

9 / 10
+