Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition (PC)

Aloys briljanta äventyr landar på PC, komplett med The Frozen Wilds.

Efter att Microsoft plaska omkring i den välkomnande plaskdammen som är PC-rymden så har Sony kommit fram till att det kanske vore läge att kavla upp de metaforiska byxbenen och ta klivit de med. Resultatet blir ett övergivande av tidigare definitiva exklusiviteter och omfamnande av PC-publiken och alla nya potentiella konsumenter som det för med sig.

Death Stranding kom först, ett Playstation 4-exklusivt spel som landade på PC med nytt innehåll och ett fåtal uppgraderingar så som wide-screen-stöd. Nu är det dock dags för Sony att ta i från tårna och föra sitt första förstaparts-blockbuster till PC i form av Horizon: Zero Dawn och detta görs via en komplett version som inkluderar expansionen The Frozen Wilds och en mängd nytt innehåll. Allt är nedpackat i en metaforisk låda uppgraderingar som betyder att Aloy och hennes äventyr (potentiellt) aldrig sett bättre ut.

Givetvis så beror upplevelsen du kommer att ha med Horizon på vad du har för rigg att spela på. Jag körde spelet på 'ultra', låst till 50 fps på min laptops RTX 2070 och 1440p-monitor, och jag kunde trixa med vissa effekter när jag pluggade laptopen till min 4K OLED-TV där jag kunde spela i finfin grafik och 30 fps. Med det sagt så är det klart att du kommer att tvingas offra någonting om din speldator är av den äldre variationen, om det så är fps, textur-kvalitet eller effekter. Vi kollade dock minimum-inställningarna och även om det är långt sämre än vad vi spelade i så ser det fortfarande fantastiskt ut.

Vi pratar inte enbart om omgivningens artistiska storhet heller - allt i Horizon skriker kvalitet och även om det ser fantastiskt ut på PC med sina härliga reflektioner, en reaktiv omgivning, trovärd ljussättning och atmosfäriska partikeleffekter så är det findetaljer i ett redan otroligt vackert spel. Landskapen är magnifika och dess skönhet är en fröjd att beskåda och en utmaning att analysera. Utöver det så har animatörerna gjort ett otroligt jobb och de som kom på concepten till de fantastiska bestarna i metall ska ha applåder. Det finns få titlar där ute som kan bjuda på en vision så kraftfull som den här och än färre kan lyckas med detta så totalt.

Horizon: Zero Dawn

Så mycket hann skrivas innan handlingen avhandlas, men spelet är trots allt över tre år gammalt vid det här laget. För de oinitierade så utspelar sig Horizon: Zero dawn i en dystopisk framtid där vilda maskiner styr världen omkring dem. Människor har tvingats tillbaka till ett stam-liv och hotas dag ut och dag in av de aggressiva robot-bestarna som patrullerar nära deras hem. Spelaren tar kontroll av Aloy, en ung kvinna som kastats ut ur sin stam och därav tvingas ut i den ohyggliga världen för att utforska, hjälpa de i nöd och gräva i mysteriet kring vad som faktiskt skedde i världen för att tvinga människan på knä inför dess skapelser.

Horizon har en fantastisk handling och bara det är nog för att rekommendera spelet för de av er som inte har någonting bättre för er. Äventyret är enormt och det släpps tillsammans med en massiv expansion, vilket betyder att ett köp på PC ger en en åtminstone trettio timmar lång spelupplevelse. Det finns två större narrativ-vägar i spelet som ger kontext och färg till den futuristiska världen. The Frozen Wilds passar även bättre som en del av ens spelsession, som en utökning snarare än ett äventyr som står på egna ben. De två passar perfekt tillsammans.

En minnesvärd handling är väl parad med en intensiv blandning action och stealth. Genom att använda en pryl kallad en 'Focus' ser Aloy information i sin omgivning. En stig har skapats av patrullerande maskiner, vilket låter Aloy planera sin rutt och smyga sig bakom ryggen på bestarna i det höga gräset. När hon är redo att attackera så görs det via en mix av kraftfulla närstridsattacker och hennes pilbåge vars pilar varierar. Att hitta ammunition är så lätt som det kan vara, men vill du samla på dig resurser krävs att du stannar upp och söker genom områden en del vilket skadar spelets tempo en del.

Horizon: Zero Dawn

Det finns ett par aspekter som kan förbättras i den planerade uppföljaren Horizon Forbidden West och den som står ut mest är de stela ansiktsanimationerna som kastar inlevelsen åt sidan under vissa uppdrag. Med det sagt så är röstskådespeleriet riktigt bra (Ashly Burchs Aloy är en otrolig karaktär) men ljudbalansen förstör detta ibland när dialoger tystas. Utöver det har jag inte hittat några större problem under min tid med PC-versionen och en patch är planerad att landa vid lansering.

Horizon: Zero Dawn var inte perfekt 2017 och det är inte perfekt nu heller, men ingenting jag stötte på gjorde spelet mindre kul och tre år efter dess release på Playstation 4 står sig Horizon: Zero Dawn som ett fenomenalt spel. Det är härligt att se spelet få en andra chans på PC och lika härligt är det faktum att Sony äntligen villigt delar sina förstapartsspel på en ny plattform (för att inte tala om hur skönt det är att starta upp Horizon och slippa lyssna på arga Playstation 4-fläktar i ett par timmar). Med stöd för ultra wide-skärmar, olåst bildskärmsuppdatering och diverse inställningar tillagda så är Horizon: Zero Dawn ett perfekt spel för PC. Nu då Sony, så tycker vi det är dags att ge PC-spelarna God of War, Uncharted och resten.

9 / 10
+
Ser fantastiskt ut på PC, flertalet nya inställningsmöjligheter, minnesvärda omgivningar och otrolig handling, känns grymt att spela