Svenska
Gamereactor
recensioner
Iron Man VR

Iron Man VR

Henric har äntligen uppfyllt sin dröm att vara Iron Man för en dag och har satt betyg på nya Iron Man VR...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Inför lanseringen av Playstation VR kände jag egentligen inget större sug att införskaffa mig ett exemplar, men sen ändrades allt på bara någon minut. För när Rocksteady utannonserade Batman: Arkham VR så var det helt enkelt bestämt. Jag var tvungen att äga Sonys VR-headset. Nu, knappt fyra år senare, spelar jag VR extremt sällan och stundtals har jag övervägt att sälja mitt headset. Det finns dock ett spel som fått mig att avstå från det och det stavas Iron Man VR. Som serienörd var det en lika stor självklarhet att spela detta som det var att spela Batman: Arkham VR. Så lever Tony Starks äventyr upp till Batmans? Nja, inte riktigt.

Iron Man VR
Både Friday och Tonys egocentriska AI, avbildad av sig själv, assisterar dig under äventyret.

Iron Man VR inleds med en prolog som utspelar sig strax efter att Tony återvänt till Malibu efter att ha hållits fången och tillverkat Iron Man-prototypen. Hans tidigare liv som vapentillverkare är numera över och bevisar detta för Pepper Potts i en sekvens som inte är helt olik slutet av Iron Man 3. Sedan spolas bandet framåt några år där de båda blir attackerade av skurken Ghost på deras privata plan. Pepper hamnar därefter på sjukhus och Tony tvingas återuppliva det vapenprogram som han för flera år sedan stängde ned för att sätta stopp för Ghost.

Det är inget lätt uppdrag att skapa ett VR-spel med Iron Man i huvudrollen där flygandet känns bra. Spelets utvecklare, Camouflaj, har dock gjort ett hyfsat jobb. Iron Man VR drar verkligen nytta av att röra sig på olika sätt med Move-kontrollerna där en liten vinkling av dem till vänster får Iron Man att röra sig till höger och vice versa. På samma sätt kan du böja dina händer lite bakåt för att flyga framåt och sedan justera händerna för att röra dig som du vill. Dock blir det ofta krångligt när du ska göra skarpa svängar och med ett knapptryck vända dig 45 grader. Hur många grader du vill vända dig kan du däremot justera och du kan även ändra till att kameran roterar om du håller inne knappen. Oavsett inställningar kan det ibland vara svårt att få till en snygg flygning då du även måste kontrollera dina händer när du ska skjuta fiender. Flygningen i Iron Man VR känns därför aldrig perfekt utan funkar som bäst okej.

Detta är en annons:
Iron Man VR
Iron Man VR imponerar aldrig rent grafiskt och det är endast sex platser vi får besöka under äventyret där flera platser återkommer.

Flygningens brister bleknar dock i jämförelse med laddningstiderna i Iron Man VR. För detta känns ofta som att vänta en evighet i virtuell verklighet. Mellan varje uppdrag måste spelet laddas och det förekommer även mindre laddningstider när du stiger in i nya områden under uppdragen. Dessa laddningstider kan ta alltifrån 30 sekunder till över en minut vilket påminner om den långa laddningstiden man får utstå varje gång man startar upp The Last of Us: Part II och sedan slipper dem för resten av speltiden. Allt för ofta blir tempot därför ojämnt i Iron Man VR och det hjälps knappast av att man titt som tätt får återvända till Malibu för att modifiera sin utrustning eller planera sitt nästa uppdrag.

Hemma hos Tony finns möjligheten att leka runt lite för att ta en paus från allt flygande och skjutande. Du kan lira basket, styrketräna, käka lite vindruvor eller bara se dig omkring i lyxvillan. Dessvärre är detta inte särskilt underhållande alls, utan i de flesta fallen vill man bara därifrån igen. Att spela som Iron Man hade dock inte känts rätt om man inte kunde uppgradera sig vilket man lyckligtvis kan göra i huset. Genom att tjäna poäng från uppdragen kan man sedan applicera nya vapen, raketmotorer eller något annat för att förstärka sig själv och få den bästa Iron Man-upplevelsen som spelet kan erbjuda. Därtill kan du även byta mellan olika utseenden på dräkten, och de som kan sin Iron Man kommer känna till flera av dräkterna.

Som så många andra VR-spel är inte detta ett särskilt vackert sådant. Nej, jag skulle vilja säga att Iron Man VR ser hiskeligt fult ut. Med tanke på hur mycket tid man tillbringar i luften ser de allra flesta texturer horribla ut och oftast är det bara en sak som utvecklarna ägnat tid åt rent grafiskt. Ta det det tredje uppdraget som utspelar sig i Shanghai som exempel: här ser endast Stark Tower okej ut medan alla andra byggnader ser ut som skyskraporna i licensspelet till Sam Raimis Spider-Man-film. Friday berättar dessutom att invånarna har evakuerats på grund av det hot jag ska stoppa, men det känns mer som en ursäkt för att slippa lägga ned mer tid på det visuella. Camouflaj tyckte det såg ut som skit och bestämde sig för att behålla det så, helt enkelt. Med anledning av de grafiska bristerna känner jag aldrig att Iron Man VR känns häftigt, utan jag fortsätter drömma om ett spel där jag får spela som Iron Man högt upp i luften som sedan kan flyga närmare marken där byggnader och andra objekt faktiskt ser bra ut.

Detta är en annons:
Iron Man VR
Ghost fungerar bra som skurk men räkna med att stöta på flera skurkar än bara henne.

De som vill få ut så mycket som möjligt för pengarna kommer glädjas av att spelet innehåller en hel del saker att göra. Själva berättelsen, som utspelar sig över tolv kapitel, tog mig knappt nio timmar att klara vilket kändes precis lagom, och då gjorde jag dessutom relativt få sidouppdrag. Dessa uppdrag erbjuder hur som helst inget som man inte får tillräckligt av i berättelsen då upplägget i dessa uppdrag är att antingen besegra vågor av fiender eller slutföra en flygövning på kortast tid möjligt. De som verkligen vill öva på sin flygning har här möjlighet att göra det då utvecklarna har publicerat sina egna rekord som är minst sagt imponerande. Utöver dessa sidouppdrag kan du, som jag tidigare nämnde, byta dräkter som du låser upp genom olika utmaningar som oftast handlar om att eliminera ett visst antal fiender med ett särskilt vapen.

Berättelsen i Iron Man VR är på sin höjd okej som påminner om en katt-och-råtta-lek där Tony ständigt söker upp Ghost och vice versa. Hennes motiv byggs sakta upp under berättelsen men framåt mitten av spelet blir slutet ganska så förutsägbart, tyvärr. Det kapitlet som egentligen är det mest intressanta är dessutom det mest tråkigaste och påminner starkt om det mycket hatade kapitlet i Final Fantasy XV där det enda du gör är att gå i en lång korridor, vilket känns fruktansvärt tråkigt när man faktiskt spelar som Iron Man. Vad som däremot gladde mig som serietidningsfanatiker är att utvecklarna placerat hjälten i ett större universum. Iron Man refererar exempelvis till Thor och på en skyskrapa kan du se Oscorps logga. Några kapitel utspelar sig dessutom på en helicarrier där du får assistera Nick Fury och S.H.I.E.L.D., så det finns minsann potential till flera superhjältespel från Camouflaj i VR.

Iron Man VR
För att skapa en stark känsla av att vara Iron Man kan du alltid se viktig information när du flyger omkring såsom hälsa, vilket vapen som är applicerat eller vad ditt huvudmål är.

Det tog mig ett ganska långt tag innan striderna faktiskt växte på mig. I början kan de uppfattas som ganska knepiga men allt eftersom flygningen blir lite lättare att hantera och man lärt sig fiendernas svagheter är det ganska tillfredsställande att ge ens raketmotorer lite extra kraft och flyga förbi en fiende för att sekunden senare knyta näven och hårt slå till den bakifrån och sedan döda den med ett par skott i ryggen. Samtidigt är detta mer eller mindre det enda man gör och under långa spelsessioner blir det ganska enformigt att utföra. Med tanke på att fiendevariationen är så dålig och där samtliga är robotar blir striderna aldrig så roliga som de hade kunnat bli.

I slutändan är Iron Man VR ett mediokert spel som jag ganska snabbt kommer att glömma. Det är bitvis ett underhållande spel som dras ned av flera brister. Det visuella är under all kritik, laddningstiderna är långa och det blir ganska enformigt efter en stund. Kan du däremot bortse från detta och glädjas av att äntligen få lira ett innehållsrikt spel som Iron Man i VR är detta förmodligen värt att kika närmare på ändå. Detta är trots allt det bästa Iron Man-spelet hittills, även om det inte säger särskilt mycket.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Innehållsrikt, bra bossfighter, utmanande, bra fanservice
-
Fult som styrk, mediokra röstskådespelare, långa laddningstider, flygningen hade behövt finputsas mer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Iron Man VRScore

Iron Man VR

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Henric har äntligen uppfyllt sin dröm att vara Iron Man för en dag och har satt betyg på nya Iron Man VR...

1
Stor uppdatering till Iron Man VR ute nu

Stor uppdatering till Iron Man VR ute nu

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi var sannerligen inte imponerade av Iron Man VR i vår recension, men lyckligtvis har utvecklarna inte hängt läpp för det utan arbetat på att förbättra några av de många...

2
Utvecklingen av Iron Man VR är nu färdig

Utvecklingen av Iron Man VR är nu färdig

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Många tycks ha glömt att Sony faktiskt har tre hyfsat stora premiärer i sommar. Dels såklart The Last of Us: Part II och Ghost of Tsushima, men dels även det märkligt...

9
Iron Man VR-demo ute nu till Playstation 4

Iron Man VR-demo ute nu till Playstation 4

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Camouflaj och deras kommande Iron Man VR har försvunnit lite i mediabruset sedan hypemotorerna för The Last of Us: Part II och Ghost of Tsushima trappats upp, men nu har...

4
Iron Man VR återigen försenat

Iron Man VR återigen försenat

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det verkade nästan som att Iron Man VR skulle få chansen att glänsa lite efter att både The Last of Us: Part II och Final Fantasy VII: Remake blivit försenade - men så...



Loading next content