Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer: Remastered Collection

25 år efter premiären är Command & Conquer tillbaka. Gamereactor har naturligtvis delat ut betyg...

Året var 1995. Westwood Studios byggde det minst sagt revolutionerande realtidsstrategispelet Command & Conquer på vissa av idéerna som för första gången introducerades i Dune II och i och med att disketter mer och mer ersattes av CD ROM kunde utvecklarna bakom detta kultklassiska spel nyttja den extra mängden utrymme till att lägga in full motion video-sekvenser och annat grafiskt lull-lull. Command & Conquer står sig som ett av spelhistoriens viktigaste titlar och när 25 år nu passerat är det alltså dags att återvända.

Command & Conquer: Remastered Collection innehåller både Command & Conquer samt uppföljaren Red Alert plus tre stycken expansioner. Det är ett ordentligt välfyllt litet strategipaket som erbjuds här, med andra ord. Med tanke på att det dessutom kostar en bråkdel av ett fullprisspel känns detta som rena rama drömfyndet. Alla som doppat tårna i denna genre genom åren vet att Command & Conquer alltid erbjudit en väldigt säregen spelbarhet där det sällan går att bara mosa ihop tillräckligt många soldater för att kunna krossa sin fiende. Det räcker sällan, utan här krävs istället en viss mängd list och mer guidning av trupperna än i många andra spel av samma sort, för att förbli framgångsrik. Vissa skulle kanske kalla detta för en udda del av ett klassiskt spel men jag gillar denna balans lika mycket idag som jag gjorde för 25 långa år sedan.

Command & Conquer Remastered Collection

Framförallt Red Alert är ett klart mer utmanande spel än vad jag minns det som och de där förbannade hundarna, framförallt, har fått mig att svära mer än en gång under den gångna veckan. Svårighetsgraden är lite gammaldags men det hör ju till, det är en stor del av charmen här och med tanke på att man kan spara precis när man vill, finns det absolut ingen anledning att gnälla. Det finns fler bagateller på minuskontor, här. Också. Om jag nu ska vara sån. Spelkontrollen känns uråldrig bitvis men lyckligtvis finns här tonvis med inställningsmöjligheter för den som vill skräddarsy spelkontrollen, vilket naturligtvis är ytterst välkommet. Petroglyph har lyckats förbluffande väl med att maskera det faktum att dessa två spel faktiskt är hela 25 år gamla, och den bedriften ska ju såklart applåderas.

Rent grafiskt är det dessutom svårt att gnälla på något, alls. Grafiken har gjorts om från grunden av art-studion Lemon Sky och resultatet imponerar. Det ser retroflirtigt mysigt ut men samtidigt nytt, och fräscht och den fusionen är ju precis vad det här spelet behövde. Det går dessutom, när som helst, att smiska till space-tangenten för att hoppa tillbaka till grafik anno 1995 och se alla de förändringarna som gjorts. Det går även att zooma den här gången, vilket givetvis är ett mycket välkommet inslag. Animationerna ser riktigt bra ut inuti själva spelet även om de förinspelade filmsekvenserna ser gamla och risiga ut. Dessa filmade såklart med VHS-teknologi och även om det finns en charm i hur usla dessa är, är detta den delen av denna remaster som ser allra sämst och äldst, ut.

Command & Conquer Remastered Collection

Musiken är kanon, också. En av de största styrkorna här. Frank Klepackis soundtrack har omarbetats på samma sätt som grafiken och låter nu bättre än någonsin. Det finns en inkluderad "level editor" för den som vill skapa sina egna banor/uppdrag och förutom singleplayer-kampanjer i mängder (det går att spela igenom både C&C samt Red Alert som tre olika fraktioner, precis som i originalen) existerar det matchmaking här och smartare artificiell intelligens än någonsin tidigare i denna anrika spelserie.

Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer: Remastered Collection låter bra. Ser bra ut. Känns bra. Är utmanande och uttömmande och hör därmed till en av de mest välgjorda återutgivningar på senare år. Blizzard borde tjuvkika på det arbete som Petroglyph gjort här. För det här är mer eller mindre facit. Långt ifrån det fiasko som stavas Warcraft III: Reforged.

9 / 10
+
Massor av smakfulla uppgraderingar, snygg grafik, massor av innehåll, lysande spelmekanik, strålande musik