GTR 2

GTR 2

Svenska Simbin med den nu pensionerade FIA GT-föraren Henrik Roos i spetsen har överträffat sig i uppföljaren till det suveräna GTR. Petter har kört skiten ur sin Lotus Elise, och älskat varje sekund av det...

Det är svårt att förbättra något som är så förbaskat bra att ordet perfektion bäst beskriver dess briljans. Fysiksystemet i det första spelet var det enda att ens komma nära den nivå av simulering som Papyrus klassiska GP Legends en gång levererade.

GTR var ett snudd på perfekt spel som, sånär som på aningen ruffig grafik och lite för mild fartkänsla, gav spelaren en noga uttänkt och extremt välgjord bild av hur en GT-bil verkligen uppför sig. Nu är GTR 2 här, och Simbin har förfinat, förbättrat och småputsat lite överallt för att än en gång bjuda på en racingupplevelse mer krävande, mer intensiv och mer realistisk än något annat spel du någonsin testat.

Det första som slår mig i GTR 2 är hur noga Simbin lyssnat noga till den begränsade kritik de fick för det första spelet. Vissa klagade på att förarvyn utanför bilen var dålig, att laddnings-tiderna var för långa, att grafiken var lite väl primitiv och att det var snudd på omöjligt att köra någon av bilarna med hjälp av enbart tangenterna. I min recension nämnde jag att grafiken faktiskt kunnat varit snyggare, men de andra minuspoängen var inget jag upplevde som negativt under mina 30 timmar tillsammans med GTR. Att sitta utanför bilen då man kör en renhårig simulator kommer, för mig, inte ens på fråga och att försöka styra bilen med tangentbordet lät lika dumt då som det gör idag. Simbin har dock ändrat detta, bilen är nu betydligt närmare kameran, det är nu enklare att styra med tangenterna och laddningstiderna är kortare. Check.

De har också putsat ganska mycket på spelets grafik som dock inte når upp i samma klass som exempelvis Project Gotham Racing 3 men bjuder på extemt välgjorda bilmodeller, snygga banor och nya vädereffekter. GTR 2 är den snyggaste renodlade racingsimulator som gjorts, med flera hundra procents marginal.

Vädret spelar betydligt större roll i GTR 2 än vad det gjorde i det första spelet. En oväntad regnskur kan orsaka totalt kaos ute på banan där motståndarna spinner, sladdar och snurrar runt. Simbins fysikprogrammerare har gjort ett fantastisk bra jobb med att simulera blöt asfalt och det begränsade grepp som bilar av den här typen har i sådana förhållanden.

En annan stor nyhet i GTR 2 (som många av de som köpte de första spelet önskade sig) är tillkomsten av en körskola. Utformad i samförstånd med dels Simbins kreativa konsult och delägare Henrik Roos (gammal GT-räv med ett gäng vinster bakom sig), men även med andra aktiva förare i den verkliga cirkusen är detta ett perfekt sätt för nybörjare att lära sig grunderna i hur man kontrollerar en bil av den här typen.

Bilfysiken har också genomgått några förändringar. Bilarna är exakta kopior av sina verkliga förebilder. Massor med vridmoment, massor med peakeffekt och fysikuträkningarna för såväl momentum som friktion, tyngd och gravitation är fantastiskt exakta och verklighetstrogna. Det går som vanligt helt utmärkt att hela tiden känna vilken del av bilen tyngdpunkten befinner sig i eller vilka av däcken som har bäst grepp. Det går att bromsa hårt inför en kurva, knycka till lätt vid kurvans start och provocera ut bilens bakända. Det går lika bra att bromsa tidigare, välja ett snävt spår och gasa sig ur kurvan. Det sistnämnda är enklare och såklart att föredra (inte särskilt många GT-förare åker på ställ, trots allt) men Simbins fysikmotor tillåter en att köra sin bil på det sätt man själv anser lämpligt, även om ett sätt alltid är det snabbaste.

Däckfysiken är väl den delen av spelets fysikmotor som förändrats mest. I det första spelet var det ibland svårt att få bilen att göra som man ville i lägre hastigheter, vilket nu åtgärdats i form av ett mer detaljerat och bättre avvägt system för att räkna ut hur däcken reagerar mot underlaget. Reagerar man instinktivt inför en omkörning eller tvingas kasta sig åt sidan efter att någon av de framförliggande bilarna snurrat går det i GTR 2 att parera och ofta hämta igen sig från en otäck sladd eller dylikt medan man i det förra spelet nästan alltid satt som klistrad mot räcket.

Precis som i exempelvis Gran Turismo består körskolan i GTR 2 av en rad olika utmaningar som går från enkla till svårare och måste alla klaras av på en viss tid. Man lär sig att bromsa i rätt ögonblick, välja rätt spår i kurvorna, växla rätt för att vinna maximal acceleration samt att köra om på ett smart sätt beroende på vilken bana man tävlar på. I slutändan är denna nyhet ett strål-ande tillskott till ett redan superbt spelupplägg och tillåter för ickeinitierade att ganska snabbt lära sig grunderna.

Det enda lilla klagomål jag faktiskt har beträffande spelets bilfysik och allt som hör själva körningen till är det faktum att fartkänslan fortfarande är lite väl låg. Att köra 265 km/h med en Maserati MC-12 känns sällan så snabbt som det borde göra. I övrigt är GTR 2 en fantastiskt härlig upplevelse som ingen racingintresserad bör missa. Med bättre grafik, ny körskola, mer realistiskt väder och förbättrad bilfysik har Simbin än en gång bevisat att de är bäst i världen på det de gör.

GTR 2GTR 2GTR 2GTR 2
9 / 10
+