Just Cause

Just Cause

Svenska Avalanche debuterar med ett atmosfäriskt och explosivt actionspel och Petter har levt rövare som salsa-kungen Rico Rodriguez

Jag trodde ärligt talat att det här spelet skulle bli dåligt. När jag såg en snabb demonstration av spelsystemet och grafikteknologin för drygt ett år sedan såg Just Cause högst tvivelaktigt ut. Efter True Crime, Driver 3, Total Overdose, The Getaway 2, Driver: Parallell Lines och Gudfadern har den här typen av spel känts mindre och mindre attraktiva. Men precis som jag skrev i förra numrets ledare, hade jag fel - och överbevisades ilsnabbt då förhandskoden av Just Cause damp ned i redaktionens brevlåda.

Äventyret i Just Cause kretsar kring Rico Rodriguez, hårdför CIA-agent vars uppdrag är att på egen hand störta den korrumperade regeringen på ön San Esperito. Vädret är varmt, luften är kvav och havets ljusgröna vatten lockar till våghalsiga dyk från en stulen helikopter. Efter bara några timmar med Just Cause har jag och min salsadoftande Antonio Banderas-look-a-like till spelhjälte lyckats skapa mer förstörelse än självaste Fidel Castro. Vi har stulit hundratals bilar, mejat ned massor av poliser, retat upp två av de lokala knarkkartellerna, fritagit öns gerillaledare från ett hårt bevakat fängelse samt svävat omkring i vår moderiktigt svarta fallskärm och bara njutit av utsikten.

Just Cause är som ett vykort. Ett solparadis proppat med roliga leksaker där spelaren själv får välja. Frihet och möjlighet har varit två nyckelord i utvecklingen i vad som känns som den naturliga utvecklingen av Rockstars bästsäljande spelkoncept. Öns storlek är enorm, spelaren tillåts att härja fritt och möjligheterna tar aldrig slut.

Grafiken och spelvärldens enorma storlek har på förhand varit den största snackisen inför Just Cause och på denna punkt levererar Avalanche allt som tidigare utlovats. San Esperito är en fullständigt gigantisk ö där Rico är välkommen att springa, flyga eller köra vart han vill. Vegetationen är rik, knallgrön och detaljerad. Ljussättningen är fantastiskt välgjord, explosionerna är dödsläckra och vattnet ser oerhört inbjudande ut. Vissa av karaktärsmodellerna är kanske lite kantiga, och dödsanimationerna hos de datorstyrda fienderna lämnar en del att önska. Förutom det är Just Cause som socker för mina ögon.

Spelkontrollen är är precis som den grafiska biten väldigt skickligt gjord. Att styra Rico är en ren fröjd och hans färdigheter överglänser enkelt konkurrenter som Tommy Vercetti och Harry Tanner. Spelet ses ur ett traditionellt tredjepersonsperspektiv och kontrollschemat känns bekant och logiskt redan från första stund. Rico har tillgång till 28 skjutvapen och sin fallskärm. Han kan hoppa mellan biltak, göra kommandorullningar, köra flygplan, motorcyklar, båtar, vattenskotrar och han räds inte för något.

Rico och jag avser att mörda öns president och avsätta den regering som enligt CIA:s källor rustar för kärnvapenkrig. Vägen dit är lång och krokig, och det krävs att man som spelare allierar sig med en eller två parter på ön för att enklare kunna utföra sina uppdrag. Jag smörar lite för öns gerilla och hjälper dem frigöra ett par hårt hållna byar, och vips så hjälper de mig när jag sticker för att spränga ett par av regeringens välbevakade hangarer.

Mellan upppdragen finns det massor av tid för att leka, och jag har lekt tills jag somnade i spelsoffan av utmattning. En av de roligaste händelserna i spelet var då jag befann mig i San Esperitos huvudstad och lyckades dra till mig både polis och militär efter att avsiktligt ha slaktat en hel drös med knarklangare i stadens mitt. Med sex polisbilar och lika många militärjeepar efter mig satte jag fart mot hamnen där jag i en röd hundkoja körde rakt ut i vattnet. Poliserna och militären gjorde detsamma. Det roliga började dock inte förrän jag simmade ur bilen och upp till ytan och då fick syn på tio poliser som bara låg och guppade på ytan. Poliserna i Just Cause kan nämligen inte simma, vilket är hysteriskt humoristiskt då de mer än gärna spättar ut i vattnet i jakt på Rico.

En bit bort närmade sig kustbevakningen i en enorm (och supersnabb) attackbåt, och sekunder senare hade jag klättrat ombord på den och sparkat de som befann sig på båten överbord. Vad jag sedan gjorde är moraliskt inkorrekt och klart förkastligt, men ack så roligt. Jag körde nämligen över alla de poliserna som låg med huvudet ovanför vattenytan med hjälp av den enorma attackbåten och skrattade så spottet sprutade. För att avsluta det hela tog jag sats och körde i maxfart mot kajen där båten tog luft och flög hela vägen upp över hamnen och landade på ett tak till en lokalt snabbköp. En förbipassrande gubbe i stråhatt blev jättearg över att jag placerat en enorm båt mitt i staden och öppnade genast eld. En granat senare var både han, snabbköpet och båten ett minne blott.

Bortsett från det faktum att Rico kan stjäla valfritt fordon och skjuta ihjäl vem han vill, är likheterna med Grand Theft Auto ganska få. Visst, spelstrukturen är öppen och dynamisk, vilket innebär att man dels kan lösa spelets 25 uppdrag på det sätt man själv tycker känns bäst, men även ägna sig åt ett hundratal mindre sidouppdrag mellan varven. Förutom detta lever Just Cause på helt egna meriter, inte minst i direkt jämförelse med ett spel som exempelvis Saint’s Row som trots allt är ett ogenerat plagiat av Grand Theft Auto: San Andreas.

Uppdragen är varierade och utmanande och svårighetsgraden känns väl avvägd. Jag kan ibland tycka att fantasirikedomen när det kommer till utformningen av vissa uppdrag är dålig, medan möjligheterna att lösa dem efter eget huvud alltid imponerar. Ett av de första uppdragen i spelet kretsar kring en knarklord och hans identitet. Rico får i uppdrag att tysta knarkbossen för att sedan arbeta under täckmantel och låtsas vara honom i en kommande knarkaffär. För att uppdraget ska starta krävs det att man infinner sig på en högt belägen flygbas på toppen av San Esperito. Första gången jag tog mig dit gjorde jag det med en stulen vespa vilket resulterade i att jag aldrig riktigt lyckades komma ikapp den bilkortege som knarklorden färdas i. Jag provade med att hoppa av moppen, snabbt stjäla en mötande bil och sedan kör ikapp bilkortegen men stoppades då alltid av en av de två kulspruteutrustade Hummer-jeeparna som omger knarkbossens limousine. Efter ett tiotal tappra försök valde jag att starta från en lite tidigare sparning och dök då upp i en lastbil. Medan uppdraget startade körde jag allt för vad lastbilen höll för att placera mig framför knarkbossens kortege. Detta fungerade varpå jag backade undan kulspruteelden, skjöt ut min änterhake och satte fast den i limosinens baklucka. Efter det vecklade jag ut min fallskärm och när den sedan tog luft var det bara att segla 20 meter ovanför bilen och sakta men säkert skjuta sönder limousinen tills dess att knarkkungen sprängts i bitar.

Detta är bara ett av många minnesvärda uppdrag i Just Cause som definitivt inbjuder till merspel. Dock finns det en del svagheter i Avalanches ambitiösa debutspel som jag tyvärr inte kan ignorera. Till att börja med finns det lite för många buggar i Just Cause, smågrejor som irriterar utan att förstöra. Gräs tränger igenom solid plåt, vissa gubbar fastnar i underlaget och vissa AI-kontrollerade fiender beter sig stundtals extremt korkat. Sen tycker jag att Playstation 2-versionen håller märkbart lägre kvalitet rakt igenom än de andra tre upplagorna vilket såklart måste nämnas.

Men trots ett antal mindre missar är det svårt att inte njuta av den härliga sandlåda som Avalanche byggt åt oss... Grafiken är väldigt bra, spelkontrollen välgjord och atmosfären är minst sagt beroendeframkallande.

Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
8 / 10
+