Nioh 2

Nioh 2

Efter att ha slitit sitt hår i mängder har Henric nu satt betyg på snorsvåra Nioh 2...

Nioh kändes på förhand som en billig kopia av Dark Souls och många, däribland vi på redaktionen, var lite för snabba att döma ut spelet på förhand. Nioh var nämligen en väldigt trevlig upplevelse som trots många kopierade element från Dark Souls kändes unikt och uppfriskande. Sadistiskt svårt var det också vilket gjorde oss nervösa när Team Ninja avslöjade att en uppföljare var på väg. Redan nu kan undertecknad påpeka att tvåan knappast är lättare och du kommer dö. Flera gånger än vad du förmodligen kan räkna till.

I föregångaren fick vi ta på oss rollen som William. En tidigare pirat, anlitad av Elizabeth I för att hitta kraftfulla spirituella stenar för att besegra spanjorerna. Denna gång spelar vi däremot inte som en specifik person utan spelaren får istället skapa sin egen karaktär. En rad olika alternativ finns att utforska, och de som har en förkärlek till att skapa en så vacker (eller grotesk) protagonist som möjligt kommer glädjas åt skaparläget. Man behöver inte heller vänta på att låsa upp ett föredraget vapen utan får med detsamma chans att välja om man vill dräpa demoner med svärd, spjut, kusari-gama eller något annat vapen. Valet av vapen påverkar hur som helst din karaktärs egenskaper i form av bland annat hälsa, styrka och magi. Välj vist.

Nioh 2
Detta är, på riktigt, spelets tredje fiende du stöter på. Team Ninja håller inte tillbaka med svårighetsgraden.

Som väntat är Nioh 2 extremt likt dess föregångare. Något som inte nödvändigtvis innebär något dåligt (kolla bara på Dark Souls-serien). Rent grafiskt har det egentligen inte hänt någonting sedan ettan och miljöerna är desamma. Vad som däremot har ändrats en smula är striderna. Naturligtvis spelas striderna likadant men denna gång har ens beskyddare man kan ta hjälp av för att dela ut extra skada förändrats. Till det bättre, dessutom. Tidigare fanns det en rad olika skyddsandar att ta hjälp av men personligen fann jag flera av dem snarlika varandra och det var aldrig särskilt lockande att experimentera och testa dem alla. Istället blev det onödigt rörigt med så många att välja mellan.

I uppföljaren kan du inta en så kallad yokai-form som vid fulländad mätare låter dig transformera till en bestialisk demon. Denna demonform kan delvis användas även i människoform då man kan dela ut ett snabbt slag utan att helt förvandla sig till demon. Detta blir helt klart användbart när fiender lyser upp rött som du kan avbryta med denna attack, kallad "burst counter". Då ryker mycket av fiendens uthållighet snabbare än när pensionärer flockas till mataffärer och käkar upp all tårta som det bjussas på vid diverse jubileum. På så vis är stridssystemet aningen djupare i Nioh 2, och du kommer behöva lära dig det om du planerar att klara spelet. De som är familjära med föregångaren bör dock inte ha några svårigheter att bekanta sig med de få nyheter som uppföljaren kommer med.

Nioh 2 utspelar sig innan första spelet i serien. Medan vi fick slåss mot demoner som Willaim i Japan under 1600-talet, får vi denna gång göra det år med start 1555. Spelet öppnas med att modern till protagonisten blir mördad av en mystisk man och personen vi spelar som tvingas leva sitt liv i ensamhet. Protagonisten är en avkomma från en människa och yokai och kan på så vis skifta från människa till demon. Att kontrollera den vrede som demonen medför visar sig dock inte vara så enkelt. Efter att ha fått ett anonymt brev som ber dig att utrota en yokai i Jusanzakura tappar protagonisten fullständig kontroll över sig själv och här börjar äventyret. Ärligt talat ska det sägas redan nu att berättelsen i Nioh 2 inte är bra. Inte alls. Samtidigt var det antagligen få som gillade föregångaren på grund av handlingen. Berättelsen är helt enkelt ett av spelets svagare aspekter, men i slutändan spelar det mycket liten roll eftersom den största behållningen är utforskandet och striderna.

Nioh 2
Uppgraderingssystemet ser denna gång betydligt annorlunda ut och känns betydligt bättre än tidigare.

Som tidigare nämndes har inte mycket hänt mellan de två spelen. På gott och ont, skulle jag vilja säga. ''If it ain't broke, don't fix it''. Det citatet stämmer väl in ganska bra, men med det sagt var inte Nioh ett perfekt spel och av den anledningen hade jag gärna sett att Team Ninja lyssnat lite mer på vad spelare inte gillade med föregångaren. För menyerna är fortfarande krångliga och när spelet spottar ur sig nya vapen och rustningar fylls ens förråd upp oerhört snabbt och till sist har man för mycket saker som man helst bara vill bli av med. Med spelets nya element tillkommer även ett par nya föremål och det blir möjligt att sammansmälta föremål för att öka deras kraft, eller bryta ned dem för att få nya föremål. Problemet här är att upplägget förklaras så illa att man knappt förstår varför man ska göra det till att börja med.

Vissa miljöer känns dessutom oinspirerade och känns nästan tagna helt från föregångaren. Rent visuellt har det inte heller hänt någonting på tre år, utan Nioh 2 är varken snyggare eller fulare än ettan. Med det sagt är det inget fult spel vi talar om, inte alls. Fastän miljöerna bitvis känns oinspirerade händer det att man stannar upp för att titta bort mot solnedgången för att ta en paus innan man dör för femtioelfte gången. Det är inte många stunder som är vackra, men ibland händer det. Karaktärsdesignen känns också oinspirerad. Flera demoner man stöter på är direkt hämtade från spelseriens tidigare del och personligen hade jag tyckt det varit trevligt om man gett dem lite alternativa utseenden och tagit sig tid att skapa fler nya fiender. Många gånger känns det istället som att detta är ytterligare en expansion till det första spelet.

Nioh 2
Det är bara att räkna med att du kommer dö en miljon gånger i Nioh 2.

Något som verkligen uppskattades i det första spelet var ki-elementet. Med andra ord ens uthållighet. Att efter en attack klicka på R1 för att återfå en del av sin ki och därmed kunna följa upp med ytterligare en attack eller kunna undvika fiendens attack gjorde spelets strider ännu mer intressanta och intensiva. I Nioh 2 finns såklart detta kvar men denna gång har Team Ninja tagit steget och utmanat spelaren ytterligare. På vissa banor stöter man nämligen på områden där världen blir gråare än en höstdag i Sverige, vilket gör att din ki återhämtas betydligt långsammare och därigenom forceras man till att spela mer defensivt. Detta tillägg lär definitivt bli en vattendelare eftersom det begränsar hur man vanligtvis strider, men personligen tycker jag det är uppfriskande eftersom det tvingar spelaren att planera andra strategier istället. Svårighetsgraden stiger något extra i dessa zoner, så var väl förberedd på ännu större utmaningar än tidigare.

Något annat som kändes riktigt bra i föregångaren och som gav Nioh en unik känsla var möjligheten att uppgradera olika stridstekniker och således kunna utföra särskilda kombos. Som väntat är detta möjligt även i detta spel och fungerar i princip likadant. Menyn har dock uppdaterats till det bättre och påminner lite om systemet i Final Fantasy X. Snarare än att ha en blek meny med rullar som man låser upp för att lära sig nya färdigheter, gör man det istället via ett rutnät som tydligare visar upp alla färdigheter man kan lära sig. Varje vapen har ett eget rutnät och valen är många så se till att använda dina poäng varsamt. Systemet är i hög grad beroendeframkallande och det är alltid svårt att välja var man ska spendera sina poäng härnäst. På så vis blir striderna även mer varierade under spelets gång och det kan definitivt löna sig att variera vapen för att bäst förbereda sig inför en kommande strid.

Nioh 2
Som väntat är bossfighterna oförlåtande svåra och det bråkades länge med fienden ovan.

Som det redan har konstaterats så kommer Nioh 2 med extremt få överraskningar. Det är i princip bara Anima-mätaren som har adderats för att striderna ska skilja sig en aning från vår första tripp till Japan. Genom att dela ut slag mot fiender byggs Anima-mätaren sakta upp och den är i sin tur uppdelad i olika delar. Genom att utföra en så kallad Yokai-förmåga skadas fienden av din demoniska form och en del av din mätare försvinner. Detta blir väl användbart för att reducera en fiendes uthållighet, eller som en sista utväg när du inte vågar komma din fiende för nära i människoform. Du bör dock inte förvänta dig att spelet kommer bli en barnlek med detta tillägg (som låter som att det gör det enklare) för det blir det sannerligen inte.

Nioh 2 är en trevlig uppföljare till den överraskning som ettan var. Den som är väl bevandrad med den tidigare installationen kommer finna mycket nöje i seriens nya titel, och det är på gott och ont som Team Ninja inte har ändrat mycket. Stundtals kan spelet kännas trist och oinspirerat men som helhet är det ett härligt äventyr att avnjuta som kommer att kräva ett enormt tålamod. Är du helt ny till spelserien så passar vi nu på att varna dig för den brutalt svåra utmaningen du står inför, men vi ser ingen anledning till att det borde hindra dig från att ta en tripp till Japan och dräpa demoner.

7 / 10
+
Superb spelkontroll, fantastiska bossfighter, innehållsrikt, gediget uppgraderingssystem