Halo: Reach

Halo: Reach Remastered

343 har putsat upp Bungies nio år gamla actiondänga och släppt det till PC. Chefredaktör Hegevall har delat ut betyg efter en helg på Reach...

Halo, som spelserie, har en alldeles särskild plats i mitt hjärta och det är jag övertygad om att Bungies expansiva rymdäventyr alltid kommer att ha. Jag kommer till exempel aldrig att glömma mina första stapplande steg i den allra första spelet. Hur olidligt imponerad jag var samma sekund som jag landade på ringplaneten iklädd Mjolnir-rustningen. Jag minns hur jag i egenskap av chefredaktör för spelblaskan Missil skrev spaltmeter om Myth 3D-studions kommande strategispel till Mac, som senare blev ett actionspel sett ur ett klassiskt tredjepersonsperspektiv (fortfarande till Mac) som sen köptes upp av Microsoft och förvandlas till spelhistoriens kanske bästa FPS.

Halo: Reach
Halo: Reach utspelar sig ju (som vi alla redan vet) strax innan händelserna i Halo: Combat Evolved.

Halo: Combat Evolved var magiskt. Omfattande, proppat med berusande frihet, tight, utmanande, varierat, episkt, storslaget och framförallt proppat av mystik via en mytologi som kändes så otroligt genomtänkt och intressant redan från första sekund. Det innehöll dessutom den multiplayerkomponent som jag tillbringat mest tid med, någonsin. I något spel, någonsin. Halo 2 var, inte minst såhär i efterhand, klart sämre med en hoppig story där Bungie slog knut på sin egen mytologi, svagt berättande, avsnoppad sista-akt och multiplayer som trots nyskapande onlineläge aldrig trollband som föregångarens flerspelarläge, detta mestadels på grund av lite för stora kartor och lite för mycket fokus på "dual wielding". Det var såklart ett kanonbra spel, men inte i briljant som Bungies första ringbesök.

Sen kom Halo 3. Titeln som i grunden är bäst i hela serien, om jag ska försöka ignorera mina nostalgidränkta, högst supersubjektiva minnen från Halo: Combat Evolved, Jonas stressimporterade Xbox-konsol och allt som hörde till. Halo 3 var episkt, supervarierat, utmanande, coolt, tungt, balanserat, berättade en vettig story (till skillnad från föregångaren) och bjöd enligt mig på den enskilt bästa multiplayerdelen i ett actionspel någonsin. Jag och mina tre närmaste vänner tillbringade så pass mycket tid med att spela Halo 3 både online och via split screen, att vi till slut tvingade varandra att gå på någon slags Halo 3-avgiftning för att försöka hitta tillbaka till våra vanliga liv, igen. Det var verkligen så otroligt bra.

Halo: Reach släpptes tre år efter premiären av Halo 3 och här hade Bungie valt att vandra en annan väg, vilket du såklart redan vet (med tanke på att det var nio långa år sedan och en av de största spelreleaserna någonsin). Reach utspelade sig år 2552, bara ett litet halvår innan Halo: Combat Evolved och Master Chief var aldrig en del av detta lite mörkare Halo-äventyr, istället styrde vi Spartan-truppen Noble Team som via ett alarm skickas till kolonin Reach för att försvara människorna där, men möts av en rätt furiös Covenant-attack som mynnar ut i fullskaligt krig. Kriget som sedermera fortsatte på ringplaneten (och längre in i galaxen, såklart).

Halo: Reach
Det finns gott om storslagna, episka eldstrider i själva storyläget.

Nio, snart tio, år efter premiären till Xbox 360 har nu Halo: Reach släppts till PC och det handlar om en semi-påkostad nyversion med ett antal förbättringar som utan tvekan trumfar originalspelet sett till grafik och upplösning (duh!) men i samma veva levereras med en del förvånande bekymmer som vi inte ska behöva acceptera i en re-master av den här kalibern. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg här utan börja i rätt ände. För Halo: Reach Remastered är ett bra spel, inget snack om det.

Här på redaktionen har vi ganska ofta (oroväckande ofta, till och med) en ganska ettrig debatt om vilket spel i denna underbara följetong som egentligen är det bästa. Jonas Mäki och Kim Orremark är stensäkra på sin sak och menar på att inget spel som Bungie någonsin utvecklat ens kommer i närheten av Halo: Reach medan jag, Johan Jolin och Mathias Holmberg håller både Halo: Combat Evolved och Halo 3 högre. I mitt fall mycket högre. Jag gillar Reach och har gillat det sedan 2010 men avsaknaden av Master Chief, Bungies ganska svaga berättande här samt det faktum att jag anser att jetpacks, sprints och den något mörkare, mer grå tonen inte tillförde nånting till Halo som universum, gör att jag såhär nio år efter premiären sorterar det före ODST men efter Halo, Halo 2 och Halo 3. Jag var när det begav sig inte helt såld på multiplayerkomponenten heller eftersom jetpacks (även om de gick klicka bort, såklart) sabbade en del av Halo-känslan för mig precis som vissa av spelets "Armor Abilities".

PC-utgåvan är polerad både här och där och det är härligt att se hur väl det audiovisuella har åldrats, vi pratar trots allt om ett spel som snart är tio (!) år gammalt här. Designen är som sagt lite för mörk/grå för min smak, lite för dyster för att kännas "Halo" för egen del men den håller väldigt väl än idag och det finns mängder och åter mängder av atmosfär på Reach som tillsammans med aggressiva fiender och storskaliga strider gör att man aldrig någonsin kan andas ut. Jag älskar slutet, också. Hur Noble Team offrar sig för mänskligheten och hur deras minnestal är så episkt och tungt att man sitter där och pressar tillbaka tårarna in i gubbkraniet. Bungie var aldrig perfekta sett till berättande och hur de ofta krånglade tills in egen mytologi, men när de tog i från tårna och verkligen ville driva igenom en poäng gjorde de ofta det med en finess som få andra actionspelsmakare kan tävla med.

Halo: Reach
Ljudet är något sämre i PC-nyversionen än i Xbox 360-originalet - Vilket vi på Gamereactor naturligtvis upplever som ytterst märkligt.

Det som är synd med denna version är att det i vissa avseenden känns som att spelet inte riktigt färdigställdes inför releasen, vilket tyvärr är ett standardproblem i dagens spelklimat men här blir det enligt mig lite extra o-accepterbart med tanke på att det polerade Xbox 360-originalet är nio och ett halvt år gammalt, trots allt. Matchmakingen har visat sig vara problematisk, ljudet innehåller ett par dryga buggar som gör att framförallt vapenknallarna saknar kropp och topp och när jag slagit av Vsync har det uppstått oroväckande mycket "screen tearing". Det största problemet rör dock inte det grafiska, eller att matchmaking-delen behöver fixas eller att denna PC-version saknar mängder av nödvändiga inställningar, det är istället dynamiken och balansen i multiplayer-delen som jag ser som den svagaste delen i Halo: Reach Remastered.

Halo: Reach
Grafiken är okej men det finns bekymmer med hur spelet ibland fryser till, trots att vi spelat det på HP:s största (stationära) Omen-dator.

Att spela Halo med mus har enligt mig alltid fungerat ganska dåligrt eftersom spelen i grunden enbart är designade för Xbox-handkontrollen. Det sega tempot och den specifika vapenbalansen blir märkligt avig när alla siktar som aim-bottar (tack vare kraftigt ökad precision med mus/tangenter) och därmed kan skippa 90% av vapnen för att enbart nyttja de dödligare prickskyttegevären. Jag stör mig lika mycket nu som jag gjorde 2010 på "Armor Lock"-skiten och Loadouts och anser fortfarande att multiplayerkomponenten här är den svagaste som Bungie utvecklat.

Halo: Reach Remastered är en habil nyversion som med stor tydlighet visar upp Bungies förmåga att beröra och dränka spelaren med atmosfär, det är också ett spel som behöver några månaders extra polering nu efter premiären och som retar gallfeber på mig med multiplayer-orienterade element som inte har något i Halo-världen att göra.

7 / 10
+
Dyster och mörk stämning, coola huvudkaraktärer, varierade strider, starkt avslut på själva kampanjen, klockren spelmekanik
-
En del grafikbekymmer, ljudet saknar kropp och dynamik, "Armor Abilities" är fortfarande den näst sämsta idén i Halo någonsin

• Misternice
    Jag tycker Halo: Reach är något annorlunda och någonting utöver det extra när det kommer till Halo-serien, det är spännande och genomtänkta... 9/10
  • 9906anke
    Bungies sista spel har kommit. Jag som började spela Halo 3 som första spel av Halo hade ganska stora förväntningar på ett avslut på en grym... 9/10
  • left4lover
    Slutet av bungies serie är helt klart deras bästa med för bättrat online extrem story snygg grafik längre och bra ljud.Om ni är ett fan av halo... 9/10
  • metalteam123
    Halo Reach utspelar sig före Halo: Combat Evolved Halo Reach kretsar kring Spartan III-soldaterna i gruppen Noble team. Dessa spartaner, som... 7/10
  • stoffman94
    Den bästsäljande exklusiva serien till Xbox och en av de mest populära spelserierna någonsin går tillbaka till rötterna. Är det något att... 9/10
  • alleballe
    vällkomen till reach. Halo reach utspelar sig före alla de andra spelna i serien. Här får du inte spela som master cheif utan noble six, det... 10/10
  • Tonker
    Lediga helger med regn och åska har sina fördelar. Inte minst om det ligger spelslattar här och var och väntar på att bli avslutade. Så har det... 7/10

Halo: Reach RemasteredScore

Halo: Reach Remastered

Halo: ReachScore

Halo: Reach

Så var det äntligen dags, Bungie tar farväl av Halo-serien med det största och mäktigaste spelet hittills. Gamereactor har hårdtestat och är redo att berätta om de avslutar serien med flaggan i topp...

0
GRTV spelar Halo: Reach Remastered till PC

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall