Epic Mickey 2: The Power of Two

Epic Mickey 2: The Power of Two

Warren Spector placerar sin nya favoritmus sida vid sida med en klurig kanin, slänger in co-op i mixen och serverar oss Epic Mickey 2. Är det lika bra som första vändan eller ej? Elfving har satt betyg

"Musse Pigg är ju alltid Musse Pigg". Detta var en spelkännarbekants analys inför relesasen av Epic Mickey 2: The Power of Two, och uttalandet var lika vagt som det var briljant. Det finns en inneboende populärkulturell relevans i den där jäkla musen som liksom aldrig vill dö ut. En stor cirkel och två små. Man fattar direkt vem som porträtteras - och när det står Disney på kartongen blir man på något sätt lovad kvalitet.

Det första spelet var ett, i mitt tycke, lyckat försök att genom spelmediet förnya denna ikon och samtidigt göra ett underhållande plattformsspel. Legendaren Warren Spector fick fria händer och dök ned i Disneys arkiv för att förkovra sig i studions bortglömda figurer, och trots några tekniska skönhetsfläckar blev Wii-spelet mycket bra. I tvåan känns det mesta bekant, men som titeln antyder har en till aktör gjort entré - och det vankas co-op.

För den som bryr sig om storyn är det återigen dags att rädda Cartoon Wasteland, den innovativa världen som Junction Point proppat med bortglömda hjältar från Disney-mytologin. Mickey kallas in för att rädda denna plats från märkliga naturkatastrofer och en uppsjö styggingar. The Mad Doctor återvänder, sjunger en sång om att han har förändrats, och kampanjen sparkar igång.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Lokaliseringsarbetet är superbt och allt är på svenska i Epic Mickey 2. På så sätt är detta ett utmärkt barnspel, men vissa av pusslen kan vara komplicerade för yngre musfantaster.

Ovannämnda mellansekvenssång, välproducerad som attan, är bara en av de detaljer som sätter stämningen i Epic Mickey 2. Disney är överlag duktiga på att skapa en familjevänlig - men inte nödvändigtvis barnslig - atmosfär, och detta spel är inget undantag. Musiken doftar matinéfilm och popcorn, och designen är inbjudande och dessutom mysigt retroflörtande. Efter första halvtimmen av The Power of Two är man helt enkelt sugen på att spela mer.

Co-op är som sagt det nya trumfkortet. Oswald the Lucky Rabbit kan kontrolleras av antingen din medspelare eller datorn, och beroende på vilken av dessa du väljer kommer du antingen att ha roligt eller en ganska frustrerande stund. Kortfattat är återbesöket i Cartoon Wasteland med en mänsklig medspelare roligt, medan spel med en datorstyrd Kalle Kanin är en frusterande historia.

Som tidigare använder sig Mickey av pensel och thinner för att besegra fiender i spelvärlden och för att påverka omgivningen på olika sätt. Oswald är mer av en tekniknörd dock, och låter sin omnipotenta fjärrkontroll sköta snacket. Med denna fjärr kan kaninen chocka fiender, öppna låsta dörrar och programmera om terminaler. Hans långa öron är också en tillgång, då Mickey kan ta tag i Oswalds fötter och låta honom öron-propeller-snurra sig över avgrunder.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Samarbetsövningarna är riktigt roliga när du spelar med en levande partner, men ofta frustrerande med en datorstyrd Oswald.

Utmaningarna för duon består av allt möjligt. Befinner du dig i den mysiga hubbvärlden - kantad av både glassbutiker och biografer - handlar det mest om så kallade "fetch quests", att hitta föremål och leverera dem till rätt ägare. Men i farligare områden samarbetar du för att öppna upp nya vägar eller ta itu med enorma bossar på olika sätt. Och allt detta funkar finfint när du har en vän i soffan bredvid dig. Jag har testat att spela både med en tioåring och en jämngammal spelskribent, och vi har alla tre haft lika kul. Här finns inget onlineläge, men drop in/drop out-systemet fungerar felfritt.

När Oswald styrs av datorn går det dock betydligt sämre, och kaninfan envisas med att falla nedför stup och spawna på totalt ologiska ställen. Att aktivera en simpel switch är inte heller så enkelt som man kunnat önska. Då pusslen ofta är relativt komplicerade kan detta skapa rejäl migrän, och det är något jag misstänker kan leda till att framförallt yngre spelare slänger ifrån sig kontrollen.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Sist vi såg Musse och Oswald var det till den lågupplösta Wii. Nu är det HD-grafik som gäller, och även om det kunde se bättre ut rent tekniskt ibland, skiner designen starkare denna gång.

Överlag varierar uppdragen i kvalitet. I ena sekunden älskar jag att utforska Cartoon Wasteland och låsa upp nya delar, och 2D-banorna (baserade på gamla Disney-klassiker) är återigen finstämda och nostalgiska - om än lite väl lätta. Men rätt vad det är dyker ett trist insamlaruppdrag upp, och jag kastas tillbaka från Disney-magin till rutinmässiga vardagssysslor.

Jag gillar dock den stora variation och de många möjligheter som finns i spelvärldarna, för den som tar sig tid och inte bara rusar genom storyn. I en western-inspirerad värld får jag till exempel syn på ett åtråvärt samlarobjekt i en saloon, men till en början verkar det omöjligt att få tag på. Först stod jag bara som en idiot och stirrade på den hägrande godbiten, men till slut knäckte jag nöten: man var tvungen att gå utomhus, använda thinner på en del av byggnaden och låta övervåningen krascha ned på marken för att nå bonusföremålet.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Spelkontrollmässigt är det bra, och föga förvånande fungerar de standarmässiga kontrollösningarna bäst. Move-stöd och Wii-fjärrar i all ära: Epic Mickey 2 fungerar bäst med vanlig handkontrollstyrning.

Utöver samlandet av extraföremål kan du lattja med spelets kamera och fotografera, du kan experimentera med att göra goda eller onda val för att påverka spelets utveckling, du kan köpa dräkter som påverkar spelfigurernas egenskaper, eller så kan du bara utforska Cartoon Wasteland och hjälpa alla dess karaktärer så gott det går.

På pappret är det mycket som gör Epic Mickey 2: The Power of Two till ett bättre spel än ettan. Ett kompisläge, HD-grafik och röstskådespelare rakt igenom. Men mer arbete på solokampanjen och artificiell intelligens och uppdragsvariation hade behövts för att göra Musses återkomst så episk som den kunde ha varit.

7 / 10
+
Mysigt co-op-läge, bra Disney-känsla, charmig spelvärld, välgjord musik
-
Korkad artificiell intelligens, inte alltid barnvänligt, märkliga bossfighter

Petter Hegevall
Det här spelet är ett typiskt hafsverk. Halvslarvigt co-op-läge, risig artificiell intelligens, kort äventyr, oinspirerad design, återanvända animationer och platta pussel utgör någon slags blaskig grundstomme. Musiken är toppen men det räddar inte Epic Mickey 2 från att vara extremt mediokert. 5/10

Epic Mickey 2: The Power of TwoScore

Epic Mickey 2: The Power of Two

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving