eFootball PES 2020

eFootball PES 2020

Fotbollsvärldens lillebror har bytt namn, men är detta tillräckligt för att PES ska kunna utmana FIFA? Johan har undersökt.

Pro Evolution Soccer är tillbaka med ett nytt namn, eFootball PES 2020. Medan jag inte är något större fan av namnet visar det i alla fall vad Konami vill satsa på med denna serie, och det är att ha kul på planen. Jag minns de gamla PES-spelen när jag växte upp, på den tiden när ingen brydde sig om riktiga namn och licenser. När Cafu hette Facu, vi hade Ryan Greggs och bjässen Jan Koller fick det passande namnet Jan Killer. Nu, precis som då, är det vad som händer på planen som är det viktigaste och det är fortfarande där spelet skiner.

eFootball PES 2020
Juventus är ett av de nya licenserade lagen.

Tyvärr är det här med licenser dock väldigt viktigt år 2019. Inte bara för Konami, utan för nutidens PES-spelare också. Det märks att Konami har insett detta då de införskaffat rättigheterna till två av de största klubbarna i världen till PES 2020, Juventus och Manchester United. Detta tillsammans med resten av Serie A (förutom Brescia), flera andra ligor som franska, nederländska och turkiska, samt Arsenal och Barcelona gör att spelet är på rätt väg. Det är dock en lång väg att vandra med nästan hela Premier League och La Liga utan licens. Tyska Bundesliga lyser med sin frånvaro. De tre tyska lagen som finns i spelet, Bayern Munchen, Leverkusen och Schalke 04 hittas under "Other European Team". Vilket gör att det inte ens finns fejkversioner av till exempel Dortmund. Avsaknadet av licenser gör att nästan alla lag har fel dräkter, namn och klubbmärken. Det som alltid varit bra med PES är att du enkelt kan ladda ner detta från nätet och sedan lägga in det manuellt i spelet (åtminstone på Playstation 4). Det tar några timmar, men sedan ser allt ut som det ska.

eFootball PES 2020
Nu kan du använda Maradona som tränare i Master League.

Spellägena är mer eller mindre orörda från förra året, men PES har heller aldrig varit om flashiga storylägen eller nya sätt att öppna kortpaket på. Låt oss gå igenom vad det bjuds på i årets version. De tre stora spellägena myClub, Master League och Become a Legend är tillbaka tillsammans med det nya eFootball-läget. MyClub är PES version av Ultimate Team, men med väldigt mycket mindre fokus på att köpa nya kortpaket. Jag ska inte sticka under stol med att det fortfarande gäller att få tag i de bästa spelarna. Du kan skaffa nya spelare på två olika sätt. Via agenter eller scouter. Agenter används för att köpa spelare inom en viss kategori, som landslagsstjärnor eller veckans lag. När du använder agenten kan du få en spelare i fem olika skicklighetskategorier och spelet visar alltid hur stor chansen är att du får en spelare i de olika kategorierna. Det känns också mer generöst med att få bra spelare än till exempel FIFA.

Scouter å sin sida låser du upp efter matcher eller budar på i auktionshuset. Du kan sedan kombinera upp till tre scouter för att rekrytera spelare. Varje scout har en egenskap, som mittback eller avslut eller land. De har dessutom mellan en till fem stjärnor i dessa egenskaper. Kombinerar du således en femstjärnig ytter med femstjärnig snabbhet och en lika bra från La Liga kommer du låsa upp en av de bästa yttermittfältarna i Spanien. Detta kostar dessutom ingenting. I övrigt har myClub vad du kan förvänta dig, rankade onlinematcher, cuper både online och offline och vanliga matcher.

eFootball PES 2020
På planen är PES 2020 helt underbart.

Master League är det bästa offlineläget. Här tar du över ett lag, bestämmer om du vill spela med lagets nuvarande uppställning eller den klassiska PES-uppställningen (alltid PES-laget!) med spelare som Castledine, Arcas och svenske mittbacken Erikson. För mig är det roligast att bygga upp detta lag med okända spelare till en storklubb. Du väljer sedan en manager, där de redan gjorda innehåller Maradona, Roberto Carlos, Romario och Johan Cruijff. Det är sedan som ett litet managerläge där du kan köpa och sälja spelare, bestämma laguppställning med mer. Matcherna kan du antingen spela själv, se i coachläge där du bara har hand om taktiken under matchen medan den spelas av datorn eller simulera helt och hållet. Det sistnämnda rekommenderar jag inte då det finns en stor risk för förlust. Då och då dyker små mellansekvenser upp där din tränare peppar laget inför matchen eller diskuterar övergångar med tränarteamet på deadline day. Detta gillar jag verkligen.

Become a Legend är spelets karriärläge och består mest av att spela matcher där du endast styr din spelare. Tyvärr är det nästintill identiskt från tidigare versioner och det finns inte tillräckligt mycket innehåll för att hålla dig intresserad längre stunder eftersom du större delen av matchen inte ens är involverad i spelet.

Och du vill vara involverad, för när det kommer till fotbollen på planen är det svårt att få det mycket bättre än så här. Allt känns precis som det ska och alla spelare rör sig precis som spelare bör röra sig. Tempot känns långsammare än tidigare år, vilket ger en ännu mer realistisk känsla. Detta tempo gör också att du måste planera för att ta dig upp i banan. Det går inte att bara snabbt passa mellan spelare. Detta kan säkert få spelare som kommer från FIFA-serien att känna att det går ruggigt långsamt, men när du väl lärt dig hur spelarnas perfekta rörelsemönster fungerar kommer detta ge en mycket bra fotbollskänsla.

eFootball PES 2020
Regelvidrigt eller inte? Svårt att veta med den ojämna domarkvaliteten.

Datorns AI känns smart detta år. Datorspelarna hittar tomma ytor att springa i, anfallare kommer ner för att möta boll och det känns svårare i år att lyckas med genomskärare för att friställa en lagkamrat. Det betyder istället att målen kommer till på många olika sätt, speciellt långskott, något som det datorstyrda laget verkar ha tränat sedan PES 19. Något jag har problem med på planen är hur inkonsekventa domarna är. Ibland känns det som att de blåser så fort du tittar på en annan spelare och vid andra tillfällen blundar de för helt uppenbara straffar. Det är nog det enda jag skulle vilja ändra när det kommer till att spela matcher. Det finns små saker som gör spelet levande. Målvakter som manar på sin backlinje, backar som vinkar på offside och spelare som klagar på domaren efter ett beslut. Allt detta är minimala saker, men som samtidigt gör att det känns som en riktig fotbollsmatch.

eFootball är det nya spelläget. Här är allt inriktat på onlinespelande. Du kan spela träningsmatcher och turneringar. Det är tydligt att det är här Konami vill satsa från och med nu. På att göra PES till ett mer tävlingsinriktat fotbollsspel. Och är du ute efter att spela ett fotbollsspel utan en massa bling och kortpaketsöppningar är det svårt att hitta något bättre än PES 2020. Detta är fotboll, varken mer eller mindre. Fotboll när den är som bäst.

8 / 10
+
Fotboll när den är som bäst, smart AI, fler licenserade lag än förra året, trevliga mellansekvenser i Master League