Svenska
Gamereactor
recensioner
Blair Witch

Blair Witch

Filmlicensspel brukar sällan leva upp till förlagan, men ibland - som i detta fall - överträffar spelen rent av förlagan. Välkommen till en extra otäck värld...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

The Blair Witch Project hade premiär 1999 och blev en enorm succé trots inspelningskostnader som knappt översteg en normalstor smörgås. Därefter gick det trögare dock och varken uppföljaren som kom år 2000 eller försöket till omstart år 2016 blev särskilt lyckat. Även i spelvärlden gjordes försök, men inte heller detta blev någon hit. Men nu kommer skräckmästarna Bloober Team (Layers of Fear och Observer) med ett nytt försök i och med Blair Witch till PC och Xbox One.

Som väntat får vi återigen besöka skogarna utanför Burkittsville i Maryland, och precis som i studions tidigare spel är det förstaperson som vankas. Här axlar vi rollen som protagonisten Ellis, en man med ett mörkt förflutet, samt dennes hund Bullet. De båda beger sig in i skogen år 1996 (vilket är två år efter händelserna i originalfilmen) för att leta ett försvunnet barn vid barn Peter Shannon, och som du kanske redan anat är det ingen bra plats att befinna sig på.

Blair WitchBlair WitchBlair Witch
En mycket, mycket ogästvänlig plats.
Detta är en annons:

Spelet rivstartar verkligen utan några krusiduller, och jag får följa Ellis när han parkerar sin bil och plockar på sig det han behöver för letandet. Det finns visserligen andra bilar i närheten, men trots det är han ensam och tillsammans med Bullet går han för att leta. Undan får undan får jag ta del av återblickar som låter mig känna Ellis bättre samt att jag får veta varför han och hunden är här för att söka efter ett försvunnet barn. Med tanke på att spelet bara är fem timmar, tänkte jag dock inte berätta något sådant alls, eftersom det blir spoilers.

Det enda du egentligen behöver veta är att du är ensam och därmed också sårbar i en mörk skog som redan skördat flera offer - och ni hör ju själva vilken suverän premiss för ett skräckspel det är. Just upplägget är faktiskt en av de bästa sakerna med Blair Witch och skräcken i det. När jag besöker hus och liknande, så vet jag ju ändå vad som finns runt omkring mig (väggar och vinklar), men i skogen kan det finnas farligheter överallt och jag känner mig hela tiden olustigt iakttagen.

Blair Witch
Det finns hemligheter att hitta för den som utforskar lite.

Även om jag inte är helt styrd genom skogen, ser Bloober Team till att lotsa mig i rätt riktning. Världen är visserligen tekniskt sett öppen, men höga väggar, timmer och andra subtila inslag skapar en naturlig väg att följa genom skogen och bara vid ett fåtal gånger hamnade jag fel. Det finns precis lagom med saker att utforska och det är tämligen friktionsfritt att göra det. Men om skogen är otäck dagtid, så är det ingenting mot natten.

Detta är en annons:

Med endast begränsat ljus och en videokamera som kan filma i mörkret, blir det snabbt redigt otäckt. Och det är också vid detta tillfälle jag stöter på ett av spelets på förhand mest omdiskuterade inslag - monster. De är inte synliga och syns mest som skuggfigurer, men med tanke på att hela Blair Witch-konceptet ju går ut på att du inte ser det otäcka, så har det inte fallit alla på läppen. Lyckligtvis används de dock sparsamt och inte heller är de alltför aggressiva. När de dyker upp behöver du bara följa Bullets morrande och lysa på dem för att få dem att försvinna, men det finns också andra rysligare passager där de inte alls syns och du behöver undvika dem med hjälp av kameran. Men jag vill inte berätta mer än så.

Blair WitchBlair WitchBlair Witch
Känslan av att något farligt gömmer sig överallt är perfekt genomförd.

Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd dock. För precis som i Observer finns stealth-passager med där du dör av minsta misstag, och dessa är tyvärr orimligt lätta att göra samt får också jump scares att tappa charmen när jag tvingas se samma flera gånger.

Bullet används för övrigt inte bara till att hålla koll på det ockulta, utan han är även ditt allra viktigaste redskap. Du har rent av ett hel menyhjul med kommandon du kan använda för att tillrättavisa, be honom komma, stanna på en plats eller framför allt leta efter något. På så sätt kan du hitta viktiga hemligheter. Dessutom finns såklart möjlighet att ge honom något gott när han varit duktig.

Blair Witch
Bullet påminner om varför hunden är människans bästa vän.

Sistnämnda är inte bara en kul grej, för hur väl du tar hand om Bullet påverkar faktiskt äventyret i allra högsta grad, liksom hur mycket du använder din mobil samt hur du gör med de Blair Witch-totems du hittar. Äventyret bjuder utöver detta även på diverse pussel att lösa, som att leta delar till rälsvagnar och låsa upp dörrar med hjälp av din videokamera. Sistnämnda är något av en twist på verkligheten där du genom att kolla på bandet och ser dörren öppnas, även får den att göra detsamma i spelet. Det kan låta märkligt, men det fungerar ypperligt och gör det svårare att veta vad som är verkligt och vad som inte är det. Som sig bör i en lätt övernaturlig skräckis.

Bloober Team lyckas hela tiden balansera pusslen på ett bra sätt, så de hela tiden känns naturliga, utan att påminna mig om att detta faktiskt är ett spel. Jag får verkligen känslan av att vara vilse i skogen, och det är precis vad Blair Witch behöver och vad som gör serien som skrämmande. Det är inte så överdrivet många otäcka passager och just det gör att jag inte riktigt är förberedd när något ska hända, med följden att jag hela tiden är på helspänn. Fans av Blair Witch lär dessutom uppskatta att huset från den första filmen är med här, och det är ljuvligt att få utforska med grymt detaljarbete.

Blair WitchBlair WitchBlair Witch
Sega stealth-passager och ett onödigt utdraget slut, utgör spelets minus.

Överhuvudtaget är detta ett mycket snyggt spel, i synnerhet hur mörker och ljus används för att komplettera varandra. Dessutom känns det hela tiden varierat och när jag väl hittar någon hemlighet så känns det speciellt och som att jag snubblat över något unikt. Med detta sagt är jag dock inte helt såld på slutet som är för utdraget, enligt min mening. Allting behöver inte så sin förklaring, i synnerhet inte som större delen av äventyret är så otroligt bra berättat.

I slutändan är Blair Witch fortfarande ett spel jag varmt rekommenderar. Jag tycker detta är Bloober Teams bästa spel hittills och det är lika underhållande för trogna Blair Witch-fans som för de som "bara" vill få uppleva rekorderlig skräck. Det är verkligen rysligt att vara ensam i den mörka skogen, och känslan från 1999 års film är perfekt återskapad.

HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbar stämning, genomtänkt gameplay, grymma skräckeffekter, konstant otäckt, detaljerade omgivningar, smart använda pussel
-
Slarvigt slut, tveksamma stealth-sekvenser
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

1
Man of Medan vs Blair Witch

Man of Medan vs Blair Witch

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Mäki

Två skräckspel med helt olika upplägg släpptes ungefär samtidigt. Det är dags att bestämma vilket av dem som egentligen är bäst!



Loading next content