Harry Potter: Wizards Unite

Harry Potter: Wizards Unite

Niantic Labs är tillbaka och avser förtrolla en hel värld av mugglare med Harry Potter: Wizards Unite. Men frågan är: lyckas de?

I Harry Potter: Wizards Unite får vi äntligen tillträde till den hemliga trollkarlsvärlden bortom mugglarnas ovetande tillvaro. På grund av ett utbrott kallat The Calamity har nu magiker, Hogwarts-elever, redan examinerade samt alla möjliga fantastiska vidunder släppts lösa i vår egen mugglar-värld. Och det blir upp till oss, tillsammans med Statue of Secrecy (ett samarbete mellan trollkarlsministeriets olika nivåer och vars syfte är att kontrollera och åtgärda utbrott som dessa) att skicka hem dem alla.

Harry Potter: Wizards UniteHarry Potter: Wizards Unite
Gör dig redo att fånga in varelser som inte hör hemma i vår värld.

Upplägget påminner mycket om den runt tre år gamla vansinneshitten Pokémon Go (både i upplägg och utförande), men känns lite djupare och mer omfattande än sin avlägsna släkting. För att vara ett mobilspel har vi här trevliga produktionsvärden, en fullgod historia och även ordentligt röstskådespeleri (som, trots att det inte omfattar styrkan från främst filmerna, duger mer än väl i sin tolkning av bland andra, Hagrid, Hermione och såklart; pojken som överlevde).

Om du inte redan visste det så är det här Niantic Labs andra projekt som involverar AR-teknik och en misstänksamt hög nivå av fysisk aktivitet. Att spelet delar mycket med Pokémon Go är ingen tillfällighet; det var ju som bekant utvecklarnas första försök. Det fick svindlande många spelare och är än idag mäkta populärt, och därför är det kanske inte så överraskande att även Harry Potter-världen nu fått samma behandling. Du springer runt i den faktiska, fysiska mugglar-världen och samlar in varelser, tar dig an utmaningar och fyller på resurser vid speciella platser.

Här finns flera bekantingar med design från filmerna, som dock denna gång har andra röstskådespelare.

Just insamlingen går till på så vis att du knallar omkring, letandes efter så kallade "Foundables" och när du hittar dem, så drar du fram den virtuella trollstaven. Då alla dessa förrymda har olika svårighetsgrader, krävs det mer eller mindre avancerade formler för att lamslå och plocka in dem, men tillvägagångssättet är detsamma. Det betyder i praktiken att glida med fingret över skärmen och, genom en graciös fingertoppstango, fullfölja olika mönster. Hur väl du lyckas beror på hur snabb och precis du är i dina rörelser. Skulle dessa inte uppnå tonårs-SMS-nivå kan du alltid tillverka lite trolldrycker för att öka dina chanser...

Själva fångandet varierar i tillfredsställelse. Alla är inte lika utmanande, livfulla eller intressant designade. Dokument, väckarklockor och garderober (sistnämnda innehöll varken lejon eller portaler till parallella världar - en besvikelse!) tillhörde de mer monotona och omotiverade, medan de små monstren lockade desto mer. Medan jag nästan glömt att jag alls samlat in de förstnämnda statiska objekten, var de sistnämnda mer minnesvärda tack vare dess personlighet och (som redan nämnt) design. Och eftersom man kanske inte lägger allt på minnet, finns lyckligtvis ett register påminnande om en klippbok, som inte bara håller koll på vad du fångat in och inte, utan även vad du behöver för att uppnå mål X eller Y. Tyvärr kan man inte komma åt det hela tiden, så viss tankeverksamhet erfordras ändå.

Motion och spel i ljuv harmoni.

Låt oss prata lite om de större utmaningarna spelet ruvar på. Som du kanske vet, går det att spela tillsammans med upp till fyra andra personer och det är speciellt inför dessa utmaningar som förstärkning kan komma extra väl till pass. Lite här och var kommer fort, innehållandes varulvar, enorma spindlar (Aragog, någon?) och de alvbesläktade Erklingarna, att sätta P för din framfart. Med hjälp av din trollstav blir det till att sopa undan dessa odågor och det gör du... Ja, det går till på samma sätt som infångandet av ockulta varelser. Dock med undantaget att du här kan väja undan inkommande attacker (på samma fingerfärdiga sätt) och förhoppningsvis kommer du levande ut ur situationen. Motivationen till att ta sig an dessa större utmaningar, är speciella belöningar såsom snabbare avancemang i nivåer. Även om dessa går att spela solo (vilket jag mestadels fick göra av den enkla anledningen att det saknades folk runt omkring att spela med), blir det roligast om ni är ett par stycken. Speciellt då ni alla kan iklä er olika roller.

Kravet är att ni ska ha uppnått nivå 6 och så fort detta är avklarat, kan man välja upp till tre roller. Auror; en med initialt kraftfullare attacker. Magizoolist; specialist på läkande besvärjelser och en självklar del av teamet då motståndet blir det övermäktigt. Och slutligen, Professor; en balanserad karaktär och som vi misstänker kommer bli valet för mången nybörjare. Varje roll har sina separata färdighetsträd och dessa fylls på genom att utöka registret (alltså, genom att fånga in det som infångas ska). En annan välkommen aspekt, är att du när som helst kan byta roll om du vill pröva något annat.

Gillade du Pokémon Go så kommer du även gilla Harry Potter: Wizards Unite.

Sett till kartan, så syns det lång väg att den Pokémon Go fått stå modell; även om spelet känns mer finputsat och stilfullt den här gången. Ugglor flyger över det uppdaterade himlavalvet och AR-modellerna är mer uttrycksfulla och smyckade jämfört med i föregångaren. Det är ingen fråga om allt annat än en kraftig förbättring och tekniken bakom ska ha beröm.

Så, hur väl har detta lyckats förtrolla mig, då? Harry Potter: Wizards Unite är en solid produkt som lägger till en hel del intressant till en redan bekant mall. De olika rollerna, forten, möjligheten att spela tillsammans gör mycket för inlevelsen. Däremot påminde vissa av objekten som jag plockade på mig, lite för mycket om Pokémon Go. Men trots det är det här en stabil upplevelse som jag tveklöst kommer hålla koll på i väntan på vad som kan dyka upp härnäst.

7 / 10
+
En stabil grund att bygga vidare på, hygglig AR-implementering, olika roller, mycket flexibelt