Svenska
Gamereactor
recensioner
F1 2019

F1 2019

Codemasters är tillbaka på banan med årets formel 1-upplevelse som bygger vidare på seriens extremt robusta grund.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vi belönade F1 2018 med en stark nia förra året och nu, endast tio månader senare (vilket är två månader tidigare än vad installationerna vanligtvis kommer) är spelare redan uppradade på startfältet i F1 2019. Det är föga förvånansvärt att jag inte saknar något här som finns i de tidigare spelen, men att Codemasters lyckas leverera ännu en toppupplevelse med årets upplaga, trots en begränsad utvecklingstid, är imponerande. Grafiken så väl som körkänslan har fått sig ett lyft, men inkludering av F2 Championship (en formelbilklass lägre och agerar kanske främst som feeder för F1) är det tillägg som tar denna racingsimulator till en ny nivå.

I det nya karriärläget måste du slutföra diverse säsongshöjdpunkter från F2 2018 innan du kan ge dig ut på spåret ihop med ditt F1 lag. Denna korta story introducerar dig till den officiella uppsättningen av förare och även några fiktiva karaktärer som är extremt klichéartade. Lukas Weber är din lagkamrat och troligtvis den snällaste och trevligaste racerföraren i hela motorsportvärlden. Din rival, Devon Butler, är å andra sidan en hetlevrad, arrogant och ytterst självisk krabat. Den här trion, inkluderat dig själv, befordras sedan till de stor pojkarnas liga, F1, och baserat på era resultat påverkas kontraktsförslagen ni får.

De rookies som trädde in i F1 förra säsongen, nämligen Alex Albon, George Russel och Lando Norris, involveras inte i historien, torts att de alla kommer från F2. Ett medvetet val eftersom de troligtvis inte kunde bjuda på samma nivå av rivalitet eller berättande som dem i denna fiktiva paddock. Precis som i föregående upplaga är intervjuer en stor del av karriärläget och har nu ännu större påverkan på din säsong samtidigt som rivalspecifika frågor kan få saker och ting att hetta till rejält.

Detta är en annons:

För den oinsatte är Formel 2 som en lägre division. Här är motorer, chassin, samt däck standardiserade för att behålla fokuset på körandet istället för lagutveckling och pengar. Även tävlingshelgerna är annorlunda och består av en kvalificeringsrunda som följs av två lopp, ett feature race samt ett kortare sprintlopp med omvända startpositioner. Det leder till några riktigt spännande race och intensiva strider för toppositionerna. Den kommande säsongen av F2 kommer som nedladdningsbart material utan extra kostnad senare under året med den nuvarande uppställning som inkluderar Mick Schumacher, son till F1-legendaren Michael Schumacher.

F1 2019
Bilkänslan är fortfarande lika bra som alltid.

Ihop med tillskottet av F2 kom även de nya reglerna som använts i årets F1-säsong. Du kan nu tjäna ett extra poäng genom att ha den bästa varvtiden. Skulle du nu ha ett stort gap mellan dig och bilen framför kan det således vara väl värt byta till fräscha däck för att fixa ett blixtrade varv. Nya däckregleringar har också tillkommit. Denna säsong har Pirelli dumpat regnbågsblandningen för ett simplifierat men ändå komplicerat tre-däcksystem. Det finns tre typer, mjuk, medium och hård, och beroende på bana så väl som temperatur varierar dess användningstillfälle.

Det sker också en del förändringar till ditt kontrakt under säsongens gång som verkligen skakar om ditt schema. Gör du bra ifrån dig ökar möjligheten att erbjudanden från rivalstallen trillar in, vilket kan stärka dina chanser att bli nästa världsetta.

Detta är en annons:

När det kommer till gameplay bygger årets upplaga vidare på den otroligt robusta grund serien står på. Du kan anpassa upplevelsen så att den matchar din skicklighetsförmåga. Om du därför vill ha en verklighetstrogen formel 1-simulering och köra alla kvalificeringsrundor kan du det, men om du vill ha en mer lättsam tillställning kan du slå på all hjälpverktyg och endast tackla huvudtävlingarna istället. Hela din upplevelse kan alltså skräddarsys och allt är bärs av en tight spelkontroll samt realistisk spelfysik.

Utöver det nya raceläget har även det visuella fått sig en uppgradering och den nya TV-inspirerade kameravyn är ett utmärkt tillskott. Den sitter precis ovanför chaufförens hjälm och även om jag föredrar den mer verklighetstrogna vinkel från cockpiten, slipper du iallafall den störande halo-ringen som skymmer sikten. Samtidigt är denna kapselvinkel autentisk på sitt egna vis med smuts och regndroppar som skiter ner kameran, precis som på TV.

Även ljusmekaniken under nattlopp har fått sig ett rejält ansiktslyft. Banor så som Bahrain och Singapore är otroligt läckert belysta till den grad att vi det var svårt att fokuserat på annat än omgivningen. Med den tjusiga belysningen finner vi också nya regneffekter som ökar realismen men kan sätta din bli i spin om du inte är försiktig. Däcken har också fått visuella förbättringar. Pirellis nya hjul ger av ett tydligt sken när de slits och kör du in i gruset kommer däcken att bli skitiga. Allt bidrar till att detta är den visuellt mest verklighetstrogna upplevelsen någonsin i ett bilspel. Faktum är att det på vissa repriser är svårt att avgöra om jag tittar äkta TV-bilder eller inte. Den enda baksidan till alla dessa förbättringar är de många laddningstiderna som i vissa fall kan bli rätt långa, men det var inget jag störde mig på.

F1 2019
Tack vare den hyperrealistiska grafiken kan vi ta del av Lewis Hamiltons livsstil som aldrig förr.

F1 2019 handlar dock inte endast om de nya tillskotten. För er finsmakare finns några av de mest ikoniska mästerskapsbilarna från de senaste fem decennierna att leka med i en drös olika events. Det kändaste av dessa bilar ges nytt liv med Legends DLC-paketet som bjuder oss på rivaliteten mellan Ayrton Senna och Alain Prost under deras tid som lagkamrater i Honda Mclaren och sedan som rivaler när Prost gick över till Ferrari 1990 vilket cementerade båda dessa herrar i Formel 1-historien. Fortsättningsvis kan du beskåda bilarna i ett showrum och läsa en kort bakgrund om varje bild.

Men F1 2019 är mer än endast ett racingspel proppat med nostalgi. Det finns en helt ny meny dedicerad till F1s e-sportserie. Här kan du läsa nyheter, tabeller och regler, och kika på repriser av race för att förbereda dig inför den kommande säsongen. Även multiplayeraspekten är väl genomarbetad med återkommande events varje vecka, ligor, rankade så väl som orankade lopp, och möjlighet till LAN. Tyvärr kunde vi inte pröva flerspelarläget allt för mycket då servrarna stått tomma under tiden vi recenserade spelet.

Till sist fullbordas F1 2019 med ett bioläge som automatiskt fångar höjdpunkterna av dina tre senaste lopp. Dessa kan du se när du än behagar och är strålande om du vill återuppleva minnesvärde duster. Skulle du känna för att föreviga dem kan du även spara höjdpunkterna förstås.

Efter fjolårets pärla trodde jag inte att F1 2019 kunde bjuda på så mycket mer, speciellt med tanke på Codemasters begränsade utvecklingstid. Men de lyckas återigen leverera ännu en sagolik och verklighetstrogen F1-simulator.

HQ
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fängslande narrativ och gameplay, historiska bilar, extremt tjusigt och verklighetstroget visuellt.
-
Utöver F2 saknas större nyheter, laddningstider.
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Jämför ljuseffekterna i F1 2019 med 2018

Jämför ljuseffekterna i F1 2019 med 2018

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters och Koch Media släpper F1 2019 till PC, Playstation 4 och Xbox One den 28 juni - och med så lite tid kvar vill utvecklarna nu visa vilka grafiska kliv spelet...

2
Codemasters öppnar ny studio i Birmingham

Codemasters öppnar ny studio i Birmingham

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Brittiska racingentusiasterna Codemasters har genom åren skämt bort oss med spel som F1 och Dirt, och kanske kan vi vänta oss ännu mer av den varan framledes då de nu...

2
Premiärdatum fastslaget för F1 2019

Premiärdatum fastslaget för F1 2019

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters och Koch Media låter nu meddela att F1 2019 fått ett premiärdatum och alla fartglada ska därmed markera den 28 juni i kalendern. Aktuella format är inte helt...



Loading next content