Rumble Roses XX

Rumble Roses XX

Konami släpper lös sina brottarbabes i ringen. Sophie har örfilat tjejer för glatta livet

Japanska Yuke’s Media Creations har en gedigen bakgrund som utvecklare av wrestlingspel. Med titlar som WWE Smackdown vs. Raw, Wrestle Kingdom och WWE Day of Reckoning har de gjort sig en plats som en av de mer kompetenta utvecklarna inom genren. Att vara på topp jämt och ständigt kan vara krävande, vilket vem som helst säkert förstår. Däremot är det svårare att förstå varför Yuke’s och Konami åter igen lyckas framställa ett spel man inte vill se från så pass meriterade spelutvecklare. De omtalade tjejbrottarna är tillbaka, denna gång i Rumble Roses XX.

Föregångaren, Rumble Roses, släpptes endast till Playstation 2 och fick kritik för att vara ett rätt ytligt spel. Handlingen var näst intill obefintlig, och spelet bjöd inte på mycket mer än snygga tjejer i suggestiva poser. På pluskontot stod en låg inlärningskurva tillsammans med en enkel spelkontroll, vilket gjorde spelet lätt att ta till sig. Rumble Roses XX är i mitt tycke inte en direkt förbättring, utan samma innehåll med ett glassigare yttre.

Precis som sin föregångare är Rumble Roses XX lätt att sätta sig in i. Spelkontrollen är i princip en förenkling av den som återfinns i ett annat wrestlingspel från Yuke’s, nämligen Smackdown. Två knappar används huvudsakligen, nämligen X för att dra till en klockren örfil och Y för att kasta omkull motståndaren eller greppa en liggande karaktär för att få denne att tappa ut. Om man nu vill försöka få någon att bli uträknad är ett tryck på B allt som behövs när motståndaren ligger omtöcknad. Kontringssystemet är minst lika enkelt, eftersom man i rätt ögonblick ska trycka ner X respektive Y tillsammans med den högra knappen. Det är allt som krävs för att lyckas i ringen. Helt klart spelets starkaste kort.

Något som gör Rumble Roses XX rätt trist och oinspirerande, är att spelet inte har något väldefinierat mål. Det som spelet går ut på är, tror jag i alla fall, att ta sin utvalda dam och låta henne gå en titelmatch. Att nå en titelmatch är något som man inte har någon påverkan på, eftersom de dyker upp på en helt slumpmässig basis. När detta är gjort, och om du har lyckats med att låsa upp alla kostymer till tjejen i fråga, är det bara att göra samma sak med en ny brutta. Samtliga damer har kostymer som passar deras face- och heel-personligheter, men även speciella kostymer, så kallade superstar-kostymer, finns att fixa fram om din karaktär blir riktigt framgångsrik.

När det kommer till själva matcherna i spelet, finns det endast ett fåtal banor att välja på som är knutna till ett specifikt matchupplägg. Klassiska matcher i olika utföranden (tag team och alla mot alla), regelrätta matcher med fightingspelsupplägg och något som Yuke’s har valt att kalla Queen’s match är vad som erbjuds. Queen’s match måste nog vara det mest patetiska jag någonsin sett, där förloraren förnedras genom diverse handlingar. Att bli petad på med en handbeklädd pinne, tvingas posera sexigt eller åla sig under en mycket låg limboribba är några av aktiviteterna som förloraren tvingas genomföra - allt i en på förhand utvald kostym.

Ett annat exempel på en funktion som får mig att misstänka att Yuke’s är en bunt med gubbsjuka äckel är att man kan fotografera sin brottarbabe. Man får välja vilken pose hon ska stå i, vad för näst intill obefintligt hon ska ha på sig och så vidare. Som grädden på moset kan dessa bilder, tack vare Xbox Live, spridas till andra ägare av spelet. Någon sade att Dead or Alive: Xtreme Beach Volleyball var snuskfluktande, men Rumble Roses XX är flera snäpp värre.

Om jag ska vara hundra procent ärlig har jag egentligen inget emot spel som fokuserar på vackra kvinnor och deras behag. Jag hade som exempel mycket svårt att slita mig från Tecmos volleybollsemester. Jag samlade baddräkter, köpte presenter av glatta livet och gillade det stenhårt i drygt tvåhundra timmar. I Rumble Roses XX är konceptet faktiskt likadant, men dessa element har blivit så pass snaskiga att ingen tjej någonsin kan känna sig bekväm med dem. Det är alldeles för mycket skrev, fetisher och voyeurism både till upplägget och karaktärernas utformning, och om man i ärlighetens namn är sugen efter hud är det bättre att köpa en blaska med lättklädda tjejer istället. Det är framför allt mycket billigare. Det är däremot inte fokuseringen på tjejerna som gör spelet så sunkigt, utan allt annat. Om spelet hade varit ett solitt brottarspel med ett djupt och vettigt upplägg ackompanjerat av ett vettigt kampanjläge, hade snaskigheten blivit endast en parentes i slutmarginalen. Dessvärre bidrar spelets dåliga upplägg till att damfluktandet blir det primära, och i sanningens namn det är inte ens snyggt gjort.

Rumble Roses XXRumble Roses XXRumble Roses XXRumble Roses XX
4 / 10
+