Rolando: Royal Edition

Rolando: Royal Edition

Ett av de absolut bästa spelen till Iphone har gjort comeback i form av en högkvalitativ nyversion

För elva år sedan (!) släppte speltoken Simon Oliver lös sitt första mobilspel, Rolando. Tiden har bara rusat iväg sedan dess och jag har väl mest troligt testat över 1000 spel till Iphone sedan de mustaschprydda rullgubbarna charmade musten ur mig, men trots detta har jag livligt tydliga minnen av spelsessionerna med Rolando, för att inte tala om den magiska uppföljaren Rolando 2: Quest for the Golden Orchid som släpptes exakt ett år efter ettan.

Rolando: Royal Edition
Grafiken är omarbetad för att stödja högre upplösning, såklart.

Det var i och med detta en sorgens dag då jag upptäckte att Rolando samt Rolando 2: Quest for the Golden Orchid inte längre gick att starta på min Iphone. Spelen var för gamla, innehöll inget stöd för 64-bitars-appar och hade heller aldrig uppdaterats eftersom Simon och hans tremanna-indieteam Hand Cirkus blivit av med rättigheterna till äventyren. I och med det föll Rolando i glömska. I flera år var han försvunnen och Simon Oliver hade enligt honom själv förlikat sig med tanken att spelen aldrig någonsin skulle finnas tillgängliga igen.

Spola fram till april 2019 och en alldeles förtjusande tisdag. Appstore förgylls av något så oväntat som en till synes perfekt nyversion av Rolando, signerad originaltrion och proppad med den där underbara personligheten som ursprungsspelet innehöll. Rolando: Royal Edition är en re-make, där Simon och den finska illustratören Mikko Walamies förbättrat varenda millimeter av detta klurigt supercharmiga mobilpussel och för egen del har det varit ett ytterst kärt återseende, såklart.

Rolando: Royal Edition
Musiken är fortfarande lika briljant, såklart.

Upplägget är enkelt. Det handlar om att rulla, hoppa och meka runt i de pusselproppade plattformsbanorna för att på så sätt guida Rolando-bollarna framåt, genom ett handritat landskap präglat av Mikko Walamies säregna stil. Olika Rolandos har olika förmågor vilket gör att man som spelare ofta måste fundera en liten skvätt innan man aktiverar och flyttar dem. I kombination med finurliga designlösningar och god variation/utmaning, är det svårt för mig att inte kapitulera fullständigt här.

Rolando: Royal Edition
Pusslen är fortfarande klurigt snillrika, såklart.

När jag recenserade det här spelet i sin ursprungsform för 11 år sedan skrev jag följande: "Det börjar ganska ordinärt men med en mycket väl implementerad gyro-funktion, men utvecklas sedan till ett av de mest finurliga pussel/plattforms-spel jag haft nöjet att testa. Detta är utan tvekan det bästa jag testat till Iphone och ett spel jag därmed varmt rekommenderar... till alla. Roligt, snyggt, smart, varierat och utmanande". Detta gäller såklart än idag, kanske även ännu mer just nu med tanke på att 80% av spelutbudet till Iphone idag utgörs av girigt hemska låtsasspel fyllda till brädden av mikrotransaktioner. Nu hoppas jag såklart att Simon och Mikko arbetar febrilt med en nyversion av uppföljaren, också.

9 / 10
+
Supercharmig design, smart upplägg, varierande pussel, lagom utmanande, atmosfäriskt, snyggt