Hungry Shark World

Hungry Shark World

Ronny biter av mer än han kan tugga när Hungry Shark World kräver timmar av repetitivt mumsande för att kunna ge en åsikt...

Hungry Shark är en mobilspelserie som bevisligen är både omtyckt och luktrativ. När man själv inte spelar på sin mobiltelefon får man passa på att hugga tag i intressanta titlar först när de lanseras på konsol. Hungry Shark World är det sjätte spelet i serien, och det första som anlänt till konsolerna Playstation 4, Nintendo Switch och Xbox One. Med anpassade kontroller, förfinad grafik och helt skrotade mikrotransaktioner som bytts ut mot ett erfarenhetspoängsystem kunde jag inte motstå det. Jag menar, det är hajar. Som äter. Hajar har fascinerat mig sedan jag såg Hajen. Många år senare bevisade spelet Jaws Unleashed att det finns nöje i att göra havet till sitt smörgåsbord. Men som med de flesta mobilspel som kommer till konsol, är Hungry Shark World inte mycket till spel.

Hungry Shark WorldHungry Shark World
Hajar. Väldigt mycket hajar. Hajar du?

När du startar Hungry Shark World får du välja en haj; från början finns inget annat val än den menlöse Porbeagle. Helt enkelt - en glad och energisk håbrand. Du faller ner i vattnet som din valda haj. Livet går ner för varje sekund som du inte äter; du måste hitta föda. Små fiskar och badande människor är inga hot, så de kan du gotta dig med utan motstånd. Större fiskar, maneter och dykare vill däremot utplåna dig lika gärna som du vill äta dem. Utöver dessa är havet fyllt med gamla minor, giftiga tunnor och andra hinder i din väg.

Du samlar på dig erfarenhetspoäng för att låsa upp hajar, pryttlar och nya världsdelar. Inom varje världsdel måste du också låsa upp delar av kartan. Med hjälp av större hajar kan du krossa väggar och öppna upp en ny del av kartan. Guld krävs för att köpa de pryttlar du låst upp efter rundorna. I vattnet finns både fiskar och människor som är gjorda av rent guld, samt skattkistor som spridits ut över havets botten. Käkas tillräckligt mycket guld går du in i ett girigt läge som kallas Gold Rush, där allt levande blir guld och inget kan skada dig. Men inget slår att hitta de sex bokstäverna som bildar ordet "hungry", då du växer till en gigantisk haj som slukar allt och poängen stiger och stiger. Det är en kick, helt klart.

Många festliga accessoarer finns att låsa upp. Spelets komiska stil gör sig påmind när du gör din haj fin med halsband, hattar, fejkmustascher, piratsvärd, lasrar, jetpack och så vidare. Pryttlarna kan höja andelen erfarenhetspoäng, liv eller guld du tjänar; eller ge speciella färdigheter som att du tål att simma in i ett par minor utan att ta skada, och dylikt. Bäst av allt är att låsa upp små hajar som hjälper till att äta smått och gott omkring dig. Känslan att du är lite bättre än sist är återkommande, och troligtvis den avgörande faktorn till att du ens fortsätter att spela.

Hungry Shark World
Ett mobilspel till en konsol...

Däremot tar allt för lång tid att låsa upp. Jag anar att detta hänger kvar sedan mobilspelet. Där ville de locka dig till att använda riktiga pengar; här behöver du istället spela runda efter runda för att få ihop erfarenhetspoäng och guld. Är du ute efter att låsa upp mycket, snabbt, bör du enbart fokusera på att klara av uppdrag. Det finns små uppdrag att utföra på eget bevåg, men inte ett enda som faktiskt är roligt. Ät hundra fiskar av en ras, hitta mynt, överlev några minuter i ett farligt område, hoppa upp ur vattnet tio gånger, och så vidare. De matigare uppdragen är de där du slåss mot bossar för att låsa upp nya hajar. Du måste först hitta flaskpost som berättar vart ett gäng farliga fiender befinner sig. När du hittat dessa, och dödat dem, förstör du en bur där en stackars liten haj väntar på dig; en haj som du kan spela som efteråt. Hela tiden jobbar du på att hajarna som används ska gå upp i level för att gradvis göra dem farligare, snabbare och tåligare.

Hungry Shark World
Det kan vara roligt kortare stunder, men det är också allt.

"Perfekt för Switch" tänker du nu. Ja, egentligen vore det utmärkt till Switch då hela grunden bygger på att du ska spela korta stunder här och där. Icke sa Nicke; istället får du stå ut med vedervärdiga laddningstider. Två stycken per runda. Spelet bygger på att du ska vilja spela det magra innehållet gång på gång som ett beroende, men nu stänger du hellre av spelet än att vänta på att det laddar för tionde gången. Motivationsdödare i form av laddningstider är livsfarligt för spel som detta. Minst lika hemskt är det att spelet ibland kraschar och du förlorar det som du låst upp under rundan. Man kan inte bli annat än besviken.

Mobilspel är inte kända för att vara grafiskt imponerande, och samma gäller detta spelets konsolversion. Det funkar; det är muntert, löjligt och färgglatt. Du får ganska exakt vad du förväntar dig, komplett med pop-ins och små grafiska buggar. Eftersom det kan gå snabbt i svängarna när du laddat upp för Gold Rush är det viktigaste, rent grafiskt, att du snabbt kan se skillnad på mat och faror. Det måste jag ändå medge att du gör.

Hungry Shark WorldHungry Shark World
Spelet laddar kopiöst länge och Switch-versionen kraschade även medan vi recenserade.

Hungry Shark World är inte bra, egentligen. Att det rör sig om ett mobilspel i grund och botten är det inga tvivel om. Det är ett meningslöst tidsfördriv som är underhållande en stund, men går dig på nerverna när du inser hur mycket tid du behöver slänga bort. Det är enformigt, simpelt och tidskrävande. Men som väntat är det också oerhört lätt att stänga av hjärnan för att luta sig tillbaka och styra firren i vattnet.

5 / 10
+
Knasigt, underhållande i korta sessioner, bra prisbild, mycket hajar