Disney Heroes: Battle Mode

Disney Heroes: Battle Mode

Hegevall har lekt dadda-hink-och-trollformel med ett av de märkligaste Disney-projekten i modern tid...

Disney har en märklig historia när det kommer till spel och efter att ha bommat igen deras egen spelavdelning görs det nu en del rätt menlösa "cashgrabs" baserade på deras mest älskade filmer (såklart). Ett av dessa stavas nysläppta rollspelet Disney Heroes: Battle Mode som är lika ihåligt och opersonligt som det är långsamt och slaviskt enformigt.

Upplägget påminner mycket om det i Star Wars: Galaxy of Heroes där spelaren väljer ut tre stycken Disney-figurer som sedan (i världens segaste takt) vandrar längs en mörkgrå stadsgata och slåss mot några slags ljusblå skuggversioner av sig själva. Rent mekaniskt har detta gjorts 1000 gånger förr och det är i stort sett aldrig så att Disney Heroes: Battle Mode inte känns välgjort sett till hur spelsystemet fungerar. Det är dock så att hjältarna från älskade filmer som Superhjältarna, Röjar-Ralf och Zootopia aldrig någonsin känns sådär levande och älskvärda som de gör i filmerna. Istället framstår de som hafsigt hopslängda, pannkaksplatta kopior på sina förlagor, vilket gör att jag har svårt att se meningen med detta spel.

Disney Heroes: Battle Mode
Striderna är turbaserade och därmed segare än den segaste sirap du kan hitta.

Rent spelmässigt handlar detta om en upplevelse där din roll i grunden är väldigt liten. Figurerna rör sig själva, delar ut sina slöa attacker på egen hand och din roll handlar snarare mer om att styra siffrorna som rör deras egenskaper, färdigheter och erfarenhetspoäng. För att kunna avancera genom staden och klå starkare och starkare skuggfigurer krävs det att du uppdaterar dina figurer och även om systemet är förhållandevis välgjort är det för egen del inget som underhåller mer än en normallång eftermiddagslur.

Det bästa med Disney Heroes: Battle Mode är faktiskt priset. För det är gratis och till skillnad från vad mina innersta farhågor sade har jag inte hittat en enda riktigt dryg betalvägg i hela spelet, vilket gör det till något av en enhörning på Appstore, för tillfället. Grafiken är dessutom helt okej även om det bitvis faktiskt ser ut som en billigare version av de filmer som figurerna härstammar från.

Disney Heroes: Battle Mode
Designen är trevlig men spelet borde hellre varit 3D.

Perblue är en duktig och rutinerad mobilspelsstudio som bland annat utvecklat Dragon Soul och Portal Quest och det finns en nivå av polish i Disney Heroes: Battle Mode som måste berömmas. Samtidigt känns det aldrig "tillräckligt mycket Disney" för min smak och aldrig särskilt intressant rent mekaniskt vilket gör att mitt betyg stannar på en svag fyra.

4 / 10
+
Trevlig design, massor av innehåll, mysig musik