Svenska
Gamereactor
recensioner
Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3

80 ursnygga bilar, fyra autentiska stadskärnor och ett strålande Live-läge... Allt bra med andra ord? Ja, sånär som på ett extremtrist upplägg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Att knöla sin blodröda Enzo mot vägräcket är nästan smärtsamt i Project Gotham Racing 3. Skadorna på bilen ser läskigt realistiska ut, den högupplösta, extremt detaljerade grafiken och den perverst välgjorda bilmodellen skvallrar om allt för hög ingångshastighet, felberäkning av kurvans snävhet och en lite väl fartglad gasfot. Jag smiskar i backväxeln och styr ut Ferrarin på asfalten igen, forcerar i ettans växel och stampar plattan i mattan.
 
Project Gotham Racing 3 är det fjärde spelet i Bizarre Creations populära racingserie (det första hette Metropolis Street Racer) och följer samma grundrecept som sina föregångare. Det handlar om arkaddoftande stadsracing med en realistisk underton, om att samla kudos-poäng genom att köra extravagant och brett, om att vinna utmaningar för att ha råd med dyrare bilar och givetvis om att tampas online.

HQ

Bizarre har till skillnad från det föregående spelet valt att inte strukturera tävlandet kring olika bilklasser utan istället fokuserat på en rad tävlingar i spelets fyra städer (Tokyo, New York, Las Vegas och London) som låses upp allt eftersom man vinner föregående race. Nürburgring finns också med i spelet men känns som något som Bizarre stressat fram på Microsofts initiativ då den är betydligt fulare rent grafiskt än de andra fyra banorna. Tokyo, New York, Las Vegas och London är alla kurviga banor med förhållandevis smala vägbanor. Bäst av dessa är Las Vegas och Tokyo, London och New York är faktiskt riktigt tråkiga och jag saknar framförallt Stockholm från det föregående spelet.
 
Project Gotham Racing 3 är mer anpassat för den icke-initierade föraren än något av de tidigare spelen och bjuder på hela 72 upplåsta bilar redan från start (bilutbudet består av sammanlagt 80 bilar). Som vanligt kretsar tävlingarna kring små utmaningar som oftast innefattar att man ska navigera snabbt runt en bana med koner, köra ett varv på kortast möjliga tid eller lyckas med ett angivet antal omkörningar. Precis som med det föregående spelet bildar dessa utmaningar, som staplas på varandra i mängder, vad som mer känns ett ganska tröttsamt träningsläge än kärnan i ett bra racingspel. Varje tävling pågår under en väldigt kort period och efter att ha passerat den 947:e gula konen i ordningen, gjort åtskilliga omkörningar och lyckats varva stadens torg innan tiden tagit slut för 121:a gången tröttnar jag på karriärsläget i Project Gotham Racing 3. Även om jämförelsen med Gran Turismo både är felaktig och orättvis är den i det här fallet helt ofrånkomlig. För det som kallas körkortstest och fungerar som en chans för spelaren att lära sig hantera sin bil och bekanta sig med spelets fysikmotor i Gran Turismo utgör i det här spelets fall själva huvudutmaningen. Det är helt enkelt inte speciellt underhållande.
 
Kudos-systemet är inte lika framträdande längre och då själva vinstpengarna i varje tävling utökats rejält från föregående spel är det inte alls lika nödvändigt att samla kudos genom snygga sladdar och läckra trick. En välkommen förändring anser jag som alltid retat mig på det faktum att fysikmotorn aldrig uppmanat till bredbenta sladdar och vilda donuts utan snarare snävt skurna kurvor och smarta spårval. Nu innebär höga kudos-poäng egentligen bara att man erbjuds möjligheten att inhandla diverse konceptbilar, vilket i sig är ganska meningslöst. Detta tillför balans till det aningen ogenomtänkta upplägget från Project Gotham Racing 2.

Vad som däremot inte är en särskilt lyckad förändring är den nu betydligt lättare svårighetsgraden. Motståndarbilarnas artificiella intelligens är fortfarande lika kompromisslöst aggressiv men trots detta är det alldeles för enkelt att tjäna enorma summor pengar redan från start i Project Gotham Racing 3. Bara efter en timme hade jag lyckats tävla ihop närmare en miljon vilket innebar att jag kunde köpa både en Enzo samt en brandgul Lamborghini Gallardo med pengarna jag hade tjänat ihop. Med båda dessa vrålåk i mitt garage dör givetvis min strävan efter att avancera ytterligare i spelet då det egentligen bara finns någon enstaka Le Mans-bil i spelet som faktiskt är mer kraftfull än Ferraris Enzo.
 
Förutom vissa skillnader i spelstrukturen och i kudos-systemet i karriärläget har Bizarre valt att skilja på karriärdelen och onlinedelen vilket också inneburit att man inte kan använda sina intjänade kudos som man vunnit i karriärläget, på nätet. Detta är en mycket bra och välkommen förbättring som på alla tänkbara sätt kommer att göra onlineracingen både mer jämn och betydligt mer beroendeframkallande. Rent tekniskt är Live-upplevelsen fläckfri med en perfekt utformad lobby, snabba menyer och väldigt stabil skärmuppdatering.
 
En annan del av spelet som är oerhört väl utförd är fysikmotorn som i jämförelse med Project Gotham Racing 2 bjuder på lite mer tyngd och lite mer fart. Det är tack vare tillförd tyngd nu aningen enklare att provocera ut bakändan på sin bil för att sedan snyggt och städat hämta in den igen. Friktionen och gravitationen har överdrivits på samma härliga arkadpremisser som i Juiced medan vridmoment och fartkänsla faktiskt hamnar ganska nära verklig asfaltsracing. Spelkontrollen är perfekt anpassad till fysiken och känns väldigt välavvägd och exakt.
 
Beträffande det tekniska så är jag när det gäller Project Gotham Racing 3 imponerad. Bilmodellerna är, som jag nämnde tidigare, de snyggaste jag någonsin sett i ett spel - någonsin. Detaljrikedomen är helt bisarr och ger en känsla av att Bizarres grafiker inte gjort annat de två senaste åren än att bygga digitala bilar. Min Enzo ser helt fantastisk ut, äkta realtidsreflektioner uppträder inte bara i den välvaxade karossen utan även på bilens fälgekrar och i glaset på lyktorna. Väljer man vyn inifrån bilen möts man av en cockpit som är så sanslöst välgjord att okontrollerade fnissattacker är ofrånkomliga. Förarens händer och armar är animerade med hjälp av motion capture-teknik och bidrar givetvis till den grafiska realism som bjuds. Tillkommer gör korta laddningstider och enkla och lättöverskådliga menyer som utgör den positiva delen av mina intryck av spelets teknik.

Men medan bilmodellerna får mig att skrika av vild förtjusning är städerna fortfarande lika spöklikt livlösa och färgfattigt trista som i tidigare spel. Publiken som finns på vissa av banorna tillsammans med delar av arkitekturen ser platt och trist ut vilket ibland blir en stark kontrast till de underbara bilarna. Tillsammans med de stela utmaningarna och den obefintliga känslan av riktig racing kommunicerar Project Gotham Racing 3 dessvärre samma stelhet som föregångaren. En annan negativ aspekt och något som gjorde mig besviken är att Project Gotham Racing, till skillnad från de andra release-spelen till Xbox 360, inte stödjer maskinens maximala upplösning (1280x720p eller 1920x1080i) utan renderas ut i futtiga 1024x600. Orsaken till detta vet jag inte och Microsoft vägrar svara på varför de hela tiden påstått att spelet faktiskt skulle stödja 720p.

Om jag kort ska sammanfatta mina åsikter kring musiken i spelet gör jag det genom ett ord: Skräp. Klassiska dunderdräpare som Wagner, Chopin, Beethoven och Mozart trängs med flamsig disco, hopplös techno och en indisk radiokanal innehållande ett flertal currydoftande stressmoment. Visst finns här ett fåtal rockrökare från bland annat The Used och Queens of the Stone Age men överlag är Bizarres musiksmak under all kritik. Som tur är går det liksom i det föregående spelet alldeles utmärkt att lägga in sin egen musik i spelet vilket jag råder er alla att göra, omedelbart.

Detta är en annons:

Men medan musiken är horribel är ljudeffekterna i sig desto bättre. Min Enzo låter bättre och mer autentiskt än i något annat spel jag någonsin testat och Bizarres ljudtekniker har fångat Ferrarins ettriga morrande perfekt. Även Gallardon i mitt garage låter underbart där den något större motorn avger en betydligt dovare muller än Enzon. 5.1-mixen är oerhört väl utförd och innebär att man enkelt kan lyssna sig till de rivaliserande bilarnas positioner bakom en.

Men trots superbt ljud, ett aningen förbättrat upplägg, ett garage nu enbart fyllt av supersportbilar och en polerad onlinedel känns Bizarres Xbox 360-debut mer som Project Gotham Racing 2.1 än Project Gotham Racing 3 och det känns hela tiden som om Bizarre Creations legat lite på latsidan.

---------------------------------------------------------------------------------

Jesper Karlsson 2:a åsikt
Trots att Project Gotham Racing 3 inte stödjer 1280x720 utan renderas i en lägre upplösning är det stundtals så oerhört vackert att jag nästan börjar gråta. Att kryssa genom Londons gator i en brandgul Ford GT är en härlig upplevelse, speciellt om man gör det online tillsammans med ett gäng race-glada polare. Visst är även jag trött på alla Bizarre Creations små löjliga minututmaningar innehållande allt från tidtagning till omkörningstest men som så många andra spelar jag inte Project Gotham Racing på det sättet utan finslipar istället mina bredsladdar för att tjäna mängder av kudos online. 8/10

Detta är en annons:
Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Välgjord bilfysik, ursnygga bilmodeller, läcker presentation
-
Trist upplägg, rutten musik, stödjer inte 1280x720
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Jaksky
    Uppföljaren till mitt absoluta favorit-racingspel alla tider är precis som sin föregångare en blandning av oslagbar körkänsla, underbara... 8/10
  • kexbox_360
    Bilarna står redo för start, motorerna brummar och spänningen är hög. Startsignalen går och min svarta Lamborghini Murciélago försöker få... 8/10
  • Bagarn
    Project Gotham Racing 3 kom lagom till Xbox 360's release och det var väl det som var felet. Det felet då de hade missat viktiga och roliga saker... 6/10
  • Carlos_
    Extremläcker grafik? Jepp! Skön fysik? Jajjebox! Mustigt onlineläge? Amen! Varför då bara 6/10? Upplägget. UPPLÄGGET! Att nästan hela... 6/10
  • Erkao21
    Mitt första spel till 360(fick spelet innan konsolen,för att det va så billit o hade inte råd med 360 än) ett jätte rolit racing spel till... 8/10
  • _deathbox
    Nästa likadant som alla andra racing spel nuförtiden. Det som är bra är att det är snyggt som fan o najs ljud o så. Men annars är det rätt... 6/10

Relaterade texter

Project Gotham Racing 3Score

Project Gotham Racing 3

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

80 ursnygga bilar, fyra autentiska stadskärnor och ett strålande Live-läge... Allt bra med andra ord? Ja, sånär som på ett extremtrist upplägg



Loading next content