AER: Memories of Old

Aer: Memories of Old

Adam har utforskat ruiner och seglat genom skyarna i det svenskutvecklade Aer: Memories of Old

Ibland kan det vara klurigt att bedöma ett mindre indie-spel. Det är en liten titel utvecklad av en liten studio med kanske inte allt för stora ambitioner. Spelets mindre och förhoppningsvis friare natur gör att utvecklarna lättare kan ösa kärlek och kreativitet över sitt projekt och producera ett spel enligt deras egna vision. Detta kan också användas som en sköld för att skydda ett spel från kritik, att kritiker kanske sätter för höga krav på de mindre utvecklarnas nobla försök. Jag är fullt medveten om detta när jag plottrar ner mina tankar angående AER: Memories of Old.

De svenska utvecklarna Forgotten Keys beskriver AER som ett spel med en öppen värld redo att utforskas hur spelaren vill. Vi följer flickan Auk som med sin förmåga att förvandlas till en fågel utforskar de gamla gudarnas rike. Det är en splittrad värld bland molnen där spillrorna av forna civilisationer och skapelsesagor finns utspridda för dig att hitta. Det finns även ett annalkande mörker som en gång i orsakad denna fritt svävandes kataklysm att ske som Auks pilgrimsfärd låter oss försöka stoppa. Det utlovas antika tempel, pussel och hemligheter att rota fram medan jag seglar bland molnen.

AER: Memories of Old
Trots spelets lite för sterila design kan det fortfarande vara väldigt vackert emellanåt

Den första timmen var den mest hoppfulla för mig. Kontrollerna var aningen rudimentära där vår primära interaktion med världen är att helt enkelt att hoppa och springa, med förmågan att med en magisk lampa kunna aktivera olika knappar och plattformar. Men detta tillsammans med mina första flygturer kändes som en stadig kombination när jag flög iväg för att finna mitt första tempel. Den magiska lampan har även förmågan att kunna se personer och händelser som skett för länge sedan, så genom lite ledtrådar och klurande så hade jag låt upp mitt första tempel med några enkla pussel och var redo för vad som kan tänkas komma. Mindre än fyra timmar efter att jag såg spelets huvudmeny så hade jag klarat spelet.

En stor svaghet för AER: Memories of Old är utan tvekan att det är ett spel som lägger lite mycket vikt på minimalism. Den visuella designen är minimalistisk, kontrollerna är minimalistisk, pusslen är minimalistiska och även spelets innehåll är minimalistiskt. Detta är inget som helst fel i sig självt. Utan det som för mig faller platt är att spelet nästan har mer potential som aldrig riktigt kommer till ytan. Om detta är av utvecklarnas egna önskan eller en resursbrist kan jag inte säga, men det känns alltid som att det saknas något oavsett vad jag gör.

AER: Memories of Old
AER: Memories of OldAER: Memories of Old
Att flyga känns väldigt bra i spelet men används i princip inte till något annat än transportmedel

Utforskandet i sig ger ingenting. Det är klart att detta inte är ett krav i ett spel men det känns fortfarande som en märklig sak att marknadsföra när mitt utforskande av världen inte ger mycket mer än små ledtrådar kring världens bakgrund eller minimala trevligheter. Utöver nycklar till att låsa upp spelets tempel så utvecklar vi aldrig Auk på något sätt eller lägger till något till hennes förmågor. Som bäst är det små anekdoter jag finner och detta fyller tyvärr inte det vakuum jag känner under mina fåtal speltimmar.

Även nöjet att pussla faller sakta isär då det inte direkt är en utmaning. Det kan handla om att lyckas rotera en ikon i rätt riktning, matcha mönster eller hoppa på plattformar i rätt ordning, men inget jag någonsin behövde lägga någon tanke på. Efter mitt andra tempel av besvikelse så kändes det som att det enda spelet prioriterade var utforskandet av sin värld och den faktiskt ganska intressanta historien bakom de händelser Auk nu utforskar århundraden senare. Dock så är detta samtidigt väldigt oengagerande och distanserat från mig och Auk som karaktär. Jag är intresserad men motiveras knappast att bry mig. Minimalismen i spelet är vad som kväver det.

AER: Memories of Old
Att utforska världen tar inte lång tid men den är fortfarande av lagom storlek. Problemet är innehållet

Det hade inte behövt vara så. Ett av mina favoritspel inom minimalistiskt berättande fortfarande kan ha tematisk betydelse och göra något så fantastiskt som att utan ord återskapa Monomyten genom visuella och spelmekaniska handlingar. Det var även ett spel som likt AER var utan våld, men fortfarande kunde ha stunder av utmaning och spänning. Forgotten Keys försök till detta lämnar mig bara mest bara uttråkad med ett spel som verkar sakna någon direkt poäng. Det är inte direkt dåligt, för jag har spelat så många sämre titlar, utan det är helt enkelt bara ytterst harmlöst.

Spelet känns tyvärr som en titel som lever utefter indieförväntningar snarare än att ha skapats av kreativa krafter och en vision. Det har ingen skyldighet att leva utefter mina förväntningar heller och jag känner inget behov av spelet att lägga till ytterligare hot eller strider då det helt saknar detta, men någon form av konflikt eller engagemang hade jag verkligen önskat. Som det är just nu så känns detta som ett statiskt Proteus fast till ett högre ingångspris. Trots min förmåga att flyga så är det en titel som aldrig riktigt lyckas lyfta sig i mina ögon.

5 / 10
+
Skön känsla att flyga Stundtals mystisk värld Flyter på bra