Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

R E W I N D ! Sonys esport-fokuserade stickspår fick betyget 7/10 vid premiären men har sedan dess (under tre långa år) växt till ett mycket bättre racingspel...

Detta är recensionen som publicerades i oktober 2017:
      ------------------------------------------------------------------
      "Sport is challenging for the human mind and spirit! Sport is fun! Sportmanship is important and good. To be bad is not good. To be bad is not good sportmanship..."

Den lilla instruktionsvideon som drar igång hela tävlingsportionen (Gran Turismo Online Championship) av Gran Turismo Sport är så förbenat idiotiskt övertydligt larvig att jag vill ställa mig upp, kliva fram till min (underbara) Playstation 4 Pro och bara sparka sönder den. Och det gäller inte bara filmsnutten som förklarar vad motorsport handlar om, utan hela spelet. Åtminstone under de två första timmarna. För det finns en smått äcklig motsägelse i hur detta strukturerats och hur allt designats. Som vanligt gällande Polyphony Digitals titlar, ska tilläggas.

Gran Turismo Sport
      Det var tänkt att GT Sport skulle ha fullt stöd för Playstation VR men Polyphony Digital fick det inte att fungera på ett dugligt sätt utan att offra för mycket av grafiken. VR-läget som nu finns inkluderat innefattar därför bara ett antal banor och racing mot en enda motståndarbil. Det fungerar dessutom inte särskilt väl då hela upplevelsen känns en smula geggig, sörjig. Jag har dessutom fått huvudvärk redan efter tio minuter under mina testsessioner.

För medan seriens skapare och studions storhövding Kazunori Yamauchi varit extremt tydlig med att man nu frångår ett upplägg som välkomnar ickeinitierade såväl som hardcore-spelare, handlar det nu om mer allvarliga saker än Prius-samlandet och rattandet av månbil i tidigare delar. GT Sport regleras av FiA, det är ett "alltid online"-spel för att motverka och förebygga fusk och fulspel och det kretsar bara kring tävlingsmaskiner, i tävlingssammanhang. Jag väljer att kalla det "Gran Turismo på riktigt". Och just därför borde väl den inledande presentationen kanske kommunicera detta, kan man kanske tycka?

Istället matas jag med den där fruktansvärda videon som talar till mig som om jag inte bara vore fyra år gammal utan dessutom helt omedveten om att det finns något här i världen som stavas motorsport, och att man under ett pågående race helst inte ska lämna sin handkontroll i soffan när man går iväg för att förkovra sig i hushållets syltförråd. I själva huvudmenyn triggas mitt furiösa ursinne ytterligare av att Yamauchi ännu en gång envisats med att klämma in sig smått bisarra pianojazz (som han framför själv, på en Casio-synth) i kombination med minnesbilder från "tidlösa händelser genom världshistorien", som när Clapton slog igenom eller när den första månlandningen ägde rum.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
      Att stänga av alla hjälpmedel, ställa "stability control" på 0 och använda en bra ratt är A och O, här. Precis som i fallet med alla racingsimulatorer. Med det sagt fungerar GT Sport förbluffande väl med handkontroll. Bäst av alla spel av den här typen, till konsol.

Jag förstår dock motivet, tanken. Polyphony vill dels skapa en bilklubb där alla kommer att vilja "hänga", som är tillräckligt elegant och medveten om omvärlden och sin samtid snarare än att vara "insnöade" som han under ett antal intervjuer bland annat kallat den mest inbitna delen av bland annat iRacing-communityt. I samma veva vill Polyphony inte vara exkluderande genom att slänga upp för många, för svåra motorsporttermer i spelarens anlete, för tidigt. Jag förstår. Men hatar hur Gran Turismo Sport inleds, ändå.

Körkortstesterna är borta precis som det traditionella karriärläget. Först drar jag såklart en stor suck av lättnad eftersom jag tröttnade på att tvingas ratta 72 kusar ursvaga tantbilar runt Willow Springs i 39 timmar för att ha råd med en Nismo N24 GT3-GTR, men märker sedan att spelläget "Challenges" innehåller vad som verkar vara exakt samma sak som de gamla anrika tråk-körkorten, fast under ett annat namn. Mycket riktigt består de första två timmarna av att bevisa för Polyphony att jag vet var bromspedalen sitter, och att jag begriper att man bör svänga när en kurva dyker upp. På samma sätt som den där "sport is challenging"-videon vill jag under dessa timmar helst av allt bara avlida. Jag sluter ögonen medan spelet laddar och bara önskar att Kim ska rusa in med en 84 centimeter djupfryst sill och bara slå ihjäl mig med den.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport
      Grafiken i Gran Turismo Sport är fantastisk. Knappast världens snyggaste racingspel men helt klart den mest "fotorealistiska" racingsimulatorn till våra konsoler. HDR-läget och 4K-möjligheterna via PS4 Pro gör det dessutom otroligt mycket snyggare.

Men sen öppnar Gran Turismo Sport upp sig, slutar tramsa och trollbinder en till en början mer än lovligt skeptisk chefredaktör som efter lite drygt 25 timmars speltid nu anser detta vara det bästa spelet i denna serie på mycket länge. Efter att de mest banalt usla nybörjarlektionerna i Challenges-läget avklarats och de första banorna låsts upp slungar Polyhpony ned mig i sätet på ett par ordentligt potenta LM GT-kärror och det handlar nu snarare om att (steg-för-steg) lära sig det viktigaste som sporten innehåller, än att köra på ljusgröna plastkoner och trimma en 1,2-liters A1:a. Och här har studions prioriteringar verkligen legat helt rätt. Ännu bättre blir det när jag efter att ha avklarat sex "stages" i spelets Challenge-läge ger mig på partiet som delar upp de olika banorna i partier och med hjälp av finurligt utformade, visuella hjälpmedel, låter mig träna på att träffa apex och kliva in med helt rätt ingångshastighet i samtliga av banans kurvor. Detta är ett finurligt och pedagogiskt sätt att visa spelaren hur det fungerar när man exempelvis tar B-licens (i verkligheten) utan att någonsin göra det långrandigt eller för utmanande.

Allt detta, inklusive "time trial" samt "custom race"-funktionen är dock bara förberedelser inför vad Gran Turismo Sport verkligen handlar om - onlineracing, FiA-reglerad sådan. Att tvingas betala 4300 kronor för ett FiA-medlemsskap för att eventuellt kunna aspirera på att slå sig in i någon slags topp i ett spel, är dock inget jag någonsin skulle fundera på, men för den som inte vill vara riktigt så blodigt superseriös finns det gott om andra turneringar och mästerskap i onlinelobbyn som alla skvallrar om en titel som gjort massa rätt i en värld där onlinebaserade racingtävlingar av samma typ oftast slutar i rena rama trollsoppan.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
      De inledande timmarna präglas av tröttsam övertydlighet och rena rama dagispedagogiken. Men det blir bättre efter att man klarat av alla beginner-utmaningar.

I Gran Turismo Sport är vett och racingetikett väldigt viktigt och Polyphony har lånat ganska friskt från framförallt iRacing när det gäller poängen som du som spelare tilldelas efter avslutat race, som sedan sorterar dig in bland likasinnade vid nästa lopp. Kör du för aggressivt och kanske till och med vårdslöst kommer du att få tävla mot andra tokskallar och det kommer att synas när du loggar på, att du är den typen av förare. Detta tror jag är ett smart sätt att "städa" upp onlinetävlingarna och jag misstänker att det här spelet kommer att bli väldigt populärt framöver, för racingen är nämligen den absolut bästa som den här studion någonsin spottat ur sig.

Polyphony Digital har skrivit om det mesta av sin gamla fysikmotor, och det märks. Även när jag spelat Gran Turismo Sport med handkontroll. Och det var nog, såhär i efterhand, inget jag riktigt hade räknat med. Däckfysiken i det här spelet är nämligen riktigt bra. Inte i klass med vare sig Iracing eller Assetto Corsa men heller inte långt efter. Inte alls. Gran Turismo Sport-systemet gör ett väldigt snyggt jobb med att simulera friktion, värme i däcken (grepp) samt förflyttning av tyngdpunkt och det finns massor av detaljer i hur mycket feedback jag får levererat upp i ratten. Jag har spelat GT sport tillsammans med Thrustmasters nysläppta T-GT-ratt som utformats specifikt för den här titeln, och om du avser att verkligen djupdyka i denna titel råder jag dig att göra detsamma. Ratten är inget att skrika sig hes över i kombination med exempelvis Project Cars eller Assetto Corsa (känns då som en T300RS med aningen sämre force feedback) medan den fungerar fullständigt briljant tillsammans med Sonys senaste spel.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
      Challenge-biten blir snabbt rysligt beroendeframkallande och fungerar bättre än de gamla körkorten, även om det i stort är samma sak. Det krävs dock att du hela tiden är online för att något spelläge i GT Sport ska fungera. Har du inte tillgång till internet kan du inte ens spara din framfart i "offline-läget". På så sätt kanske det hade varit mer rättvist att döpa det här spelet till Gran Turismo Online, för det är ju ganska precis exakt vad det handlar om.

Jag har inga problem med att i detalj känns i vilket av bakdäcken jag har mest grepp i när jag slungar min tävlingspreppade McLaren GR4 650S runt karullen på Nordslingan och med force feedback-stödet uppskruvat till sju (av tio) i spelets "drivers options" är Gran Turismo Sport + Thrustmaster T-GT en perfekt kombination. Den förbättrade fysiken är proppad av nyanser, också. Och inte alls lika statisk som den varit i de senaste Forza-titlarna. För medan Forza Motorsport i flera år varit extremt noga med att tvinga spelaren att aldrig låta däcken göra två saker samtidigt - tillåter däckfysiken i GT Sport mig att använda trailbraking samt modulera mängden gas som jag använder mig av under påbörjad kurvtagning - på ett sätt som jag endast hittar i hardcore-simulatorerna, vanligtvis.

En annan aspekt som är bättre i det här spelet än i något annat Gran Turismo, är ljudet. Nog för att det fortfarande finns ett gäng bilar vars V6:or samt femcylindriga snurror mest låter som symaskiner - fortfarande. Men på det stora hela har stora förbättringar genomförts. Om jag tar min egen tävlingsbil (Nismo Nissan GT-R R35 Time Attack) som exempelvis och ställer den bredvid den ännu hårdare LM-kärran så delar de mängder av likheter i hur verkligheten låter, kontra Gran Turismo Sport. Till skillnad från i Forza Motorsport 7 där de inte fångat karaktären av den mekaniskt gutturala, vassa men ändå mörka tonen från VR36-motorn, har Polyphony bevisligen gett sig ut till ett tävlingsteam och verkligen spelat in samtliga motorljud på samtliga växlar genom hela varvregistret, och det är en sådan där liten skitdetalj som verkligen imponerar på mig.

Det slamrar på ett helt annat sätt nu, också. Även om miljön inuti kupén fortfarande är för generiskt lugn och rälsåknings-smooth (även om många dagens nya tävlingsbilar faktiskt är mer samlade inifrån kupén, vilket gör att jag förstår hur Polyphony tänkt här), är GT Sport en förbättring, audiovisuellt som körfysiskt. Polyphony har tagit fasta på att cockpitljudbilden i Gran Turismo 6 var den sämsta i ett racingspel genom alla tider, och har nu stoppat in tillräckligt mycket vinande transmissions-pip, snurr, smatter och smällar från öppna avgasspjäll, att det räcker och blir över. Lite trist känns det att dessa ljudeffekter i stort sett bara kopierats och klistrats in på samtliga av spelets bilmodeller, vilket gör att växellådan i en Audi TTS nästan väsnas lika mycket som i en Chevrolet Corvette C7 GR3, något som är fullständigt absurt. Men hellre det då än inget alls, om du frågar mig. För det är viktigt att det låter som racing när jag sätter mig i cockpitvyn, och här har Polyphony gjort stora framsteg.

Gran Turismo Sport
      Bilfysiken är den bästa som Polyphony någonsin gjort. Det finns massor av feedback här och förflyttning av tyngdpunkt simuleras på ett briljant vis. Även fartkänslan är perfekt kalibrerad i förhållande till hur friktion simuleras av däcksystemet.

Det finns andra delar då istället, när det gäller ljudbilden, som inte alls får samma finfina beröm av undertecknad och här tänkte jag främst prata om kollisionsljuden - för här stinker det här spelet mer än Jonas vidriga fredagsostar som han regelbundet envisas med att förvara i redaktionskylskåpet (helst så nära mina matlådor som möjligt). Att köra in i framförliggande bil i Gran Turismo Sport låter lite som att fösa ihop två stycken tomma läskburkar och i kombination med den vidriga musiken, känns det lite som om utvecklarna borde kicka sina ljudtekniker nu, en gång för alla. Musiken som spelas i menyerna, i lobbyn samt under laddningstider och själva tävlingarna är sådär amatörmässigt hemsk rent produktionsmässigt och dessutom väldigt märkliga, när det kommer till genre och typ. Det bjuds på bossanova, samba och hästjazz, något som relativt snabbt ledde mig till att skruva ned rubbet till 0, något som jag naturligtvis även råder dig att göra.

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
      Fokus ligger på riktiga tävlingsmaskiner och GT3 Nismo-GTR:n är en av våra favoriter i det här spelet.

När det gäller grafiken, har jag i stort sett ingenting att klaga på. Tvärtom. Gran Turismo Sport är snyggare och mer åt "fotorealism"-hållet än Assetto Corsa, Forza Motorsport 7 samt Project Cars 2 och även om del av ljussättningen som rör omgivningen ibland känns platt, är bilarna, asfalten samt motståndarna alltid väldigt läckert utformade och belysta på ett minst sagt tillfredsställande vis. Till exempel finns det verkligen inte särskilt många racingsimulatorer som kan tävla med Polyphonys 2017-års-version av Nürburgring Nordschleife (som ser olidligt bra ut, här, och är sanslöst utmanande - som sig bör).

Gran Turismo SportGran Turismo Sport
      Att täcka skärmen med sån här skit hör ingen racingsimulator till och även om bilderna inte påverkar spelbarheten känns de groteskt felplacerade här. Vem bryr sig om hur många pokaler Tiger Woods kammat hem när man bänkat sig för att köra skiten ur en LM-kärra?

Överlag saknas det dock tjogvis med banor vilket gör att mitt betyg stannar på en stark sjua. Annars skulle jag utan tvekan ha saftat på med en högre siffra. För att släppa en FiA-reglerad racingsim med fokus på rättvis, seriös onlineracing, och inte inkludera banor som Monza, Laguna Seca, Mugello, Spa, Hockenheim, Road Atlanta samt Silverstone - tycker jag nästan känns bisarrt. Istället innehåller GT Sport flera av studions egenskapade banor och även om vissa av dessa är magiskt bra (Kyoto Driving Park och Dragon Trail är två fantastiska banor där jag kommer att tillbringa mycket tid) räcker det inte, inte för egen del. Jag hoppas därför innerligt att Sony avser att klämma ur sig minst en bana i månaden via gratis DLC, det tror jag i allra högsta grad krävs för att, på lång sikt, kunna fånga in tillräckligt mycket seriösa simspelare.

Jag har såklart märkt av att mången körsugen racinggamer redan på förhand beslutat sig för att bojkotta detta spel på grund av bristen på ett traditionellt karriärläge, så som det alltid sett uti Gran Turismo. Jag har även sett en hel del andra recensioner av GT Sport där kritiker delar ut rätt låga nuffror på grund av samma sak. För mig blir det dock lite tvärtom. Jag har aldrig kunnat begripa varför man öst lovord över Gran Turismo 4, 5 och 6 för att spelen varit "välfyllda" istället för att verkligen kika lite närmare på vad all denna substans egentligen bestått av, genom åren. 800+ lastgamla PS2-bilmodeller, stelbent bilfysik och halvsömniga körkortskrav må under årens lopp ha definierat Gran Turismo, och det må vara det som gjort att många förälskat sig i spelserien - men för egen del har jag bara gått och väntat på att allt detta ska pensioneras. Vilket nu äntligen skett. Något som gör mig genuint lycklig i hela kroppen (framförallt i gasfoten).

Gran Turismo Sport
      T-GT-ratten (inklusive pedaler) kostar 7999 kronor och även om den, generellt, inte håller samma skyhöga klass som Fanatec CSL Elite PS4, är det den bästa ratten till Gran Turismo Sport eftersom den optimerats för spelet (och vice versa). Ett givet köp för dig som verkligen vill satsa i GT Sport.

Det finns mycket att skriva om Gran Turismo Sport och saker som jag endast tagit upp i form av bildtexter i den här recensionen hade jag tänkte fördjupa mig i, i form av ett antal kommande artiklar som en fortsättningen på den pågående temamånaden "Bensin i blodet" här på siten. Lika bra som själva racingen är och lika smart utformat som regelsystemet för onlinelopp verkar vara, lika bedrövlig är musiken, presentationen och dessa förbaskade rallylopp där fysik plus bandragningar mer påminner om något slags halvtaskigt Bollibompa spel.

Det råder dock ingen som helst tvekan om att Kazunori Yamauchi och hans 200 man starka team sitt bästa racingspel på många, långa år och jag har då aldrig trivts såhär bra bakom ratten i ett Gran Turismo-spel sedan slutet av nittiotalet. Studion har ett nytt fokus och det är enligt mig ett strålande sådant. Jag skiter helt i att spelet kräver konstant uppkoppling (för det gör det) och att det där gamla mossiga karriärläget fått stryka på foten. Gran Turismo Sport handlar om onlinebaserad simracing, på riktigt, och trots viss skepsis från undertecknad inför premiären, har Polyphony lyckats riktigt väl här och jag längtar efter att få se hur många som verkligen kommer att mötas online, kämpa om den där åtråvärda FiA-pokalen. Tillsammans med Thrustmasters T-GT-kringla och bakom ratten på en GT3-kärra är detta ren och skär spelglädje. Project Cars 2 förblir dock ohotad konung i höst, det är årets stora vinnare när det gäller denna trio av ambitiösa åkturer.
      7/10

Gran Turismo Sport

Gamereactor introducerar: R E W I N D ! (augusti 2020)
      När det här spelet först kom ut saknades det ganska mycket. Det fanns för lite bilar, beteendet på bana hos de datorstyrda motståndarkärrorna var inte "färdigbalanserat" och om man som spelare inte ville tävla på nätet, var Gran Turismo Sport i stort sett meningslöst. Det gick ju bland annat inte ens spara sin framgång i arkadläget om man spelade offline, vilket i mångt och mycket talade för hur lite av deras ursprungliga planer som Polyphony Digital hann slutföra innan releasen. Idag... Är det annorlunda, dock. Under tre års tid har utvecklarna uppdaterat, förbättrat, polerat, lagt till och biffat upp detta spel till en titel som ingen Playstation 4-ägare borde missa. GT league är ett strålande tillskott till själva offline-portionen av GT sport. Dryga 100+ gratisbilar har lagts till sedan releasen samt massor av nya banor, bättre artificiell intelligens samt bättre polish, på allt. GT Sporgt var bra när det kom, bästa spelet i denna serie sedan tvåan. Idag... Idag är det superbt. Särskilt tillsammans med Thrustmasters TGT-ratt.

9 / 10
      +
      Härligt detaljerad däckfysik, riktigt fin grafik, helrätt fokus på riktig motorsport, fantastisk cockpit-vy, trevlig ljudbild, förbättrad artificiell intelligens, mängder av tävlingskärror