Far Cry Instincts

Far Cry Instincts

Jack Carvers våldsamma solsemster fortsätter i Xbox-exklusiva Instincts och Petter har skjutit solbrända legoknektar för brinnande livet...

Även om jag avgudar Halo 2, Half-Life 2 och The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay så börjar det dystra framtidsscenariot bli väl uttjatat. Skimrande cyborgs, hotfulla utomjordingar och plastiga plasmapuffror står mig faktiskt upp i halsen. Det var delvis därför som Cryteks Far Cry kändes så oerhört fräscht när det släpptes för drygt 18 månader sedan. När då Ubisoft Montreal nu avser att följa upp fjolårets stora actionöverraskning till Xbox är det ingen sedvanlig konvertering som bjuds utan ett helt nytt äventyr, späckat med nya funktioner.

Äventyret i Far Cry Instincts börjar mitt i en diskussion mellan den benhårde hjälten Jack Carver och Valerie, hårdför kvinnlig journalist som jagar ett scoop någonstans i Karibien. Solen steker och runt oss glänser det ljusgröna havsvattnet och kluckar mot båten i takt med myggornas ivriga surrande. Allt ses ur förstapersonsperspektiv och Valerie försöker övertala Jack att föra henne ännu längre nordväst för att fotografera någonting suspekt som hon sett vid ett tidigare tillfälle. Jack vägrar och menar på att han inte tänker riskera att få sin nyrenoverade husbåt sönderskjuten varpå Valerie, i protest, kastar sig på vattenskotern som ligger förtöjd vid båten och gasar så att saltvattnet stänker.

Sekunden senare dyker två Black Hawk-helikoptrar upp och sänker sig ned mot vattnet medan de öppnar eld mot båten, utan förvarning. Jack kastar sig omedelbart överbord varpå jag tar kontrollen över honom. Det gäller att simma längs bottnen, undvika att bli skjuten av helikoptrarna och ta sig till närmaste strand för att fly fiendeelden och ta reda på vad det egentligen är som försiggår på ön.

Längre in i äventyret blir det uppenbart att det är Dr.Kriegers välkända mutantprojekt som äger rum på ön och hans legoknektar som skjutit sönder Jacks båt. Tre timmar in i spelet tillfångatas Jack av överste Crowe (arg och stark) och injiceras med Dr.Kriegers (smal och smart) mutantbaciller (de som Jack höll på att dö av i slutet av i PC-spelet) och när han kort därefter rymmer från anläggningen upptäcker han att Kriegers genmanipulering givit honom en hel rad nya färdigheter.

Den första av dessa färdigheter är möjligheten att känna lukten av fiendesoldaterna på väldigt långt håll. Lukten markeras av ljusgul rök som effektivt avslöjar lurpassande soldater. Jack kan efter injektionen också hela sig själv, vilket gör medicinlådorna som man tidigare varit beroende av överflödiga. Den andra färdigheten som Jack upptäcker är supersynen som gör det möjligt att se i mörker samt att sinnet i sig förstärks. Andra färdigheter innefattar abnorm snabbhet och spänst, stålklor, ruskig styrka och ett kamouflagesystem inte helt olikt det i Halo-spelen. Dessa färdigheter tilldelas spelaren allt eftersom äventyret fortlöper och skapar nyfikenhet och variation samtidigt som de är smart utformade belöningar. Vissa av dem, som supersynen och luktsinnet, tycks enbart krångla eldstriderna mot Dr. Kriegers soldater snarare än att förenkla Carvers framfart, medan andra både är roliga och effektiva.

Svårighetsgraden i Instincts är ganska högt ställd och en bit in i spelet är det ofta nödvändigt att både kamouflera sin framfart genom att enbart röra sig i hukande ställning genom buskage och andra otrevliga grödor samt att försöka vara så tyst som möjligt. Blandningen mellan stor försiktighet, ljudlösa knivavrättningar och smart utnyttjande av spelets miljöer är en underhållande och lyckad sådan som skiljer Instincts mycket från PC-originalet. Det låga tempot som Carvers försiktighet innebär varieras regelbundet med extremt fartfyllda biljakter och hektiska eldstrider.

Fienderna i Far Cry Instincts slår ofta larm då de upptäcker Jack, omgrupperar sig och använder ofta kringliggande hinder och diverse objekt som skydd. Tyvärr är systemet för träffytor stundtals slarvigt utfört precis som i PC-originalet och innebär att fienden ibland kan motstå ett helt magasin från någon av Jacks pistoler. De skriker hellre "God damn that hurts!" istället för att dö, vilket, när det förekommer, är ett solklart irritationsmoment.

Ubisoft har även valt att stoppa in fler skriptade moment i Instincts än vad PC-spelet innehöll och sekvenser där splelaren ställs mot klockan i diverse finurligt utformade moment. Ett av dessa är då Jack får syn på den tillfångatagna Valerie på en brygga cirka 300 meter nedanför den klipphylla där man då befinner sig. En sekvens där Jack automatiskt tar fram sin kikare spelas upp där han bevittnar hur Valerie tar sig loss från bojorna hon fängslats i och rymmer till slutet av bryggan där hon söker skydd bakom ett gäng lådor. En hel pluton anstormande fiendesoldater öppnar eld mot lådorna varpå Jack snabbt måste plocka fram prickskyttegeväret för att skjuta soldaterna innan de träffar och dödar Valerie.

En annan sådan, tempohöjande och väldigt underhållande del av spelet är då Jack tvingas fly från två fiendehelikoptrar som skjuter missiler och kulspruteeld för brinnande livet. Väljer man att springa genom djungeln till fots i denna sekvens förvandlas men ganska snart till köttslafs. Om man däremot stjäl en av legoknektarnas Hummer-jeepar och svänger av in i djungeln uppstår en explosiv och väldigt intensiv biljakt där Jack måste undvika att krascha in i en palm likväl som att hoppa över trasiga broar och meja ned anstormande fiendesoldater.

Beträffande flerspelardelen är dem dock lite av en besvikelse. Matcherna blir ofta flamsiga, vapnen känns aningen ojämna och banorna saknar den fantasirikedom som exempelvis multiplayerbanorna i Project Snowblind eller Halo 2 bjuder på. Det är skoj i en liten stund att köra över Jesper med en ljusblå fyrhjuling eller lurpassa på Mäki från toppen av ett palmträd men jag tröttnar ganska snabbt. Över Xbox Live fungerar Instincts bra rent tekniskt även om det har en bra bit kvar till det supersmidiga system som används i exempelvis Forza Motorsport.

Att Ubisofts Montreal-team skapar grafik i absolut världsklass vet vi sedan tidigare, inte minst efter spel som Rainbow Six 3, Prince of Persia: Warrior Within och Splinter Cell-spelen. Far Cry Instincts placerar sig i toppen bland andra ursnygga Xbox-spel såsom Halo 2, The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay och Ninja Gaiden. Miljöerna sprudlar av rikt växtliv och känns nästan lika inbjudande för utdragen utforskning som i PC-spelet. Fysikmotorn imponerar också och betydligt fler objekt går att flytta eller spränga än i PC-originalet. Även systemet för såväl vatten, rök, eld och ljuseffekter är väldigt välgjort. Det enda negativa jag kan komma på beträffande spelets grafik är texturerna som är lite väl lågupplösta och att kompositionen känns ofta lite väl kontrastrik.

Även spelets inbyggda mapeditor är väldigt välgjord i samma busenkla anda som återfinns i exempelvis Pariah. Det går vansinnigt lätt och smidigt att bygga sina egna banor för att sedan direkt kasta sig i i dem med ett gäng kompisar. Bara häromkvällen byggde jag en stor grusgrop fylld med trälådor som sedan jag och Jesper klev ned i för att idiotmörda varandra på nära håll med hjälp av svulstiga raketgevär. Vansinnigt skrattframkallande och väldigt skruvat i jämförelse med de trista standardbanor som Ubisoft själva designat.

Far Cry Instincts ett vansinnigt snyggt, varierat och väldigt actionfyllt äventyr som bör attrahera såväl semestertörstande solbadare som hårdhänta actionfantaster. Det är inte fullt lika bra som PC-spelet men fortfarande ett varmt rekommenderat köp för alla med samma sug efter krutrök som jag.

Far Cry Instincts släpps 30 september

Far Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry Instincts
8 / 10