Super Bomberman R

Super Bomberman R

Ultraklassiska Bomberman gör comeback efter sju långa år till Nintentendo Switch. Vi lät vår meste Dynamit-Harry hårdtesta och författa en recension...

Det finns ett spel som får mig att fortfarande plocka fram min Sega Saturn ett par gånger per år, nämligen Saturn Bomberman. Här föll alla Bomberman-beståndsdelar på plats med vacker pixelgrafik och medryckande musik - samt att det hade möjligheten att spela lokal multiplayer med upp till nio andra vänner. Detta är ganska exakt lika underhållande som man kan tro, och i tio års tid var det spelet som gällde när Bomberman-suget behövde åtgärdas.

Då släpptes Bomberman Live till Xbox 360 med multiplayer för upp till åtta med onlinestöd och riktigt lyckad presentation. Är vi inte fler än fyra som spelar är det fortfarande mitt förstahandsval när det ska spelas Bomberman. Men det har blivit allt mindre ofta på slutet. Saturn-pixlarna kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt på en 65 tum stor TV med RGB-anslutning och Xbox 360 är tyvärr inte helt trevlig att dra fram eftersom det likt alla moderna konsoler ska uppdateras en massa. Och eftersom Konami köpte Hudson och på slutet i det närmaste avvecklat sin TV-spelsverksamhet har nya Bomberman lyst med sin frånvaro. Tills nu.

Super Bomberman R
Klassiska Bomberman är lika roligt nu som då och Switch-versionen fungerar oerhört bra.

Efter sju långa år har det äntligen kommit ett nytt spel i serien, nämligen Super Bomberman R till Nintendo Switch. Det är högt prissatt och en sådan där titel som man kanske lätt förbiser när en ny sprillans ny konsol ska införskaffas eftersom det finns sexigare spel. Men gör inte det. Visst, det är verkligen "bara" Bomberman av precis det slag vi sett förr och mycket riktigt finns sexigare spel. Men faktum är att Switch gör serien mer rättvisa än någon annan hårdvara sedan det kom till Sega Saturn år 1996.

Jag har liksom alla er andra småskrattat lite åt de ostiga reklamerna där folk står hemma och lirar Switch i kulörta kök eller på något tak i anonym amerikansk stad. Det blir liksom lite för ansträngt. Men med Super Bomberman R har jag plötsligt blivit bryskt motbevisad. Det finns en marknad för detta bara spelen är de rätta.

Super Bomberman RSuper Bomberman R
Upp till åtta personer ska kunna spela samtidigt, vilket vi dock inte haft möjlighet att testa.

Att lägga sig i sängen och lira lite lokal co-op med sambon i storyläget hållandes varsin handkontroll? Inga problem. Hälsa på polaren med småbarn som inte kunde ta sig hit och spela multiplayer genom att bara fälla ut stödet och lira på fyra personer i hans hall? Inga problem. Detta urgamla koncept från 1983 fungerar fortfarande väl och även om egentliga nyheter saknas är spelet precis så uppfräschat som det behöver vara och den skarpa Switch-skärmen gör att det sällan blir rörigt i matcherna att hålla reda på vem som gör vad.

Det blir snabbt strider om bonusföremålen, vilda skratt dånar när de enorma eldpelarna börjar växa sig över halva banan och musiken är bara för bedårande. Simultanförmågan sätts på stenhårda prov när det dundrar överallt och jag måste hålla reda på var jag lagt mina egna bomber och var motståndarna har sina. Trots det snälla utseendet är det ett djupt spel där bättre spelaren oftast tar hem det om inte de lite sämre gaddar ihop sig, vilket utjämnar och gör allt ännu lite roligare.

Super Bomberman R
Storyn berättas med animerade sekvenser, denna bild är plockad ur den första av dem.

Ett storyläge finns också, även om det verkligen är att ta i att kalla det för story. Det är ändå roligt att det finns något att göra för den ensamme spelaren och ett bra tillfälle att träna. Stöd finns också för co-op, och med ens blir det betydligt roligare att bomba sig fram. Totalt handlar det om 50 banor samt en handfull bossfighter, vilket gärna hade fått vara minst det dubbla med tanke på vad spelet kostar - men det är kul så länge det varar.

Allt är inte frid och fröjd dock och jag har lite problem med spelkontrollen, i synnerhet när jag spelar analogt. Jag upplever att Bomberman rör sig med lite fördröjning och att det ofta inte blir som jag tänkt mig när jag försöker undvika brandgula marsvin och lila syrsor längs banorna. Bomberman svänger när jag inte vill och svänger inte när jag vill. Det är även lite svårt att få stopp på honom ibland, och det är inte i detta Bombermans utmaning ska ligga. Spelet är svårt nog ändå.

Super Bomberman RSuper Bomberman R
Bossfighterna i storyläget skänker extra variation

Förhoppningsvis är det något som fixas i en patch, för tillsammans med det tyvärr orimligt höga priset är detta enda egentliga problemet med spelet. Kostar det 500 kronor att köpa, bör det finnas mer än ett storyläge som håller ett par timmar i bästa fall och multiplayer med totalt 20 banor. Detta är ett spel som hade mått oerhört bra av möjligheten att skapa eget innehåll att sedan kunna dela med sig av samt lite mer precis spelkontroll. Med ens hade prislappen varit fullständigt rimlig och spelet en modern klassiker.

Nu är det egentligen inte mer än vad vi fick från Bomberman Live år 2006, men för tredubbla prislappen. Det är fortfarande väldigt skoj dock, och vet du med dig att lokal multiplayer både hemma och på resande fot är något du gärna ägnar dig åt - så slå till. Det är ju för spel som dessa Switch är så överlägsen.

7 / 10
+
Underbart grundkoncept, suverän lokal multiplayer, mysig presentation, bra samarbetsläge, tydlig grafik, medryckande musik