Pokémon Go

Pokémon Go

Även om du har levt under en sten senaste tiden har du garanterat hört om Pokémon GO och då för att någon lyfte på stenen för att leta.

Pokémon GO har tagit världen med storm och efter förseningar och serverstrul finns det nu att ladda ner för oss i svenska appbutiker.

I den här versionen av Pokémon får vi stifta bekantskap med Professor Willow och efter en kort inledning får du välja kön och konstruera din karaktär med rätt begränsade val. Willow kommer lära dig grunderna i spelet och hur du kan fånga dig en egen Pokémon. Charmander, Bulbasaur eller Squirtle finns att välja på och efter det ska du ut i världen, bokstavligt talat.

Med din smartphones inbyggda GPS och kamera använder sig Pokémon GO av augmented reality vilket får fickmonster att dyka upp överallt i din omgivning. Det kan alltså vara ute på gatan eller när du sitter i badet. Allt du behöver göra är att strosa omkring till din enhet meddelar att det finns någonting i närheten. Om du vill fånga monstret trycker du bara på den på din skärm och så dyker den upp. Har du AR-funktionen påslagen ser det ut som att en Pokémon faktiskt finns framför dig, men du kan också välja att ha förrenderade bakgrunder om du vill spara på batteriet.

Pokémon GoPokémon GoPokémon Go
Med rätt geografiska läge kan Pokémon Go vara riktigt kul. I fel läge är det mindre kul.

Till skillnad från vanliga Pokémon-spel slåss du inte mot vilda Pokémons. För att fånga en riktar du bara kameran mot den och kastar en pokéboll på den. Ju bättre du siktar och ju bättre bollar du använder gör att dina odds blir bättre för en lyckad fångst. Om monstret skulle ta sig ur bollen är det bara försöka igen, tills dess att du inte har pokébollar kvar. Eftersom de kan dyka upp varsomhelst är det ett en smart lösning istället för att spelare måste stanna upp och slåss för att lyckas och samtidigt kanske blockera en gata eller två.

Allteftersom du traskar omkring i den riktiga världen så gör din karaktär på skärmen det också. Givetvis kommer olika typer av Pokémons befinna sig på ställen som passar för dess typ. Exempelvis kommer vattentyper vara mer benägna att visa sig runt sjöar och hav.

På kartan kan du hitta PokéStops och så snart din level tillåter det även Gym. PokéStops hittar du främst i publika miljöer och vid olika riktmärken. Spelare kan efterfråga nya PokéStops genom Niantics hemsida. De är blåa på kartan och kommer du tillräckligt nära kan du trycka på dem och få lite välbehövliga prylar som Pokébollar och olika egg. Du plockar upp sakerna genom att trycka på dem eller helt sonika vandra iväg från stället. När Pokéstoppet är taget blir ikonen lila i ungefär fem minuter, sen blir den blå igen och du kan samla på dig nya saker.

Pokémon GoPokémon Go
Pokémon Go är ditt telefonbatteris värsta fiende. Vi gissar på att powerbanks kommer säljas i drivor.

Även om det inte finns några direkta strider kan du fortfarande få din Pokémon att gå upp i nivå. Om du samlar Candy och Stardust kan du ge det till din Pokémon och se combat power (CP) gå upp samt låta den utvecklas. Candy och Stardust får du endast tag på genom att spela spelet, alltså fånga Pokémons och just nu går dessa inte att köpa för riktiga pengar vilket förhindrar "pay to win".

För första gången i spelets historia går även din karaktär upp i nivå och det är en viktig aspekt för att kunna fortsätta spela. Du får erfarenhetspoäng genom en mängd olika saker som PokéStops och genom att fånga Pokémons. Ju högre din level är desto bättre och starkare Pokémons kan du hitta.

När du når nivå fem låser du upp en del saker. Professor Willow introducerar dig till tre av hans assistenter som alla leder ett varsitt lag. Team Instinct (Gul), Team Mystic (Blå) och Team Valor (Röd). Du måste välja ett lag och efter det kan du träna i lagets gym och utmana rivaler. Du kan även ta över gym från andra lag och låter dig sköta gymmet till någon tar tillbaka det. Du blir ledare för gymet om du innehar det starkaste monstret av alla medlemmar.

Gymmen är de enda platserna där det går att strida i spelet. I Pokémon GO är inte striderna turbaserade utan du måste trycka, swipa och ducka. Det finns dock andra saker att ta hänsyn till i likhet med tidigare spel som vilket element som är bäst mot ett annat. Du slår dig uppåt på väg mot gymledaren och möter motstånd som ökar i svårighetsgrad längs vägen. Du behöver däremot inte slåss ensam den här gången, det finns ett multiplayerläge i Pokémon GO.

Att ta över ett gym ger dig finfina erfarenhetspoäng och att försvara ett gym är ytterligare ett bra sätt att gå upp i nivå.

Pokémon GoPokémon GoPokémon GoPokémon Go
Niantic har haft enorma problem med att upprätthålla stabila servrar och det tär på helhetsintrycket något. Förhoppningsvis blir det bättre snart.

I skrivandes stund finns det 151 fickmonster i Pokémon GO och även om det inte krävs någonstans så kommer "Gotta Catch Em All" vara målet för många spelare.

Överlag kan man säga att Pokémon GO är en förenklad version av tidigare spel, själva rollspelsdelarna är inte lika djupa exempelvis. Däremot lägger AR till en helt ny dimension och aldrig tidigare har Pokémons känts så verkliga. Om Pokkén Tournament gav oss en fingervisning på hur en liga skulle kunna se ut så visar GO oss hur det skulle vara att fånga Pokémons i det vilda. Om vi tittar på mottagandet så är det uppenbart att det är någonting som spelare världen över har väntat på.

Det har funnits spel förr som försökt få spelare att röra på sig som Wii Fit och Zumba Fitness. Efter ett tag verkade till och med tränaren i Wii Fit uttråkad och du kan bara dansa loss i vardagsrummet ett visst antal gånger innan du börjar ifrågasätta dina livsval. Pokémon GO hålls intressant genom att visa spelare nya saker varje gång de spelar. Pokémons kan dyka upp varsomhelst och du måste resa lite för att verkligen hitta unika. Spel som går ut på att man ska gå omkring kanske inte är en nyhet egentligen (Tänk på Geocaching och Niantics tidigare spel Ingress). Att lägga till Pokémons har dock visat sig vare den gyllene ingrediensen - aldrig någonsin har folk har ett spel fått så här mycket folk att samlas ute och försvara gym eller leta efter sällsynta monster.

Pokémon GoPokémon Go
Det finns inte mycket djup i spelet som det ser ut just nu men för vissa kanske det är en styrka. För oss är det nog tvärtom.

En annan fördel är att spelare av alla åldrar kan vara med. Spelet är simpelt och lätt att lära sig och du behöver inte ens ha tidigare erfarenhet av Pokémons för att uppskatta GO. Det uppmuntras att gå ut och leta men Niantic har även lagt till möjligheten att köpa vissa prylar som gör att du kan dra Pokémons till dig. Detta gör att även spelare som kanske inte kan röra sig helt fritt får en möjlighet att vara med och även din 92 åriga farmor skulle kunna bli en berömd Pokémontränare. Allt du behöver för att spela är en enhet och internetuppkoppling.

En stor nackdel med Pokémon GO är att de drar batteri, något fruktansvärd. Under vår första dag med spelet laddade vi vår enhet betydligt mer än vad vi brukar göra under en vanlig dag. Portabla batteriladdare kan vara ett vettigt inköp om du planerar att vara ute mycket.

Spelet har blivit prisat för att uppmuntra människor att ta sig ut och röra på sig men det är inte utan lite kontroversiella skriverier. (Kolla vår samlingssida för Pokémon GO). Det är faktiskt mer än bara en promenadapp. Tillsammans med augmented reality och global spelarbas finns det en solid grund och förhoppningsvis är det mer på väg. Just nu väntar vi bara på att det ska bli kompatibelt med Google Glass.

Det är gratis till Ios och Android och då finns det givetvis köp att göra i spelet, för riktiga pengar. Du kan köpa Pokébollar, extra utrymme och olika beten. Många av dessa saker kan hittas ute, gratis, och är inte nödvändiga för att göra framsteg men om du vill spendera pengar kan du såklart göra det.

Pokémon GoPokémon GoPokémon Go
Pokémon Go är ett mestadels lyckat försök att bringa en av Nintendos mest älskade varumärken till mobiler och vi är nyfikna på hur de kommer fortskrida med formatet.

Framtiden för Pokémon GO ser onekligen ljus ut med så pass många spelare som redan är intresserade av att fånga fickmonster. Vi förväntar oss att fler generationer av Pokémons läggs till och vi hoppas på fler möjligheter till att skräddarsy saker (som kläder till karaktären) och förhoppningsvis möjligheten att utmana andra spelare ute på gatan. Med tanke på succén som har blivit känns det självklart att det kommer byggas ut.

Visst har spelet en del tekniska problem och servrarna hänher inte riktigt med just nu. GPS-positioneringen fungerar kanske inte heller helt klockrent och spelet kan kännas begränsat i sina rollspels-element. Dessutom finns det som sagt bara 151 av över 700 Pokémons att tillgå just nu. Det är inget perfekt spel just nu men detta är bara starten på något större.

Pokémon GO är inte utan sina fel men det är innovativt, spännande och framför allt är det roligt. Det känns som en naturlig utveckling av spelserien och giftermålet mellan Pokémon och Ingress fungerar bra. Tänk dig bara att hysterin startade med ett aprilskämt med Google Maps och Pokémons...

7 / 10
+
Pokémon känns på riktigt, uppmuntrar motion, socialt, lätt att ta till sig, en stabil grund att expandera från