Dead by Daylight

Dead by Daylight

R E W I N D ! Behaviours multiplayerspel har förbättrats, polerats samt expanderats rätt rejält sedan premiären, här är vår uppdaterade recension...

Detta är recensionen som publicerades 2016:
Dimman är tjock, kvav och väger tungt på våra digitala axlar. En flock kråkor kraxar när vi kommer för nära och de flaxar iväg och upp i den dimmiga himlen. Vi ser oss omkring för att se om uppståndelsen med fåglarna har dragit oönskad uppmärksamhet åt vårt håll, men kusten verkar klar. Till vidare, åtminstone. Vi genar genom en fallfärdig byggnad och närmar oss vårt mål. Det finns fortfarande inga tecken på fara så vi startar upp generatorn men en kombination av panik och delat fokus gör att vi fumlar med den och vi får motorstopp. Vårt misstag orsakar en högljudd smäll och vi vet att vår jägare nu har vår exakta position. Vi vet att han är påväg.

Detta må vara din typiska recensionsintroduktion; en liten slice av gameplay beskrivet med målande språk. Men det är också scenariot som formar grunden av Dead by Daylight, ett nytt skräckspel från Behaviour Interactive, utgivet av Starbreeze.

Dead by Daylight
Som överlevare känner man sig verkligen utsatt och jagad i Dead by Daylight.

När man skalar ner det till sin essens är detta inte ett komplicerat spel. Du ska få igång tillräckligt många generatorer och sen fly genom en utgång som är gömd någonstans på kartan, och allt detta medan en mystisk mördarmaskin jagar dig vars enda mål i livet är att hänga upp dig på en köttkrok och frossa i dina skrik. Enkelheten kan vara begränsande vissa gånger men det är också en styrka, för medan det inte irrar iväg särskilt långt från grundkonceptet innebär också frånvaron av distraktioner en fokuserad och kontrollerad upplevelse. Spelet må bara ha ett partytrick på CV:t men det gör sitt trick jäkligt bra.

Om du är ett fan av klassiska slasherskräckisar kommer du definitivt vilja kolla in detta. Genom att låna friskt från genrens konventioner på subtila och meningsfulla sätt har Behaviour knåpat ihop en upplevelse som inte bara kryllar av hyllningar men som också genuint kan få ditt hjärta att pumpa på högvarv och hålla dig som på nålar. Få upplevelser som vi haft på senare tid har varit så nervkittlande som att springa så snabbt vi orkar från en motorsågssvingande psykopat, hoppa igenom fönster och slänga ner hinder då vi desperat försöker undvika en allt för tidig död.

Banorna är byggda för det oundvikliga katt-och-råtta-spelet. De redan nämnda generatorerna är utspridda på de atmosfäriska kartorna och mellan dem finns ruiner, fallfärdiga byggnader, lantbruksredskap och höga fält av majs. För varje ny match blandas kortleken och allting hamnar på nya ställen så att spelaren aldrig riktigt vet vad denne bör förvänta sig. Det är inte alltid lätt att se vart du ska men överlevarnas tredjepersonsperspektiv gör så att du får en hygglig överblick av dina närliggande omgivningar. Det kommer inte hålla dig trygg, dock, och när du kommer fram till en generator måste du få igång den genom att klara flera små quick-time-events som bara görs svårare av faktumet att du försöker koncentrera dig på uppgiften framför dig och hålla utkik efter din blodtörstiga jägare samtidigt.

Det finns fyra överlevare på laget och att arbeta tillsammans är målet med spelet. Ett frustrerande designbeslut är att du inte kan ansluta dig till ett publikt spel med vänner (du kan bara spela med vänner i privata matcher), men samtidigt förstår vi resonemanget bakom det då det vore lite för lätt att leka med jägaren om hela laget hade möjlighet att koordinera deras rörelser. Även utan lagchatt mellan de fyra är oddsen svagt lutad åt deras håll och chansen är god att en eller två av dem kommer överleva varje match. Men samtidigt är inte det huvudsakliga målet för mördaren att utrota hela laget, utan snarare att fånga tillräckligt många offer för att få poäng nog att toppa leaderboarden när matchen är slut.

Dead by Daylight
Att som mördaren slutligen klubba ner en överlevare som lyckats undfly dig under hela matchen och hänga upp denne på en köttkrok är makabert tillfredsställande.

Den ensamme mördaren måste smyga sig igenom miljöerna och titta efter ledtrådar om var deras byten kan hålla hus. En smart mördare kommer titta på alla de rätta ställena, cirkla kring deras villebråd och använda överraskningsmomentet när det är möjligt. Du har en bättre överblick över var allting är på kartan, vilket hjälper. Att spela som mördaren känns maktingivande och att vara ensam skänker en känsla av enskilt syfte som gör rollen lätt att glida in i. Men överlevarna är hala små jäklar, så att spela som mördaren med framgång kräver ett visst mått av list.

Vi har nämnt att det inte finns särskilt mycket djup sett till antalet spellägen men det finns ett överraskande djup i upplåsningssystemet som låter dig skräddarsy dina avatarer. Just nu känns det till och med som att det finns mer att låsa upp än det här spelet behöver men de som utvecklar ett beroende för det kommer utan tvekan uppskatta dess närvaro. Med tanke på potentialen för temabaserat innehåll skulle vi tro att chanserna för DLC i framtiden är höga. Vi förväntar oss även några av de större Hollywood-licenserna kommer göra ett gästspel i Dead by Daylight vid något tillfälle, och i fallet då det inte händer hoppas vi att den duktiga moddar-communityn fyller i tomrummen.

Dead by Daylight
Spelet hade behövt mer innehåll som fler lägen, kartor och karaktärer för att verkligen skina.

Ser man bortom det potentiellt ytliga, kosmetiska grejerna finns det gott om utrymme för Dead by Daylight att växa. Fler överlevare, fler mördare, fler banor och - ännu viktigare om det ska överleva på sikt - fler spellägen. Vad som finns här är klyftigt gjort även om det är begränsat i vissa avseenden. Vi gillade vad vi spelade men efter bara några timmar byttes mycket av spänningen vi kände till en början ut mot igenkänning och vi ville ha lite mer variation bortom de små förändringar som erbjuds av vad som finns på plats för närvarande. Varje runda är annorlunda, ja, men inte tillräckligt annorlunda för att detta ska kännas som ett komplett och välrundat paket.

Men ändå, det finns en solid grund här. Behaviour har framställt en atmosfärisk och och skrämmande upplevelse, en som har förmågan att vara lika underhållande som nervig. Just nu känns det ungefär lika ytligt som några av filmerna som spelet hämtar inspiration från men med vidare utveckling och fortsatt stöd kan detta sluta som en genuin skräckpärla. 7/10

Dead by Daylight

Gamereactor R E W I N D:
Fem år har gått sedan vi först recenserade och redan då var det ett roligt spel. Idag är det däremot ett helt annat spel tack vare enormt mycket mer innehåll. Grundkonceptet må vara identisk med hur det var för fem år sedan, men i och med allt nytt innehåll och flera uppdateringar har det blivit bättre på alla sätt och vis. Till att börja med har det visuella förbättrats betydligt. Alltifrån animationer till miljöer har fått sig en rejäl makeover och ser avsevärt mycket snyggare ut.

När vi först recenserade Dead by Daylight hoppades vi på flera banor, flera överlevare, flera mördare och det är precis vad vi fått. Mer än vi hade vågat att hoppas på, till och med. För inte nog med att nyskapade mördare och överlevare har lagts till har vi skämts bort med sanslöst många gästspel som gör detta till ett måste för alla skräckentusiaster. Michael Myers, Pinhead, The Pig (Saw), Freddy Krueger, Nemesis, Pyramid Head, Ghostface, Demogorgon, Leatherface... Alla är med! Då får vi inte heller glömma att överlevare som Laurie Strode, Ash J. Williams, Cheryl Mason, Leon S. Kennedy, Jill Valentine också är med (för att nämna ett par). Dead by Daylight har helt enkelt vuxit sig till att bli en otrolig ensemble av ikoniska mördare och offer där alla kommer med sina unika färdigheter som kommit att erbjuda en enorm variation som tidigare inte fanns. Naturligtvis har de nya kapitlen i spelet inneburit en mängd olika kartor också. Haddonfield (Halloween), Raccoon City (Resident Evil 2), Springwood (A Nightmare on Elm Street), Gideon Meat Plant (Saw) och Midwich Elementary School (Silent Hill) är alla platser som spelet utspelar sig på och som nörd är det svårt att inte älska det från första sekund.

När vi ser tillbaka på vad Dead by Daylight var för fem år sedan, känns det ofärdigt. Fastän det inte längre var ett Early Access-spel, känns det inte komplett. Spelets skick idag är däremot en helt annan sak. Idag känns det ännu mer spännande och varierat än förr. När vi intervjuade Behaviour Interactive var det också tydligt att de inte var intresserade av att överge spelet för att jobba på en uppföljare eller något annat istället, utan de var helt dedikerade att fortsätta med Dead by Daylight. Göra det ännu bättre. Och vi kan inte vänta på att få se vad mer de kommer att koka ihop.

8 / 10
+
Ytterst atmosfäriskt, djupa möjligheter för att skräddarsy din avatar, skräckfyllda hyllningar till genregiganter,