Excave III: Tower of Destiny

Excave III: Tower of Destiny

Fredrik Säfström har spenderat tid med japanska Nintendo 3DS-äventyret Excave III: Tower of Destiny. Här är vår recension...

Den lilla spelutvecklaren Bergsala Lightweight är kanske mest kända för sina Hello Kitty-spel, men under de senaste 18 månaderna har de hunnit med att släppa tre stycken Excave-spel. Den senaste delen i serien, Excave III: Tower of Destiny, bygger på precis samma premisser som sina föregångare. Har du inte spelat något av spelen tidigare kan jag berätta att det är hack'n slash-rollspel i samma anda som det klassiska Playstation-spelet Azure Dreams.

Excave III: Tower of Destiny
Striderna är bitvis ganska roliga, men förstörs snabbt av repetitiva spelmoment

Egentligen är det ganska dumt att jämföra det suveräna Azure Dreams med Excave III: Tower of Destiny, även om konceptet är likvärdigt. Här axlar vi rollen som den heroiska flickan Scarlet, vars uppdrag är att klättra så högt upp som möjligt i tornet för att slutligen nå toppen och besegra ondskan. En intressant, men ack så underhållande aspekt, är att du får börja varje ny nivå med endast ett enda vapen till hands. Antingen startar du med ett svärd eller en pilbåge. Sedan är det upp till dig att försöka hitta fler vapen under tiden som du vandrar runt i fängelsehålan. Jag älskar såklart idén, men det här hade kunnat utföras på ett bättre sätt. Trots att jag inte ens slösar särskilt mycket tid på att försöka finna nya vapen, energidrycker eller andra förmågor, så märker jag snabbt att jag redan har fått ett överflöd av grejer i min inventarielista.

Det är just det här som gör spelet så fruktansvärt lätt. För Excave III: Tower of Destiny är ett smärtsamt enkelt spel. Efter cirka en minut på en nystartad nivå så har jag redan skramlat ihop energidrycker för ett helt kompani. Jag behöver inte ens leta. Jag behöver bara slakta några fiender för att de ska släppa överflöd med grejer som jag sedan kan plocka upp. Jag ska erkänna att jag tröttnade på Excave III: Tower of Destiny snabbare än väntat, men jag höll ut och spelade igenom spelet trots att det under långa stunder kändes som ett djävulskt självplågeri. Som jag varit inne på tidigare så gillar jag konceptet, men det känns som om Bergsala Lightweight vill få ut alldeles för mycket och slutresultatet blev istället en halvdan sörja.

Excave III: Tower of Destiny
Excave III: Tower of Destiny är fruktansvärt linjärt och bjuder dessutom på en katastrofalt dålig bandesign

Det känns som spelstudion saknade brist på fantasi under spelets korta progress. Det finns ögonblick då det verkligen glänser, men dessa stunder är få till antalet. En av grejerna är striderna som faktiskt är roliga, underhållande och proppfyllda med fart, men blir i längden ganska repetitiva. Jag gillar när det utvecklas speltitlar där det dräller av fiender och så är också fallet i Excave III: Tower of Destiny. Tempot är skyhögt och hela tiden attackeras du av fiender i flock och du måste hela tiden försvara dig mot illasinnade varelser. Efter en stund blir även striderna ett ganska enformigt moment, och det är oerhört synd med tanke på att det här hade kunnat blivit riktigt bra om bara utvecklaren hade lagt ner lite mera tid på sitt spel.

Tyvärr är spelet plågsamt linjärt och jag hade gärna önskat att man fick chansen att vandra runt för att grundligt utforska nivåerna in i minsta detalj. Precis som jag nämnde tidigare så gäller det att försöka hitta sina vapen inne i tornet, och det är i princip omöjligt att missa en kista med tanke på att det oftast bara finns en väg du kan gå på varje nivå. Gällande nivådesignen så är den katastrofalt dålig och miljöerna är så otäckt intakta att jag sällan märker någon större skillnad när jag kommer till en ny nivå. Har du sett en bana, så vet du på ett ungefär hur resten kommer att se ut. Det som skiljer sig är oftast mängden fiender, och en längre transportsträcka från start till mål.

Excave III: Tower of Destiny
Börjar du få slut på liv så är det bara att du besegrar några fiender så bör en energidryck dyka upp inom kort

Tyvärr misslyckas Bergsala Lightweight med det mesta. Spelet har vissa kvalitéer men i längden håller det inte för fem öre. Mitt råd till spelstudion; Ta god tid på er när ni utvecklar era spel och publicera helst inte något nytt Excave-spel strax efter att ni har släppt det förra. Med facit i hand är det inget vinnande koncept. Excave III: Tower of Destiny har under vissa stunder ett skönt flyt, men det förstörs snabbt av repetitiva spelmoment och en fruktansvärt usel nivådesign. Hur mycket jag än skulle vilja, så har jag väldigt svårt att rekommendera seriens tredje del.

4 / 10
+
Högt tempo, stundtals roliga strider