hårdvarurecensioner

Steam Controller

Efter några månader har det blivit dags att ta reda på om Valve revolutionerat PC-spelandet. Vi har recenserat Steam Controller...

Det första som slog mig när jag fick lägga rabarber på Steam Controller var: "Va? Var det inte mer? Den känns klumpig, plastig och ligger märkligt i handflatan. Detta känns inte alls bekant utan väldigt... annorlunda."

Varför jag tar upp det är för att efter en tids användande törs jag nu slå fast att det var hela poängen. Det ska vara just annorlunda. Det känns idag nästan som förhistorisk tid då Valve introducerade Steam Controller, närmare bestämt år 2013. Då hade designen inte fastslagits ännu och det kom frekvent olika uppdateringar med det enda utseendet märkligare än det andra. Steam Controller är en viktig del i Valves planer på att ta över vardagsrummet och den behöver även kunna emulera både mus och tangentbord för PC-spel som saknar stöd för handkontroll PC, samt fungera som just handkontroll av världsklass för att kunna utmana dagens PC-standardval - Xbox-handkontrollen.

Så lyckas den förändra synen på vad en handkontroll kan vara? Absolut, och det på fler sätt än ett. Men är den perfekt då? Nej, tyvärr inte.

Steam Controllers mest utmärkande drag är de båda haptiska områdena (touch-pads) som tar upp större delen av handkontrollens yta på framsida. Dessa kan, bland många andra saker, programmeras för att emulera en mus, en joystick eller ett scroll-hjul, men i de flesta spel agerar den vänstra som styrkors och den högra som mus eller analogspak. Jag skrev tidigare om hur märklig designen känns, men det är givetvis minutiöst planerat så tummarna ska komma upp och få en perfekt vinkel mot dessa styrplattor för maximal komfort. Inte ens efter lång speltid upplevde jag någon som helst ansträngning.

Steam Controller

Detsamma kan dock inte sägas som analogspaken till vänster, som trots välbekant konkav och gummerad yta med precis lagom motstånd - ändå känns lite knepig att komma åt att spela med. Det gäller tyvärr även de typiska knapparna på framsidan (A, B, X, Y) som är lite för små och ofta resulterat i att jag tryckt fel.

Det finns även en Start-, Back- och en Steam-knapp på framsidan, där sistnämnda tar fram Steam-menyerna. På baksidan hittar vi fyra knappar (varav två triggers) perfekt placerade för god ergonomi. Dessutom finns två "paddlar" av samma typ som på Xbox One Elite-handkontrollen. Dessa sitter på den del du tar av för att komma åt batterierna, vilka ska vara av AA-modell. Det sitter ett batteri i vardera handtag och dessa går inte att ladda i handkontrollen. Enligt uppgift ska de hålla i 80 timmar, vilket är svårmätt, men vi kan bekräfta att de liksom Xbox One-handkontrollerna håller otroligt länge.

Handkontrollen är även bestyckad med gyro och accelerometer som alltså gör handkontrollen rörelsekänslig. Du kan därmed nyttja den som hjul i luften eller emulera musrörelser. Däremot saknas uttag för hörlurar, och det är något jag tycker borde ha funnits i en produkt som anpassats för vardagsrummet. Det saknas även skakfunktion, men det har spelat ut sin roll och är inget som jag bryr mig om alls.

Steam Controller är en dröm för den som gillar att pilla och ställa in saker, men kanske inte alltid lika behändig för den som bara vill koppla in och spela. Du kan navigera i Windows och Steam efter att ha kopplat in Bluetooth-mottagaren, men vill du använda kontrollen såsom det är tänkt i spel, måste du köra via Steams Big Picture-läge alternativt Steam OS. Det är dock inte många spel som har riktigt stöd för alla funktioner, men den fungerar naturligtvis som vilken handkontroll som helst annars. Vill du dra nytta av dess fulla potential trycker du in Steam-knappen och får upp valmenyn.

Det är då Steam Controller visar hur mångsidig och originell den faktiskt är. Till att börja med kan du köra lite konservativt och välja mellan lägena "Gamepad", "Gamepad with High precision camera & aim" eller "Keyboard & Mouse". De fungerar ofta bra, men vill du ha något djupare för ett spel, så besöker du förslagsvis community-sidorna och kollar in hemsnickrade upplägg där du via ett röstsystem kan se vilka som är mest omtyckta.

Steam Controller

Men om du inte nöjer dig med det heller, så finns ytterligare en nivå. Du kan nämligen själv ställa in allt. Varenda knapp kan kopplas att emulera allt från musklick till tangentbord och handkontrollstryck, och det finns även turbolägen, Multi Input och Mode Shifting. En halvt intryckt trigger-knapp kan till exempel ha en funktion och en helt nedtryckt en annan. Samma sak med styrplattorna. Möjligheterna är bokstavligt talat oändliga. Du kan till och med justera gyron som du önskar.

Alla inställningar behövs såklart inte för varje spel, men spenderar du lite tid med detta kan du få en handkontroll som fungerar på millimetern som du önskar, vilket förändrar spelandet i grunden. På mjukvarusidan förändras handkontrollen kontinuerligt och så sent som förra veckan kom en stor uppdatering. Jag har dock stött på en del kompatibilitetsproblem där vissa inställningar ibland inte vill fungera, och när vi kopplade in en trådlös Xbox 360-handkontroll för lokal multiplayer slutade det med en helkväll av felsökning.

En sak jag vill lyfta fram är hur smidigt det går att skriva med Steam Controller. Den erbjuder en touch-yta på varsin sida av det virtuella tangentbordet och möjliggör skrivande nästan lika fort som jag gör med ett riktigt fysiskt. Handkontrollen är mestadels en fröjd att hantera och svettiga analogspakar känns som ett minne blott. I vissa genrer, för mig i synnerhet första- och tredjepersonsaction, måste muskelminnet trots allt läras om. Jag blev ändå förvånad hur smidigt det gick att göra detta och jag tycker själv att mitt spelande förbättrades av Steam Controller och har dessutom gjort att jag inte längre behöver invertera Y-axeln i spel. I andra genrer som strategi eller äventyrsspel av peka/klicka-modell, känns Steam Controller däremot helt naturlig direkt.

Steam ControllerSteam ControllerSteam Controller

Så betyder det att det nu är dags att pensionera decennier av mus och tangentbord-spelande? Nej, kanske inte riktigt, men det är nog bra för att jag ska vilja spendera mer tid i soffan än i kontorsstolen.

För att sammanfatta Steam Controller så är det ett ytterst habilt stycke teknik som absolut fyller sitt syfte. Trots en del irritationsmoment som de små knapparna, märkligt placerade analogspaken och avsaknad av hörlursuttag samt det lite släpiga ljudet av att använda touch-plattorna - så är jag ändå imponerad. Kombinera det med suverän mjukvara som ger dig precis det som gör PC-spelande så bra, valmöjligheter, massor av inställningar och precision. Frågan är väl snarast om du tror dig ha tålamod med detta.

Det kommer otvivelaktigt att komma en reviderad version tids nog, och det är kanske för mycket pill för somliga att hantera denna handkontroll. Men hur det än är med den saken råder det ingen tvekan om att Valve ändå revolutionerad datoranvändandet och PC-spelandet från soffan.

8 / 10
+
Revolutionerande styrsätt, hög precision, sanslösa inställningsmöjligheter, går ilsnabbt att skriva på, massor av funktioner