Assassin's Creed Chronicles: India

Assassin's Creed Chronicles: India

Jonas Mäki har utforskat Indien i rollen som lönnördare, vilket är ganska rejält annorlunda från de genomsnittliga festresorna till Goa...

Det är snart ett år sedan Assassin's Creed Chronicles: China, vilket tyvärr inte riktigt höll måttet och levererade de förstklassiga lönnmord vi lärt oss uppskatta i den ordinarie serien. Idén var god däremot och upplägget har snudd på oändlig potential. Assassin's Creed med ett Metroidvania-liknande upplägg i en stor spelvärld byggd på både höjd och bredd skulle kunna bli hur bra som helst, tänk Castlevania: Symphony of the Night eller Shadow Complex med lönnmord liksom. Mumma.

Tyvärr valde Ubisoft en annan väg och vad vi fick var ett spel mer i samma stuk som Mark of the Ninja. Inget ont i det, men de tog tyvärr inte vara konceptet som fick spelet att snabbt falla i glömska. Men nu är det alltså dags för nästa del i den tänkta trilogin, och den här gången besöker vi Indien. Det känns lite som att Ubisoft haft en massa fina upplägg för den ordinarie serien som i raketfart närmat sig våra dagar. Därför har exempelvis Kina och Indien blivit över, men jag kan inte hjälpa att känna att båda dessa teman hade blivit fullständigt fenomenala Assassin's Creed-spel som absolut borde ha fått chansen.

Förvånansvärt lite har hänt sedan sist, trots att Ubisoft fått feedback från både spelmedia och fans om vad som inte blev helt bra. Du kommer alltså snabbt bli varm i kläderna och den enda egentliga spelmässiga nyheten är att Chakram nu ersatt kastknivarna. De används för en rad olika ändamål, men alltför ofta finns inga alternativ till hur utmaningar ska tacklas och det känns såklart lite trist. I strider är de dock oumbärliga och det går heller inte att klaga på den spelmässiga variationen som faktiskt är bra.

Assassin's Creed Chronicles: IndiaAssassin's Creed Chronicles: India
Det finns gott om föremål att använda i spelet, men självklart finns den för genren halvt obligatoriska sekvensen där du förlorar allt med.

Story som traditionen bjuder om ett viktigt föremål som både assassiner och tempelriddare tycker sig behöva. För att ge det en lite twist har även en kärlekshistoria kastats in i smeten, men den känns både artificiell och påklistrad och inget i spelmekaniken hänger riktigt ihop med den. Istället kommer du spendera den mesta tiden med att ta dig fram genom de ganska horisontellt byggda banorna. Även om det aldrig blir tråkigt, så är det sällan jag upplever att det är smart byggt och det saknas dessutom ofta bra överblick. Därmed blir det ganska mycket så kallad "trial and error". Du måste helt enkelt ofta dö först för att veta vad du ska göra, ett sätt att skapa utmaningar som jag absolut inte kan med.

Mellan varven stöter du dock på särskilda utmaningar (lönnmord, hämtande av föremål och kontrakt) som fungerar desto bättre. Här får du en tydligare översikt och med ens blir spelet betydligt roligare. Det visar med all tydlighet att potentialen finns här, men att fokus tyvärr är felaktig och att det skulle haft en annan inriktning istället.

Indien är som väntat ett utmärkt tema för Assassin's Creed och varje gång jag ser något nytt spektakulärt drömmer jag mig bort till hur det skulle kunnat ha sett ut i den ordinarie serien. Designen är dessutom förstklassig, vilket bidrar till dregelkänslan för en historieälskare som undertecknad. När Assassin's Creed Chronicles: India är roligt så fungerar det faktiskt bra, det vankas spektakulära passager, sköna utmaningar och det finns även gott om hemligheter. Men ändå blir det aldrig sådär riktigt engagerande. För varje bra grej finns nämligen mindre bra och jag tröttnar snabbt på de uppdrag med jaktinslag där en person ska förföljas, de som går på tid och så vidare.

Ett annat problem är spelkontrollen utanför striderna. Det påminner lite om att spela gamla Prince of Persia (ni vet, det riktigt gamla, från sent 80-tal) med tangentbord. Animationerna är för långa och det är svårt att bedöma när man ska hoppa eller tajma saker. Det gör att jag ofta dör på helt onödiga ställen till stor frustration där jag vet att jag tryckt på knappen men min figur inte reagerat eftersom han hade fullt upp med annat. Konkurrensen i plattformsgenren är idag alldeles för hög tack vare indies för att denna seghet ska behöva tolereras och jag längtar till andra spel istället. När det viftas med vapen fungerar det lyckligtvis desto bättre.

De utmaningar som finns i spelet är betydligt bättre än huvudäventyret.

Jag gillar heller inte konceptet med att behöva hålla in en knapp (LB) för att ducka. Det är något jag alltid ändra i exempelvis Halo-spelen med flera, och är som gjort för misstag. I synnerhet när andra axelknappar ska användas. Jag hade en intressant diskussion med våra brittiska kollegor om just detta och även de hade stött på samma problematik. Att smyga och använda föremål är onödigt komplicerat och ofrånkomliga misstag sker på grund av spelkontroll snarare än egentlig utmaning.

Om du verkligen gillar denna typ av spel, så är det hygglig valuta för pengarna. Det tar ändå runt fem timmar att ta sig igenom äventyret. Men jag har svårt att se vilka som egentligen ska vara publiken. Jag älskar Metroidvania-spel, men det är inte vad jag får här. De som gillar Assassin's Creed i allmänhet lär sakna bristen på story och det känns överlag för medelmåttigt. Nästa del kommer redan om en-två månader och utspelas i Ryssland, tyvärr är det alldeles för kort tid för några spelmässiga förändringar, vilket är synd. Det känns som att Ubisoft kastat bort en hel del potential här. Detta kunde ha varit riktiga mästerverk, men känns nu istället som mjölkning av en populärt spelserie.

Assassin's Creed Chronicles: IndiaAssassin's Creed Chronicles: IndiaAssassin's Creed Chronicles: IndiaAssassin's Creed Chronicles: India
6 / 10
+