Skylanders Superchargers

Skylanders Superchargers

Gamereactor har gett sig i kast med den femte delen av Skylanders-sagan. Är det värt för dig att återvända den här gången?

Vi har väl alla drömt den där Toy Story-drömmen någon gång? Att kunna ge alla våra leksaker från barndomens glada dagar riktigt liv. När jag själv var liten så fick ju den här drömmen förbli en fantasi men så är inte fallet längre. Skylanders-serien har numer gjort verklighet av fantasin och du kan nu få döda små plastfigur att leva ut på din TV-skärm i vardagsrummet. Fyra olika spel med Skylanders har vi blivit matade vid det här laget och nu står den femte delen, Skylanders Superchargers, och stampar runt hörnet. Lyckas leksakerna leva ut även denna gång eller börjar konceptet tappa sin charm?

Utvecklarna Vicarious Visions har lovat att Skylanders Superchargers ska hålla kvar i kärnelementen som utgör serien (den gemytliga humorn, det färgglada universumet och det utsökta röstskådespelet) samtidigt som denna femte del kommer att vara ett episkt äventyr med klart mycket mer spelmässigt djup än tidigare.

Skylanders Superchargers
Banorna i spelet visar på en stor variation.

Vid första anblick är det rätt familjära saker som vi stöter på. Den onde Kaos har ännu en gång en felfri plan för att bli envåldshärskare över världen Skylands. Den här vändan har han byggt en ondskefull maskin vid namn The Sky Eater som äter upp himmelen och allt som finns däri bit för bit. Lägg även till att The Darkness, roten till allt det onda i världen, hamnat i Kaos händer och för varje tugga som The Sky Eater tar så växer sig The Darkness starkare och starkare. De enda som kan stoppa Kaos och hans hutlöst onda planer är, så klart, de goda skylanders. Men den här gången är det inte giganter eller figurer med utbytbara kroppsdelar som ska rädda världsalltet utan det är skylanders egna fordon som har fått i uppdrag att göra det jobbet nu.

Fordonen blir rätt så fort en väldigt naturlig del av spelet. Faktiskt så känns det som att de alltid har funnits där och varit en naturlig del av Skylanders-universiumet och Vicarious Visions har arbetat hårt med att få till just den känslan. Utvecklarna har dessutom animerat om alla tidigare figurer så att de också kan föra sig som chaufförer samtidigt som de sett till att fordonen är en stor del av alla olika nivåer i spelet så de inte bara känns som onödiga assessorer. Likt figurerna så kan även fordonen uppgraderas. Alla fordon har sina egna attribut och du uppgraderar dem genom att hitta nya delar till dem längs vägen. Och trots att alla Skylanders kan vara förare till fordonen så får du ut mest av att para ihop rätt fordon med rätt förare. När du väl gör det så kommer parets egenskaper att få sig en liten extra skjuts.

Tack vare fordonen är det nu också möjligt att dra iväg och köra lite race runt omkring i Skylands. Från spelets högkvarter (The Academy) eller menyn så kan du ta dig an en massa olika racingtävlingar i bästa Mario Kart-anda. Alla lopp är oerhört underhållande och jag kan spendera timtals med att spöa datorstyrda motståndare och/eller vänner.

Skylanders Superchargers
Det finns en uppsjö av massa roliga nya fordon.

Som tidigare nämnt så siktade utvecklarna på att ge Skylanders Superchargers mera djup än tidigare och både narrativ och karaktärer skulle få sig en uppgradering. Delvis så lyckas de men jag önskar verkligen att de vågat ta det ett par steg längre. Exempelvis så efter några helt fantastiska mellansekvenser så fann jag mig helt uppslukad av oroskänslor för karaktärerna och jag kände mig verkligen investerad i dem. Men istället för att hålla tag i dessa känslor, om än bara för en liten stund, så väljer spelet att återgå illa kvickt till den skämtsamma ton som är spelet signum och leverera något knasigt. Jag önskar att de hade vågat hålla tag i den tidigare nämnda stunden lite längre och verkligen visat på exakt hur allvarlig situationen i mellansekvensen faktiskt var.

Jag vet att spelets målgrupp är en klart yngre publik och att död och förstörelse inte möjligtvis lämpar sig så bra för dem alla gånger. Inte för deras föräldrar heller säkerligen. Men jag tycker ändå att det är synd och skam att en sådan här historia, som faktiskt innehåller en stor del känslomässigt allvar, inte ger sina publik chansen eller tillåtelsen att faktiskt uppleva den fullt ut.

Men trots det så är det ändå en historia som är en ren fröjd att spela igenom. Spelets alla olika banor är fenomenalt varierade och inga fiender eller utmaningar i dem är den andra lik. Du kommer alltså inte att bli särskilt uttråkad i Skylanders-universumet. Med det sagt så kanske utvecklarna har varit lite för taggade på att just inte tråka ut sina spelare i Skylanders Superchargers. Det känns emellanåt som att de ökat upp tempot i spelet lite väl mycket för många banor har en tendens att kännas väldigt snabba och sluta rätt abrupt. Om nivåerna möjligen haft mer innehåll och utmaningar varit flera så kanske vi som spelare hade hängett oss än mer i äventyret. Sett ur ögonen på ett barn däremot så är detta nog rätt okej ändå och äventyret är fortfarande episkt. Och på många, många sätt så påminner Skylanders Superchargers historia om alla de äventyr vi lite äldre minns med ett nostalgiskt skimmer än idag.

Skylanders Superchargers
Action råder det ingen brist på i spelet.

Ett tag var jag lite orolig över om inte Vicarious Visions hade hängett sig lite väl mycket åt innehållet i spelet och att det inte skulle kännas hållbart med såpass mycket att göra. Utöver huvudhistorien finns det en sjuhelsikes massa saker att sysselsätta sig med. Det finns heroiska utmaningar, träningsuppdrag, kortspelet Skystones, racetävlingar, legendariska skatter att finna, dagliga uppdrag och mycket mera. Det finns faktiskt såpass mycket att göra att du blir helt vimmelkantig av att bara försöka lista dem alla.

Först tänkte jag nästan att de hade tjänat på att spara vissa funktioner för att sedan släppa dem som nedladdningsbart material. Men tack och lov så visade det sig att mina farhågor bara var påhitt. Även fast alla dessa uppdrag och aktiviteter inte är bundna till huvudhistorien så är de ändå en del av samma universum och spelets livslängd tjänar något oerhört på dessa. Det tar faktiskt bort lite av ångesten över de rätt dyra små platsfigurerna man hela tiden måste inhandla. Men bara lite.

Första gången som jag gjorde mig bekant med Skylanders-spelen var när jag och min brorson spelade det första spelet tillsammans. En sak jag kommer ihåg väldigt klart var hur samarbetsläget fungerade. Eller mer korrekt inte fungerade. När du spelar igenom huvudhistorien tillsammans med någon måste ni tillsammans komma överens om vart ni ska vandra i spelvärlden då ni är låsta till varandra. När jag och min brorson spelade spelet var han bara fem år gammal och både jag och han var lika envisa som två åsnor. På grund av detta så hamnade vi mer än ofta på varsin sida av skärmen och försökte slita den andra åt vårt valda håll.

Tragiskt nog har de ännu inte ändrat hur samarbetsläget fungerar när du kör igenom huvudläget i Skylanders Superchargers. De har dock löst det utmärkt när du för fram alla de olika fordonen i spelet. Istället för att placera spelarna i varsitt fordon under uppdragen så sitter vi i ett och samma. En styr bilen medan den andra skjuter på alla fiender som attackerar. Och för första gången i seriens historia är det nu möjligt att spela online och detta gäller samarbetsläget, kortspelet Skystones och alla de olika racingtävlingarna. I vissa av dessa kan du endast köra med dina online-vänner och i vissa kan du även spela mot andra, okända spelare.

Skylanders Superchargers
Figurerna är, som i tidigare spel, många och varierande.

Fans av spelserien har redan accepterad allt som rör spelets premiss, och det är att för att verkligen kunna klara av allt däri så måste du samla på dig massa olika skylander-figurer från alla de olika elementen. Den här gången måste du samla på dig fordon som kan röra sig på land, till sjöss och i luften. Att behöva införskaffa alla dessa små figurer är det som gör Skylanders som serie unik och jag kan förstå både den häftiga aspekten av det samtidigt som jag förstår den mindre häftiga också. Det är ett synnerligt irriterande ögonblick när du upptäcker en skattkista i spelet som visar sig innehålla en specifik Soul Gem till en figur som du ännu inte äger.

Det är lite som små reklamsnuttar som poppar upp i spelet för att förklara för dig vad du inte har och denna gång får du dessutom berättat för dig om alla olika fräcka uppdrag du inte kan göra då du inte äger säg en båt eller ett flygplan. Det är inte precis någon fager känsla att behöva lämna alla oskyldiga offer bakom mig bara för att jag inte äger just den båten eller planet som krävs för att rädda dem. Men på ett sätt så kan jag inte förneka att dessa upplåsbara delar av spelet verkligen förlänger spelets livslängd. Du vill verkligen återvända till banor du redan besökt när du väl fått en ny karaktär för att lösa allt du inte tidigare kunnat.

Jag måste även medge att Vicarious Visions har gjort ett helt otroligt arbete gällande de fysiska leksakerna. De känner sin målgrupp väl nog för att förstå att figurerna i sig är leksaker för dem och de har designat dem till att vara just det. Nu är leksaksfigurerna ännu mer "leksakiga" än förut då alla de olika fordonen har rörliga delar. Och det är ju faktiskt inte en äkta leksaksbil om det inte går att snurra på hjulen. Eller hur?

Skylanders Superchargers
Skylanders Superchargers är ett spel för hela familjen.

Utöver några brister så tycker jag ändå att Skylanders Superchargers levererar exakt vad det hoppats att leverera. Ett episkt äventyr fyllt till brädden av fart och fläkt och action. Vi kan så klart fortfarande klaga över priset på de fysiska leksaksfigurerna men spelets matiga livslängd gör ändå en stor del för att väga upp dem. Spelet erbjuder många timmar med underhållning för alla som är intresserade och jag tror inte att konsolen kommer stängas av och portalen stuvas undan bara för att barnen måste gå och lägga sig en kväll. För det är ju då som föräldrarna tar över kontrollen.

8 / 10
+
Utmärkt grafik, spännande nya fordon, lång livslängd, varierande banor, klockrent upplägg, välgjorda figurer