Code Name: STEAM

Code Name: Steam

Ångpannor och utomjordingar. Fire Emblem-skaparna har sänt ut tecknade agenter på lite hederligt, turbaserat rymdpisk...

Advance Wars, med sin underbara pixelgrafik, bandesign och spelbarhet, håller fortfarande måttet när det gäller realtidsstrategi. Utvecklaren Intelligent Systems är också ansvarig för en annan av genrens främsta spelserier: Fire Emblem. Studions senaste titel, Code Name: Steam, matchar några av kvaliteterna från deras tidigare titlar, men inte alla. Överlag är det inget dåligt spel, men det finns några designval som inte fungerar.

Storyn kretsar kring steampunk med en utomjordisk invasion. De modiga agenterna i specialstyrkan Code Name: Steam (Strike Team Eliminating the Alien Menace) samlas hos sin ledare, den amerikanske presidenten Abraham Lincoln, varpå de beger sig iväg med luftskeppet Lady Liberty. Resan går från Buckingham Palace till Boston och Vita Huset i Washington D.C, vidare till öknen och slutligen upp till en berömd fantasyvärld. Karaktärsdesignen är briljant, varje agent känns individuell och serietidnings-stilen i mellansekvenserna är strålande. Detsamma kan dessvärre inte sägas om variationen på utomjordingarna, som är riktigt snål.

Code Name: STEAM
Pluspoäng för att herr Lincoln drar en ordvits!

Spelmässigt är det en blandning mellan tredjepersonsskjutare och turbaserad strategi. Du sänder ut en grupp om fyra individer, där varje agent är utrustad med två vapen och en ångpanna på ryggen. Varje bana innehåller ett gediget antal fiender, fällor och hinder. Både att röra sig och att skjuta drar ner ångpannans mätare, vilket mestadels är den grundläggande ingrediensen rent spelmekaniskt. Stundvis klättrar jag dock in i cockpiten på en gigantisk robot för ett kortvarigt förstapersonsmoment (tänk Titanfall fast i något ljusår sämre grafik), vilket framför allt sker när jag möter spelets alien-bossar.

Trots att urvalet av olika vapen är stort, infinner sig dessvärre aldrig någon riktig känsla av variation. Att drabba samman med fiender är visserligen rätt skoj, men eldväxlingarna känns tyvärr alltid lika begränsade. Ett annat problem är de långa laddningstiderna mellan varje runda, även efter en uppdatering som sägs ska ha reducerat dem. Fienderna tycks tillbringa en hel evighet med att kåsera fram vad deras nästa drag ska bli, vilket tvingar dig att slå ihjäl tiden när din egen runda är över. Ikonen som säger "aliens are advancing" är skrattretande, eftersom du får vänta olidligt länge innan AI:n för det utomjordiska patrasket slutligen bestämmer sig för något.

Lika störande är kameran, som inte är justerbar ens när det är fiendens tur. Jag är låst till mitt synfält och det blir ofta omöjligt att få en överblick över striden när fienden gör sitt drag. En positiv sak är emellertid att varje bana inte är längre än 15-20 minuter, vilket är en bra speltid när det gäller handhållna format.

Om du har en Fire Emblem-Amiibo, kan du få tillgång till extra support via gäst-inhopp redan i spelets början, men dessvärre är Fire Emblem-karaktärerna svagare och tämligen värdelösa i jämförelse med de vanliga Steam-agenterna.

Varje agent har sina säregna vapen och nya går att låsa upp om du på bästa Joakim von Anka-manér plockar på dig guldmynten som finns på banorna. Ångpannor med större kapacitet och bättre uppladdningshastighet går också att lägga beslag på efter vart. Varje agent kan dessutom använda en kraftfull specialattack en gång per runda, vilket kan vara avgörande för striden.

Code Name: STEAM
PvP-matcherna är mer spännande än singleplayer-diton.

De uppgraderingsbara ångpannorna och dina försök att förbättra poängen och stiga i StreetPass-rank, ger enspelarläget lite återspelningsvärde. Dock är det multiplayern som skiner starkast, där både lokala såväl som onlinedueller går att ta sig an. Här är dessutom de dryga, oberäkneliga väntetiderna utbytta mot tidsangivna rundor. Vetskapen att du möter en riktig person skapar också en skön adrenalinkick, i jämförelse med de något generiska singleplayer-duellerna. Spelet erbjuder ett av de bättre PvP-lägena online när det gäller Nintendo 3DS-titlar.

Code Name: Steam är ett helt okej strategispel med turbaserade strider. Det är underhållande för stunden, men saknar charmen från Advance Wars och kvalitén från Fire Emblem. Intelligent Systems senaste är ett bra, turbaserat strategispel - men det är inte det bästa som någonsin har gjorts.

6 / 10
+
Läcker tecknade grafikstil, bra multiplayer, intressanta spellägen