Skate 3

Skate 3

Det är dags än en gång att greppa brädan och tricka loss för allt vad tygen håller, EA Blackbos återvänder än en gång med ett nytt Skate-spel och denna gång är det en lite ny upplevelse som väntar

I Skate 3 finner vi oss i en ny stad, San Vanelona är utkastat och istället är det den betydligt mer vänligt inställda Port Carverton som agerar urban lekplats för brädproffs och marodörer. Där San Vanelona hade vissa ställen under strikt bevakning av sura vakter och beslag som hindrade skateboardare, är Port Carverton en stad som helt och hållet omfamnar och promotar skateboard-kulturen, här finns egentligen inga andra hinder än spelarens egna fantasi.

Skate-spelen lockar fram det bästa och det sämsta i mig. Varje gång jag spelar något av Skate-spelen från EA är jag ytterst medveten att jag kommer att växla mellan eufori och helvetiska vansinnesutbrott. Man känner direkt igen sig även i Skate 3, trots att San Vanelona är utbytt mot Port Carverton finner man sig direkt hemma. Nykomlingar kan bli utbildade av gamla proffset Jason Lee, mer känd som Earl i TV-serien vid namn My Name is Earl, men de av oss som redan har skrapat sönder hela sin existens mot asfalten kan bege sig ut på Port Carverton direkt för att köra järnet.

EA har valt att mixa om lite i upplägget i Skate 3. Denna gång handlar det om att du ska bygga upp ditt egna skate-team och sälja brädor, delta i tävlingar och bemästra en rad utmaningar. Som boss över hela operationen är din tidigare kameraman Reda, medan kameraarbetet denna gång faller på Shingo, som vi även känner igen sedan tidigare.

Denna gång ser vi lite alternativ vad gäller just kameran. Dels kan man spela som man alltid har gjort, med kameran befintlig strax över marknivå och beskådandes spelaren från ett grodperspektiv. Eller om man hellre vill ha kameran snett ovanför sin karaktär är det fullt möjligt och i min smak en klart bättre vinkel att beskåda hela härligheten. Dessutom kan man även välja bort att se Skate 3 genom en kameralins och istället ha en normal vy, vilket känns trevligt det med.

Ett annat nytt tillägg vi finner i Skate 3 är de nya svårighetsgraderna. Normal svårighetsgrad representerar det vi har fått uppleva hittils i de tidigare spelen, de som tyckte att de var allt för svåra kan växla till easy, och de som vill ha mer utmaning kommer att finna hardcore-läget en rejäl utmaning. Som tidigare i Skate-spelen är fysiken lite lätt överdriven under vissa stunder, hastigheter och fysisk påverkan på bräda och åkare är inte helt och hållet förankrat i verkligheten, även om det till den största delen såklart är långt mer realistiskt än något annat spel i genren. Hardcore introducerar en mer oförlåtande fysik där sådant som man kunde reda ut tidigare, nu kommer att resultera i att man faller rakt ner i backen, antagligen med våldsamma skrubbskador som resultat.

I hardcore-läget går det till exempel inte att hoppa lika högt varken i ramper eller med brädan och man måste se till att landningar och grinds utförs med den bästa av balanser, annars blir det till att käka asfalt i massor. För den som vill ha lite utmaning lär det bli till att behöva byta över till hardcore-läget då Skate 3 är märkbart enklare än sina föregångare. Karriärläget är nedbantat och dessutom är utmaningarna ofta betydligt enklare än vad vi är vana vid sedan tidigare. Frustrationen är inte lika påtaglig tack vare den sänkta svårighetsgraden, även om det ändå finns ett flertal tillfällen då jag tappat all sans och vett och gett mig på möblemang och annan inredning.

Istället fokuseras mycket på onlinedelen och det är tänkt att du och dina kompisar ska delta i tävlingar online mot andra lag. Det är här spelet egentligen särskiljer sig som mest från sina föregångare, att onlinedelen är det primära medan solospelandet har fått stå tillbaka. Detta gör att Skate 3 ibland känns lite som Skate 2,5. Att nöta av de proffsutmaningar, fotosessioner, tävlingar och annat skoj går ganska snabbt. Varje gång du slutför en utmaning av något slag vinner du ett antal sålda skatedecks, när du har sålt en miljon brädor har du mer eller mindre "klarat av" singelkampanjen. När man vinner olika event får man också tillgång till fler och fler delar att utsmycka din egna skatepark med.

För skateparkerna är ännu en stor del av Skate 3. Här får du en tom yta att göra mer eller mindre vad du vill med. Släng in lite ramper, rails, megahopp och lite lämplig utsmyckning och vips så har du en park du och dina kompisar kan tricka runt i bäst ni vill. Du kan dela med dig av din park online och självklart ladda ner andra spelares egensnickrade kreationer. Verktyget för att bygga din park är lättanvänt och som jag nämnde tidigare är det väl mer eller mindre bara din fantasi som sätter gränserna. Även om det är viktigt att veta att du kan inte bygga precis hur som helst. Du kan till exempel inte sätta en serie rails mitt i luften och tricka loss yttre rymden-stylée.

Spelkontrollen är intakt från förr och det har tillkommit ett par trick, men inget stort. Vad som dock har förbättrats markant, är den kontroll man har över sin karaktär till fots. I Skate 2 var spelkontrollen till fots under all kritik, ryckig, hemsk och hiskeligt oprecis. Detta är nu betydligt bättre och det känns faktiskt användbart att kunna gå till fots i Skate 3.

Tekniken bakom Skate 3 börjar dock kännas lastgammal vid det här laget. Grafiken hänger inte riktigt med längre och miljöerna känns väldigt kantiga och platta. Karaktärsanimationerna pendlar vilt mellan jättebra och rent ut sagt hemska, själva karaktärsmodelleringen ser inte speciellt bra ut, inte för att vara ett spel anno 2010.

Vad jag även tenderar att störa mig på är laddningsskärmarna som hela tiden dyker upp. Nu pratar jag inte bara om laddningsskärmar som uppstår när man teleporterar sig över halva staden, utan de som uppstår under ett event. På en hel del ställen där du tar dig kanske ett hundratal meter, måste du genomlida en laddningsskärm för att ta dig tillbaka till din sessionmarker om du klantar till tricket. Jag kan känna att detta problem som funnits i samtliga tre spel, borde ha varit åtgärdat vid detta laget.

Sedan ska jag också gnälla lite på Port Carverton. Det är kanon att man slipper beslag som hindrar grinds och ilskna vakter som är ute efter att ge spelaren stryk. Dock känner jag att staden i sig är mindre rolig att åka bräda i helt enkelt. Det är mer innerstadslayout och mindre landsväg i Port Carverton. Detta bjuder på mindre trafik och mer fotgängare istället. Dock känner jag att variationen är sämre och mindre intressant i Skate 3. Precis som i San Vanelona finns det tre distinkta områden. Ett högt beläget område med mycket väg och branta backar, sedan finner vi själva stadskärnan med parker, torg och mycket annat att leka med.

Sedan finner vi den sista södra delen av staden. Där San Vanelona bjöd på en gnistrande kustremsa med stränder och annat trevligt, får vi i Skate 3 istället ta del av en bit industrislum. Ett stenbrott, ett skeppsvarv och en överdos av brunt och grått samt en kollektion trista byggnader känns mest trist och ointressant, även om det på vissa ställen bjuds på vansinniga trickmöjligheter.

Skate 3 är fortfarande ett riktigt bra spel och de som gillade de två första lär gilla även trean. Det är samma solida skate-upplevelse som tidigare och med mindre frustration. Verktyget där man gör egna skateparker fungerar felfritt och ju mer man spelar, desto mer föremål låser man upp för att använda till sin egna skatepark, det faktum att man kan dela med sig av det man skapat och dessutom ladda ner andras skateparker bidrar helt klart till livslängden. För den som inte vill spela online är det dock lite begränsat kan jag tycka, men i övrigt ett solitt spel.

Skate 3Skate 3Skate 3Skate 3
7 / 10
+
Härligt hardcore-lägt, bra skatepark-verktyg, bättre balanserad utmaning, grym onlinedel
-
Halvtråkig stad, gammal teknik, småblek offlinedel

Petter Hegevall
Vill man vara riktigt snäll kan man kalla Skate 3 för ett skateboard-MMO. Den utbyggda onlinedelen är knökfull av fräna möjligheter och spännande funktioner. Man träffar polarna i parken, online, delar trick och hänger gäng innan man utmanar varandra i vertrampen. Sen använder man "skate feed"-funktionen och håller (på Twitter-principer) polarna uppdaterade på allt man gör i Port Carverton.

Vill man vara riktigt elak kan man kalla det för Skate 2.5. Jag är dock snäll idag, och även om jag liksom Jesper gärna hade sett fler riktiga nyheter så har jag problem att stå emot den skateboard-briljans som här erbjuds. Spelkontrollen är tightare än någonsin, tricken ser mer verklighetstrogna ut än i de tidigare två spelen och det nya gränssnittet gör susen för attityden i Skate 3. Port Carverton är också en klart trevligare skate-stad än San Vanelona. Med ny grafikmotor och en ännu mer utbyggd online-del har Skate 4 alla chanser i världen att bli mästerligt. 8/10

• Filip_M
    Port Caverton invaderas av bekymmersfria ungdomar med en passion för skateboarding. Själv har jag fått chansen att surfa runt i staden i jakt på... 8/10

Skate 3Score