World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Gamereactor har rest tillbaka till dåtiden tillsammans med Garrosh Hellscream för att kolla in Warlords of Draenor. Här är vår maffiga recension av den kanske bästa World of Warcraft-expansionen hittills...

Gruvan går som smort, det dyker upp nytt folk på värdshuset och mina små rumpnissar jobbar oförtrutet vidare. Och alltsammans är mitt. Garrisons är den största enskilda nyheten i senaste World of Warcraft-expansionen. Här får man som spelare sköta sin helt egna fästning och bygga den efter eget huvud och vilket toppentillskott det visar sig vara!

Men innan mitt byggnadsverk ens påminner om en regelrätt konstruktion går jag i land på Frostfire Ridge - mitt nya hem. Här bor Frostwolf-klanen och deras hövding Durotan. Om namnet verkar bekant, så finns det en god anledning till det. Han har som bekant namngivit orchernas startzon, och är även Thralls far. Han är också en av orsakerna till att jag varit spänd på denna expansion. Det är inte längre jordskalv och pandabjörnar som får mig att vilja spela World of Warcraft, utan klassiskt härliga orcher.

Innan vi fick drabba samman med horden på andra sidan av The Dark Portal kom en stora patch med nya karaktärsmodeller och utrensningen av överflödiga egenskaper. Alla originalraser och Dranei fick en rejäl släng extra polygoner och allmän uppiffning så det inte längre skulle kännas lika märkligt med gamla figurer i nya tjusiga världar. Det är bara Blood Elves som måste vänta lite till innan de kan se sig själva i spegeln utan att förfäras.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
Det nya leveltaket i World of Warcraft: Warlords of Draenor är 100.

Medan tidigare expansioner bara gjort små försök att skapa en sammanhängande berättelse över alla zoner, har World of Warcraft: Warlords of Draenor mycket fokus på just detta. Förutom de vanligtvis oftast välgjorda (om än inte särskilt spännande) uppdragen finner vi speciella utmaningar som fungerar som knytpunkter for hela historien. På detta området har Blizzard satsat stenhårt för att skapa drama och spänning. Mellan varven är det nästan så jag glömmer att jag spelar ett onlinerollspel, innan ett sedvanligt trist "gå ut och döda tio sådana här"-uppdrag dyker upp.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
Grafiken är rejält uppdaterad.

Jag vågar faktiskt rent av påstå att denna expansion är den hittills mest kompletta upplevelsen i World of Warcraft. Som tillägg finns även alla sidohistorier, vilka är ett trevligt avbräck från huvudstoryn och de bjuder på lite mer märkliga varianter från Blizzards sida. Man kan till exempel få mata en orm med troll tills man får en belöning, vilket både är underhållande och ger både bra utrustning och erfarenhetspoäng.

Som spelare rekommenderas man ofta att gå runt i de vackra omgivningarna. Det är inte längre möjligt att resa runt på de drakar, raketer eller vad man nu har förvärvat genom åren. På pilgrimsfärderna kan kan du dessutom råka hitta krukor som hjälper dig att uppgradera din garnison, så det finns ingen anledning att inte leta. Jag saknar aldrig möjligheten att flyga iväg, och jag måste berömma Blizzard för att ha skapat en bättre upplevelse genom att ta bort en funktion.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
Zonerna är underbart varierade och roliga att utforska.

Det ska nämnas att vägen till nuvarande stabilitet sannerligen inte varit smärtfri. Vid lanseringen var det dagar då ens garnisoner inte fungerade, många dungeons inte gick att spela samt att det fanns otaliga andra störande moment som förhindrade en trevlig spelupplevelse. Jag hade väntat mig en smidigare lansering med tanke på att detta är dem femte stora expansionen Blizzard släppt till World of Warcraft. Det visade sig även vara problem med uppdateringarna, men numera är Warlords av Draenor en förhållandevis stabil upplevelse.

Äventyrets nya dungeons är mestadels en trevlig bekantskap. Här hittar jag både favoriter och sådana jag helst vill låta bli. Med få undantag är det innehåll som kan spelas igenom av en hyggligt kompetent grupp medspelare utan några större problem, även på svårighetsgraden Heroic. Spelare som återvänder efter en längre tids paus kommer säkerligen uppskatta att återigen få stöta på Upper Blackrock Spire, och att få se Auchindoun i all sin prakt prakt - innan den blev en rykande krater.

När det kommer till tidsresor och hur Garrosh hamnat i det förflutna, så är det en lite knepig historia. Thrall och gänget ställer inte så många frågor, men i en värld där bronsdrakar är tidens väktare är det kanske inte så konstigt. Jag minns dessutom den gången vi i Northrend kämpade sida vid sida med både våra framtida och förflutna versioner av oss själva själva.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
Det vankas många kära återseenden från tidigare Warcraft-spel.

Men nu är det dags att prata lite om de nya garnisonerna, det är nämligen tidstjuven nummer ett i World of Warcraft. De många byggnader du kan snickra ger alla en bonus. Man kan till exempel bygga ett stall som gör att du kan fånga sex av djuren i Draenor, och så småningom kan de bli din nya mount. Det ser bra ut i teorin, och även om jag uppskattar både min flodhästliknande travare och vargen, så är det vildsvinet jag fastnar för. Blizzard har nämligen gett det en underbar serie urtjusiga animationrutor. Tyvärr verkar det några av byggnaderna ogenomtänkta och ger inte samma praktiska fördelar som de du redan har.

Förutom att bygga kan jag som chef skicka ut mina undersåtar på uppdrag. De flitiga hjälpredorna hämtar hem pengar, resurser och loot - men räkna inte med att snabbt få några Epics. Allt eftersom undersåtarna beväpnas och uppgraderas kan man dock skicka iväg dem på krävande uppdrag som Highmaul raid, och då blir belöningarna naturligtvis bättre.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
Blizzard lyckats väl med att strömlinjeforma spelupplevelsen och göra den mer njutbar.

Jag är som du märker mycket nöjd med Warlords of Draenor. Expansionen erbjuder några av de bästa äventyr jag haft i World of Warcraft och med åtgärder som garnisoner misstänker jag att hundratals timmar kommer att slukas av denna ljuvliga utbyggnad av tidernas bästa onlinevärld. De tekniska problemen vid lanseringen är lyckligtvis mer eller mindre borta, men det finns fortfarande några små saker som vittnar om att spelet släpptes lite för tidigt. Men resan resan till tresiffriga nivåer är oavsett detta packad med mäktiga upplevelser och spelglädje. Precis som på den gamla goda World of Warcraft-tiden.

9 / 10
+
Garnisoner är ett underbart tillägg, vacker grafik, genomarbetade dungeons, varierade zoner, tresiffrigt leveltak, smarta gameplay-optimeringar