Svenska
Gamereactor
recensioner
Ratchet & Clank: A Crack in Time

Ratchet & Clank: A Crack in Time

Så har det blivit dags att recensera årets upplaga av Ratchets äventyr och det är ingen annan än lombax-entusiasten Jonas Mäki som har hårdtestat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sånär som på stolpskottet Ratchet: Gladiator har Insomniacs populäre lombax gått från klarhet till klarhet. Det första spelet markerade startskottet för en ny era av plattformsspel som gick hand i hand med action- och förstapersonsgenren, uppblandat med grymma plattformsbanor där självaste Mario fick anstränga sig lite. Blickar man tillbaka femton år, eller kanske tjugo, är Ratchet-spelen dagens motsvarighet till vad som då var Mega Man, Super Probotector och Turrican.

Alltså actionfyllda plattformsspel som krävde ett vältränat avtryckarfinger såväl som kirurgisk styrkorsprecision så att man elegant kunde skutta mellan avsatser med kulor vinandes runt öronen. Mycket har hänt sedan dess dock och spel är idag betydligt längre, har nedtonad svårighetsgrad och valfrihet är alltid ett honnörsord. Men ändå, det är så jag ser på Ratchets äventyr.

Jag har i några år beklagat mig över hur Ratchet fått allt färre plattformar att skutta på, medan antalet fiender och märkliga skjutdon istället tagit överhanden. Ratchet & Clank: A Crack in Time är dock glädjande nog en liten tillbakagång till den typ av lombax-äventyr jag föredrar, med snärtigare dialog och ett mer finstämt spelande där det gäller att kolla var man sätter fötterna.

Detta är något som märks redan under äventyrets inledande träningsbana där jag lotsar fram Clank i ett makligt tempo. Insomniacs skaparglädje går inte att ta miste på och stundtals är Ratchet & Clank: A Crack in Time nästan uppe på Nintendos nivå i genialt banbyggande. Även om parallellen är långsökt påminner Insomniacs sätt att göra spel mig lite om Rare under deras glansdagar.

Detta är en annons:

Insomniac har inte speciellt mycket egna, unika idéer, utan stjäl och lånar från alla möjliga håll och kanter och modifierar det och gör något jäkligt bra av det hela. Jag tycker mig redan under spelets första timmar se saker direkt hämtade från både Prey och Super Mario Galaxy, men det är aldrig skamlöst kopierat utan hela tiden snyggt invävt i Ratchets underbara värld.

Att styra omkring Ratchet är lika lätt som alltid och egentligen har inget hänt med spelkontrollen sedan sist. Vilket mestadels känns skönt. Hellre fortsätta med det som är bra än att tvinga på spelarna en ny funktion som Marios vattenspruta i Super Mario Sunshine som kändes forcerad och var med bara mest för att ha något nytt att visa upp. Man kan gå i sidled ("strejfa"), fästa kameran över axeln som när man siktar i Gears of War, eller vifta med sin alltid lika pålitliga rymdskiftnyckel för att förvandla fienden till rymdskrot.

Som vanligt finns ett otal märkliga puffror att köpa på sig och de som har sparfiler från Ratchets båda tidigare Playstation 3-eskapader har rabatter och bonusföremål att se fram emot. I stället för att sträva efter att göra allt ännu märkligare, har Insomniac dock tagit ett steg tillbaka denna gång, även om vapen som en flygande liten illasinnad varelse som assisterar dig en stund, eller en rapande rymdmask nog ändå inte gör något Ratchet-fan besviken.

Vapnen kan sedan uppdateras allt eftersom där man själv kan påverkar deras funktionalitet och även färg. Själv gillar jag Ratchets standardpuffra stenhårt och såg till att göra den läckert blodröd. Menysystemet är busenkelt och med ett tryck på triangel-knappen får man upp ett hjul som låter dig blixtsnabbt skifta vapen ur din utrustning.

Detta är en annons:

Något jag tidigare klagat på är hur Insomniac fått för sig att någon är intresserad av att veta mer om Ratchet och hans bakgrund. Missförstå mig rätt, jag älskar Ratchet och hans äventyr på samma sätt som jag gör med Mario. Men jag har absolut ingen lust att veta mer om Marios bakgrund heller. Här skulle man bara kunna låta spelet tala för sig självt utan långa mellansekvenser (som inte går att trycka bort) som berättar en story jag absolut inte kunde bry mig mindre om.

Med det sagt är ändå mycket av det som sägs och görs i Ratchet & Clank: A Crack in Time fyllt av klassisk Ratchet-humor. Kapten "stjärthakan" Quark är lika härligt hjärndöd som alltid när han spyr ur sig grymma superhjältefloskler, Clank är härligt introvert och Ratchet själv har ett skönt minspel som alltid avslöjar vad han tänker om de tokerier som hela tiden händer. Som att han, liksom du och jag, faktiskt ser hur bisarr den värld Ratchet lever i faktiskt är. Något som tycks gå alla andra förbi.

Det Insomniac gör så bra med Ratchet, trots faktumet att en ny del kommer varje år, är att man ändå lyckas variera banorna så otroligt mycket från år till år. Det finns alltid nya funktioner, nya sätt att leka med gravitationen och nya minispel man inte sett tidigare. Ett bra exempel på det är de rymdstrider som äger rum med ojämna mellanrum. Flyga rymdskepp har man gjort tidigare i Ratchet-spelen, men denna gång är de så härligt old school att jag som Star Fox-fantast inte kan annat än stormysa medan jag kryssar runt och pepprar ned illasinnade rymdskepp.

Det är nästan omöjligt att recensera ett Ratchet-spel utan att nämna det grafiska. För precis som vanligt är Ratchet & Clank: A Crack in Time det snyggaste plattformsspelet hittills och rullar ändå på i stabila 60 bilder per sekund med få undantag. Detta är något Insomniac dock sagt är slut i och med Ratchet & Clank: A Crack in Time, för fortsättningsvis ska det gå i halva bilduppdateringen eftersom så få av dagens spelare tycks uppskatta silkeslen animation. Trist, och jag hoppas reaktionerna blir omedelbara för jag tror Ratchet kommer tappa en hel del charm med sämre flyt.

Banvariationen är riktigt god och man får besöka allt från små, närmast pittoreska rymdstationer till grottor, skogar, rymdskepp och mycket annat. Trots att Insomniac jobbar under tidspress med Ratchet-spelen är resultatet bländande. Det vattnas i munnen på mig när jag tänker på hur bra Ratchet-spelen hade kunnat se ut som Sony lät dem jobba något år på nästa del för att bygga det ultimata lombax-spelet.

Det är för övrigt svårt att säga att Ratchet & Clank: A Crack in Time är det ultimata Ratchet-spelet eller något liknande. Sånär som på Ratchet: Gladiator är de allihopa rätt jämnbra. Inga mästerverk, men väldigt bra plattformsspel. Något som är häpnadsväckande bra med tanke på att det som sagt kommit en ny del varje år. Alla har någon unik grej och någon särskilt bra värld som gör att just de står ut i serien och Ratchet & Clank: A Crack in Time är inget undantag.

Tvärtom kan jag varmt rekommendera Ratchet & Clank: A Crack in Time till alla som letat ett lättsamt och roligt plattformsactionspel, men förvänta dig inget revolutionerande mästerverk bara.

Ratchet & Clank: A Crack in TimeRatchet & Clank: A Crack in TimeRatchet & Clank: A Crack in TimeRatchet & Clank: A Crack in Time
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Varierade banor, skön humor, bra spelkontroll, snygg grafik
-
Seg story, saknar riktig utmaning
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jonas Elfving: Glöm Uncharted 2, Killzone 2 och Crysis. Enligt mig är Ratchet & Clank till Playstation 3 bland det vackraste man kan lägga ögonen på i spelväg idag, åtminstone estetiskt. Silkeslen animation, hundratals muttrar och fiendedelar som stänker över skärmen utan minsta hack i skärmuppdateringen och strålande scenerier i såväl djungelbanor som futuristiska storstadsmiljöer. Att få röja omkring i svävarstövlar och skicka Mr. Zurkons på fienderna i dessa omgivningar är ett sant nöje. Storyn är väl sådär och jag hade velat kunna flyga åt alla riktningar i rymdsekvenserna, men överlag är A Crack in Time är ett litet paradis för plattformsfans som undertecknad.
8/10

Medlemsrecensioner

  • AG Jati
    Händelser blir frusna som istappar, tiden går inte i samma takt som förr, en superskurk är lös och orsakar oreda med universums viktigaste... 10/10
  • smillans
    Precis som de andra Ratchet och Clank spelen så är detta ett fartfyllt spel med många roliga scener och monster. Att man får spela mer clank i... 10/10
  • zooda
    Detta är ett av dom bättre ratchet och clank spelen jag har spelat. Enligt mig är trean fortfarande det bästa men detta skulle kanske nästan... 9/10
  • kursch
    Jag avstår prompt från att förtälja storyn i följande recension då jag själv anser att det är en ganska meningslös del och går istället... 9/10
  • Zoiler
    Den eviga duon, den gulbrunrandiga lombaxen Ratchet och hans metalliska plåtburk till vän Clank är tillbaka för en tredje runda på Sonys... 9/10
  • maakasu
    Att Ratchet & Clank serien är populär bland vuxna så som barn är inget nytt. Den charmiga designen, de underbara dialogerna, den geniala... 8/10
  • Imperial scout
    Jag kommer ihåg det som om det var igår. Ratchet & Clank 3 är ett av dem bästa spelen som någonsin har gjorts. Hela serien är riktigt bra,... 9/10

Relaterade texter

Ratchet & Clank: A Crack in TimeScore

Ratchet & Clank: A Crack in Time

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det blivit dags att recensera årets upplaga av Ratchet & Clanks färgsprakande äventyr och det är ingen annan än lombax-entusiasten Jonas Mäki som har hårdtestat...

8
Ett snack med Insomniac

Ett snack med Insomniac

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Elfving

A Crack in Time släpps på fredag och återigen får vi njuta av ett äventyr med pälsmekanikern och hans plåtassistent. Vi träffade Insomniac i Helsingfors och talade om spelseriens utveckling



Loading next content