Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III växer och utökas med en ny akt, en ny klass och ett nytt spelläge. Oskar har tagit reda på exakt hur bra Reaper of Souls är...

Diablo III möttes av blandad kritik, minst sagt. Där vissa såg ett orättvist auktionshus, en obalanserad högsta svårighetsgrad och lät initiala serverproblem prägla det slutgiltiga omdömet - såg jag och många med mig en snudd på perfekt avvägd hack 'n' slash-kavalkad bestående av ett perfekt ramverk inom vilket jag och mina vänner kunde forma vår egen spelglädje. Som resultat hann jag ägna hundratals timmar i Blizzards trea innan jag till sist kände mig färdig och gick vidare i livet, nöjd och belåten. När så Diablo III: Reaper of Souls lanseras är jag glad över att spelsuget väcks igen, för Blizzard har med enkla medel skapat mer innehåll än vad man kan tro vid första anblick.

Diablo III: Reaper of Souls
En skattkista. Kanske, kanske finns det ett bättre vapen än det du redan har där i. Det är det ruset du kommer att söka efter.

Den nya akten, den där dödsängeln Malthael vill utrota hela mänskligheten, tar bara fyra timmar att klara och känns dessutom som spelets svagaste beståndsdel med tunn story, osedvanligt trista fiender och deppiga miljöer. Detta trots att jag skruvar upp svårighetsgraden (som numera sträcker sig mellan normal, hard, expert, master och torment) till expert och ger mig på alla sidouppdrag jag ser. Men lyckligtvis slutar det inte där, för när Malthael har satt sin sista potatis finns det fortfarande mängder och åter mängder att göra.

Den största nyheten, och den som verkligen förändrar sättet på vilket Diablo III spelas, kallas för adventure mode. Här har man omdefinierat uppdragsstrukturen och kastat ut all form av kronologisk ordning genom fönstret. Blizzard har nämligen förstått att storyn helt enkelt inte berör (det minsta) när den spelas om och om och om igen, och man har därför valt att istället låta mig öppna kartan, klicka på ett uppdrag och en plats som lockar, varpå jag teleporteras dit och ställs inför utmaningar direkt. Jag slipper titta på små filmsnuttar mellan varven, och jag behöver inte bege mig tillbaka till staden för att "hämta" nästa uppdrag och lyssna på nästa dialog.

Efter fem utmaningar i samma akt i adventure mode belönas jag med extra erfarenhetspoäng, guld och belöningar i form av rustning och vapen. Samtidigt tjänar jag en sällsynt valuta med vilken jag kan öppna en så kallad Nephalem Rift. Kliver jag in i den så väntar en slumpmässig serie miljöer och monster som måste avklaras medan en mätare sakteliga klättrar till 100 procent. När den fyllts ställs jag öga mot öga mot en boss, oavsett hur omständigheterna ser ut i övrigt.

Diablo III: Reaper of Souls
Under stundom blir det lite väl hektiskt. Då kan det exempelvis se ut såhär.

Vid flera tillfällen har jag och mina kamrater råkat ut för att en boss plötsligt dykt upp mitt i ett redan överdrivet kaotiskt slagfält varpå panikskrik blandats med skrattsalvor. Stundtals även frustration, ska medges, men överlag gillar jag verkligen att Blizzard har släppt lite på tyglarna den här gången.

Det gäller även på andra håll. Man har exempelvis varit betydligt mer frikostiga med de olika bonusar som placerats ut i spelvärlden. Det hör numera till vanligheterna att min barbar plötsligt blir 400 procent starkare och snabb som en formel 1-bil för några sekunder. Eller att han omges av blixtar som gör processen kort med fienderna. Det är kaotiskt och orealistiskt, men samtidigt väldigt roligt, och det är ju det allt handlar om i slutändan.

Diablo III: Reaper of Souls
I vanlig ordning har Blizzard ägnat mängder av tid åt att blinka med popkulturella referenser. En amulet som ser ut som Deadmau5 ikoniska mask får fiender att dansa, exempelvis, och en achievement kallad "I am the one who knocks" refererar till TV-serien Breaking Bad.

På samma sätt är striderna mer urartade än någonsin tidigare. Man tycks ha målat med skarpare färger den här gången samtidigt som man har öppnat för strider med ännu fler fiender på skärmen samtidigt. Resultatet är, i vissa stunder, rena infernon av färger, explosioner, pilar, svärd, klubbor, yxor, blod och lemlästade monster. Det är med andra ord ljuvligt att vara tillbaka på spelplanen.

Nytt för den här gången är klassen crusader - efterträdaren till paladin från Diablo II. Crusader slåss med tung rustning och sköld, påminner en hel del om barbaren under de tidiga nivåerna, men visar sig efter ett par timmar vara både unik och rolig att spela. Förutom att dela ut mängder av skada kan de också, bättre än kanske någon annan klass, hantera inkommande skada genom att exempelvis blända fiender och påkalla uppmärksamhet. Skulle en kamrat ligga risigt till en bit bort på banan går det fint att ta sig dit på hästrygg, vilket dessutom gör crusader till den snabbaste karaktären, om än för bara några sekunder.

Diablo III: Reaper of Souls
När du besegrat Malthael låses adventure mode upp. Det gäller även för nya karaktärer vilket innebär att du kan börja på level 1 och hamna precis vart du vill.

Auktionshuset är numera historia. Det bästa sättet att skaffa ny utrustning är därför helt enkelt att spela spelet, och så borde det naturligtvis ha varit redan från början. Det nya loot-systemet gör att det mesta jag hittar faktiskt är användbart för mig, och om en viss statistisk faktor på ett vapen känns överflödig kan jag vända mig till en ny artisan som då slumpar fram nya statistiska fördelar att välja mellan. Det låter kanske komplicerat, men det är både enkelt och ett välkommet tillskott. Samma artisan kan dessutom förändra utseendet på min rustning och mina vapen så att jag kan se ut precis hur jag vill men ändå behålla de statistiska fördelarna av min absolut bästa utrustning.

Staden Westmarch är skådeplats för den nya act V. Här har Malthael med följe röjt sönder rejält redan innan jag anländer, och få spår av liv står över huvud taget att finna. Områdena är större än tidigare vilket gör det enklare att ströva iväg i fel riktning. Gör jag det så kan jag dock vara säker på att ramla in i ett sidouppdrag. Dessa är nämligen mer frekventa än tidigare. De är också mer varierade, tar kortare tid att utföra och är i förlängningen roligare.

Diablo III: Reaper of Souls
Rent grafiskt och ljudmässigt har det inte skett några tydliga förändringar. Musiken med tillhörande våldsljud är lika ljuvlig som sist.

Överlag trivs jag sämre i act V än vad jag hade förväntat mig. Då och då förtjusas jag av mäktiga inslag såsom när jag står på en 40 meter hög murbräcka som rammar rakt in i himlens portar, men att merparten av min tid spenderas på livlösa, mörkblå bakgator i spillrorna av vad som varit ett omtalat samhälle i Diablo-historien ser jag som ett underbetyg. Fienderna känns dessutom sällan sådär spännande som de gjorde uppe på murarna i act III, exempelvis.

Diablo III: Reaper of Souls
Den här platsen känner du eventuellt till sedan tidigare. Diablo III: Reaper of Souls bjuder förvisso på ett gäng helt nya områden, men minst lika mycket tid kommer att ägnas i miljöer som du redan känner till, fast på nya uppdrag.

Spelupplevelsen som helhet känns dock betydligt tightare än tidigare, även om Diablo III: Reaper of Souls knappast lär konvertera den som redan testat Diablo III och konstaterat att det inte var rätt kopp te. Personligen njuter jag, för det mesta, i fulla drag och ser fram emot att fortsatt spendera massvis med tid åt att plocka achievements, leta efter bättre utrustning, slakta mig vidare genom svårighetsgraderna och klättra i paragon-ranking.

Jag har roligt på samma sätt som förr, och även om jag hade kunnat önska mig lite mer innehåll i form av nya miljöer så känns Diablo III... inte nytt, men det känns aktuellt igen.

8 / 10
+