Toukiden: The Age of Demons

Toukiden: The Age of Demons

Skaparna bakom Dynasty Warriors har ger oss ett spel där vi får uppfylla våra drömmar som monsterjägare. Mathias har satt betyg på Toukiden...

Det är med en hård och bestämd knapptryckning som jag begraver mina sylvassa dolkar i det enorma spindelmonstrets hjässa, en allra sista gång. Varelsen ryter, blodet sprutar och jag ger från mig ett glädjetjut som överraskar den gamla tanten intill mig på bussen. Det finns inte mycket i spelväg som slår känslan av att äntligen fälla en kolossal demon efter 15 intensiva och svettiga minuter i kollektivtrafiken. Damen reser sig upp och sätter sig längre bak i bussen, och hållplatsen är sedan länge missad.

Men vad gör det? Jag har precis räddat min by från ännu en hord av gastar och bestar från underjorden. Jag har dessutom samlat ihop tillräckligt med material för att kunna smida en stor, fet klinga som jag snart ska få svinga mot några giftiga jätteskorpioner. Det var åtta år sedan de invaderade vår värld. Det medeltida Japan förvandlades till ett inferno när de ondskefulla Oni uppenbarade sig, och sedan dess har det varit mitt folks kall att jaga och förinta dem.

Toukiden: The Age of Demons
Kliv in i en värld där bestar fula som stryk ställer till med besvär och måste läxas upp. Toukiden handlar om att dräpa tillräckligt många monster för att kunna smida större vapen, så att man kan besegra ännu fulare fiskar.

Det är dessa krigare, dessa så kallade slayers, som vi får lära känna i den bärbara monsterslakten Toukiden: The Age of Demons. Du är vid spelets början en nykomling i detta stolta sällskap, och får snart lära dig bekämpa ondskan som hotar din hemby. Den fantasyvärld som Omega Force (studion bakom Dynasty Warriors) skapat är inspirerad av Japans rika mytologi. Samauraier svingar heliga vapen, andar nyttjar magiska krafter och allt som är fientligt har stora horn och vingar. Det känns inte alltid originellt, men det är fortfarande väldesignat och snyggt utfört.

Även miljöerna i Toukiden: The Age of Demons ser intressanta ut, åtminstone på ett avstånd. Vackra skogar, höga berg och vattenfall täcker skärmen. Men skenet bedrar då banorna i spelet inte är mycket mer än linjära korridorer med osynliga väggar. Varje omgivning består av ett antal förslutna arenor utan terräng som sammanlänkats, och det enda som fyller dessa platser är diverse fiender. Så snart alla hot blivit omhändertagna vandrar man vidare till nästa område, och när alla platser besökts avslutas uppdraget och man förs automatiskt tillbaka till byn. Det är således omöjligt att utforska miljöerna i spelet, vilket gör det oerhört svårt att leva sig in i dess värld och den saga som berättas.

Toukiden: The Age of Demons
Utakata Village är spelarens by, och det här härifrån man sparar sitt spel, skapar ny utrustning, konverserar med diverse karaktärer och inleder nästa uppdrag. Byn är den enda platsen i spelet som går att utforska fritt. Det ska även nämnas att denna bild visar upp två tredjedelar av vad byn har att erbjuda.

Inte nog med att bandesignen är minimalistisk, miljöerna återanvänds dessutom väldigt flitigt. Kampanjen är uppdelad i ett antal kapitel, och varje kapitel består av ett tiotal utmaningar som utspelar sig inom samma område. Spelaren får alltså påbörja ett uppdrag, dräpa några monster i skogen, återvända till byn för att inleda nästa utmaning och sedan springa tillbaka till samma skog som sist. Denna går för att samla ihop tillräckligt många giftiga skorpiongaddar. Det är inte särskilt varierat, och inte särskilt spännande heller för den delen.

Istället är det just striderna man lagt fokus på i Toukiden. Vad man tvingas döda och varför verkar inte ha varit viktigt för utvecklingsteamet. Tur är det då att striderna också är det absolut bästa med spelet. Som nybliven slayer får man till en början välja bland sex olika vapentyper. Här finns det stora slagsvärdet, de snabbare tvillingklingorna, de enorma stridshandskarna, det långa spjutet, den pricksäkra bågen och en elegant kusarigama. Dessa vapen både ser och känns unika att använda, vilket tillför med gott om variation.

Toukiden: The Age of Demons
Spelaren kan aktivera ett allseende öga, som visar fiendernas svaga punkter. Bosstriderna pågår sedan i tiotals minuter medan man fokuserar alla sina slag mot dessa punkter tills dess att nästa fas av striden inleds.

Alla fiender har styrkor och svagheter som måste utnyttjas för att man ska gå segrande ur en strid, och då är det väldigt viktigt att veta vilket redskap som ska användas vid rätt tillfälle. Att mosa en grupp gnomer med metallhandskar blir aldrig tråkigt, men när man ställs mot en giftig orm gäller det att man håller sitt avstånd och istället svingar kedjan på sin kusarigama. Man känner en rejäl tyngd i vapnen, och fighterna ser även oerhört bra ut tack vare silkeslena animationer, bombastiska effekter och Vitans kristallklara skärm. Platt geometri är ingenting man tänker på när man ser fyra koordinerade samuarajer vina över skärmen och dela ut stryk till allt som står i deras väg.

Här finns även gott om rollspelselement som förgyller stridssystemet ytterligare. Nya vapen skapas av skelett, skal och horn från besegrade fiender vilket resulterar i ännu fler attribut att hålla reda på, och när man väl börjat skörda offer stöter man på spelets första mitama. En mitama är en själ som en gång i tiden fångats av en oni, och sedan befriats av spelaren. Dessa mitama kan sedan binda sig till specifika vapen, vilket ger dem övernaturliga krafter. Man kan bland annat välja att vapnet ska ha en vampyrliknande egenskaper, och överlämna fiendens hälsa till spelaren.

Toukiden: The Age of Demons
Under senare uppdrag krävs det bara en enda snedsteg för att man ska få checka in på närmsta gravplats. Som att förarga en jättelik demon genom att skjuta klena pilar mot den, till exempel. Redaktör Jonas Mäki blev inte långlivad i Toukidens farliga värld.

Det är när Toukiden: The Age of Demons sedan introducerar sina maffiga bossar som fighterna börja skina på riktigt. De kolossala bestarna är fantasifullt designade, och oerhört dödliga. Det gäller att man ta allt man lärt sig och visar att man behärskar stridssystemet för att vinna. Dessa strider pågår oftast i tiotals minuter med flera olika faser, där det gäller att koncentrera sig på en specifik punkt på monstret till dess att denna kroppsdel faller av och bossens attackmönster förändras.

Att skapa en vinnande taktik kräver en del experimenterande, och att behöva göra det med sina gruppmedlemmar från storyn leder oftast till frustration. Här finns dock möjligheten att spela tillsammans med tre vänner, vilket självklart är att rekommendera. Att hitta ett par kompanjoner som kan komplettera ens egna stil leder till fantastiskt underhållande bossfighter där tålamod och färdighet ställs på prov. Att sedan få smida ett nytt vapen av ett enorm monsterhorn är väldigt tillfredsställande, då vapnen ständigt påminner en om framstegen man gjort.

Toukiden: The Age of Demons
Förrendrerade mellansekvenser avlöser storyns kapitel. De är snygga och innehåller mycket våld, men om det är intressant karaktärsutveckling och oväntade vändningar du vill ha så har du kommit helt fel.

Denna eviga rundgång av att slakta onda ting och använda deras beståndsdelar till att skapa större vapen är något vi sett tidigare i bland annat Monster Hunter och God Eater. Dessa spel har haft öppna miljöer och andra sidoaktiviteter som underlättat inlevelsen i deras världar, och även om Toukiden: The Age of Demons inte erbjuder något sådant lyckas det leverera tack vare sina fantastiska fighter. Det är inte ofta vi ser portabla stridssystem som är lika ambitiösa och välutförda som i denna monsterslakt, så om det låter som en bra kompromiss enligt dig så är demonernas tidsålder sannerligen något du bör spana in närmare.

7 / 10
+
Ambitiöst stridssystem, tillfredsställande action, intensiva bossar, superläcker design, stabil bilduppdatering, mysig musik