Svenska
Gamereactor
recensioner
Rainbow Moon

Rainbow Moon

Vi har spenderat en vecka på regnbågsmånen, för att bekämpa demoner, rädda världen och sätta betyg på ett nytt rollspel till Playstation Vita...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den ädla krigaren Baldren blir som uppslukad av mörkret när han stiger in i den farliga skogen. Han har kommit för att möta sin ärkerival i en duell, men kvällen tar en oväntad vändning när vi tillsammans med vår hjälte tvingas genom en interdimensionell portal. Med ens blir mörkret till grönska, och vi befinner oss på en mystisk himlakropp vid namn Rainbow Moon.

Det var för lite mer än ett år sedan som Sidequest Studios släppte det nedladdningsbara rollspelet Rainbow Moon till Playstation 3, och nu har de alltså valt att konvertera spelet till Sonys bärbara enhet. Det tar någon timme innan jag inser hur pass enorm den värld jag håller i mina händer verkligen är. Utforskningen är en drivande faktor, tillsammans med den vackra grafiken som målar upp färgglada och varierade miljöer. Det får en att vilja fortsätta vandra till dess att man stoppas av någonting som blockerar vägen. Tyvärr så är storyn väldigt tunn, och därför känner man sig aldrig riktigt motiverad att fortsätta spela.

Rainbow Moon
Rainbow Moon ser oerhört skarpt ut på Vitans skärm, och gränssnittet är både informativt och lättnavigerat vilket alltid underlättar i rollspel.

Detta är ett problem då det tar cirka 40 timmar att nå sagans slut - och det är utan att göra alla sidouppdrag och uppleva allt som regnbågsmånen har att erbjuda. Det är oerhört mycket innehåll för spel som säljs för knappa hundralappen, men jag hade önskat att man prioriterat kvalité över kvantitet i det här fallet. Majoriteten av äventyret känns nämligen som en enda lång grind för att bli starkare och kunna ta sig vidare. Visst tillhör det genren, men det är utdraget, snudd på olidligt, och fel sätt att hylla de japanska rollspelens guldålder på.

Detta är en annons:

Med det sagt så lämpar sig faktiskt den här typen av spelbarhet bättre till Playstation Vitas bärbara format. På något sätt känns det mer naturligt att starta spelet, utkämpa några småstrider och sedan stänga av igen när man sitter på bussen, snarare än att sitta framför TV-skärmen och göra det. Du kan dessutom spara när som helst. Som tur var så råkar även striderna vara det bästa med Rainbow Moon. I turordning får gruppmedlemmar, såväl som fiender, välja huruvida de ska attackera, använda föremål, skydda eller förflytta sig på stridsfältet innan de lämnar över till nästa karaktär.

Rainbow Moon
Ljuddesignen i Rainbow Moon är lätt att glömma. Det finns inga röster och ljudeffekterna är platta. Som tur var så har man gjort ett bättre jobb med musiken, och det finns ett antal stycken som lyckas underhålla från början till slut, trots det långa äventyret.

Det gäller alltså att först ta sig tillräckligt nära sin motståndare innan man kan skada denne, och om man inte är tillräckligt försiktig så kanske man istället blir omringad av de andra fienderna på spelplanen. När man sedan lär sig utföra fler drag i följd, och fienderna blir så många att de täcker hela skärmen, krävs genuina strategier för att komma segrande ur striden. Och när man väl lyckas med det känns det oerhört tillfredsställande. Visst tar det några timmar att komma dit, men spelet gör åtminstone ett bra jobb att förbereda en inför det.

Om du någonsin spelat ett rollspel med liknande system förstår du säkert att det bara läggs på allt fler funktioner ju högre level man når. Däremot kan de säkert kännas en aning ytligt för de som spelat japanska rollspel hela livet. Rainbow Moon förlitar sig inte på djupa craftingsystem eller komplicerade attacker, utan fokuserar helt på det schackliknande upplägget där det gäller att röra sig fram och tillbaka för att kunna attackera och snabbt därefter dra sig tillbaka.

Detta är en annons:
Rainbow Moon
Har du redan Rainbow Moon till Playstation 3, och känner inte för att börja om när du vill ta med dig det på bussen? Oroa dig inte, dina sparningar kan göras över till Vitan!

Tjänade erfarenhetspoäng spenderas sedan för att utveckla de sex huvudkaraktärernas förmågor, och det gäller att ge dem lika mycket att göra i strid om man vill behålla en balanserad grupp med kämpar som kompletterar varandra. Det är lättare sagt än gjort då nykomna karaktärer inte kommer vara lika starka som veteranerna, och det leder till att man medvetet tvingas använda svagare karaktärer i strid för att de ska kunna komma ikapp.

Det finns ingen tvivel om att Rainbow Moon har sina brister. Det är ingen rollspelsklassiker, men det är sällan man ser ett så omfattande spel som detta till ett så pass billigt pris. Äventyret är väl anpassat till det bärbara formatet, spelbarheten är lättsmält och med en så pass generös prislapp som denna tvingas du knappast till någon riskabel chanstagning. Så om du gillar rollspel och suktat efter ett äventyr som du kan bära med dig i flera veckor är väntan över. Stig in genom portalen du också.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Mycket innehåll, tillfredsställande strider, vacker grafik, lång speltid, ambitiöst för sitt pris
-
Obalanserade och ytliga system, tunn story, mycket levlande
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Rainbow MoonScore

Rainbow Moon

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Den ädla krigaren Baldren blir som uppslukad av mörkret när han stiger in i den farliga skogen. Han har kommit för att möta sin ärkerival i en duell, men kvällen tar en...



Loading next content