Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk's Proving Ground

Känner du för att rycka på axlarna? Sugen på ett spel utan större nyheter? Är Philadelphia den sexigaste stad du kan tänka dig? Då har jag ett spel för dig!

När Skate släpptes var det omöjligt att diskutera det utan att nämna Tony Hawk-spelen, och nu när Tonys senaste har kommit vänds förstås steken. Vilket spel är bäst? Går det ens att jämföra spelen, eller måste vi börja babbla äpplen och apelsiner? Kanske till och med hönor och ägg? En sak är dock uppenbar; om det har utbrutit krig mellan skateboard-spelen så har Tony Hawk försovit sig och glömt bort det första slaget.

Tony Hawk's Proving Ground börjar väldigt oinbjudande och övertydligt. Jag får akut syrebrist när jag befinner mig underst i en böghög av tutorials och vill bara sätta igång med att spela på riktigt. Självklart är det bra att lära sig hur man fixar en Nail the Trick, men grundkursen håller på alldeles för länge och dessutom befinner jag mig i ett grått och folktomt Philadelphia.

Efter någon timme klarnar upplägget en aning. Jag får veta att jag kan bli en av tre sorters skejtare (eller lite utav varje) beroende på vilka uppdrag jag gör och hur jag disponerar de färdighetspoäng jag får. Lite rollspelsinslag alltså, vilket visar på en viss fräschör hos Proving Ground. De tre skejtartyperna kallas Hardcore, Career och Rigger, fast jag kommer ihåg dem som den onde, den gode och den fule.

Om du väljer Hardcore blir du den onde, en värstingskejtare med auktoritetsproblem som gör de våghalsigaste tricken och gör livet osäkert för stadens fotgängare. Den gode följer Tony Hawks präktiga väg och rullar bräda som ett seriöst karriärval. Publicitet och beundran är viktigt för dig som väljer Career. Till sist har vi Rigger, den fule fixaren med oljefläckar över hela ansiktet som släpar omkring ramper överallt tills svetten lackar. Riggerns specialitet är gör-det-själv-banor och att fixa nya, udda platser att skejta på.

När jag har börjat få lite rull på brädan får jag stifta bekantskap med Tony Hawk's Proving Grounds nyheter. Jag gillar Aggro Kick, ett sätt att snabbt sparka igång en hög hastighet vilket kan leda till riktigt höga hopp. Nail the Trick som introducerades i Tony Hawk's Project 8 är tillbaka och har utökats med Nail the Grab och Nail the Manual. Precis som tidigare går Nail-tricken ut på att i slow motion och i närbild snurra på brädan med de analoga spakarna för att göra till exempel en flip. Trevligt, men inte direkt någon oförutsägbar nyhet.

I Tony Hawk's Proving Ground befinner du dig alltså i Philadelphia, som i en tredelad stad är ihopbuntat med Washington och Baltimore. Om du förutom Vita Huset inte får några direkta visuella kopplingar av stadsnamnen är det inte så konstigt; det ser lika anonymt ut som det låter. Städerna är tekniskt sett snygga, men allt går i en grådaskig och regnig ton och allt är väldigt kalt. Alltför ofta längtar jag inomhus; jag vill rulla hem min skejtare, sätta på honom mysbyxor och slå på hans favoritvideo. Men en mjuk TV-fåtölj finns ingenstans att hitta, inte ens Riggern kan fixa fram en.

Mellanscenerna består som vanligt av min spelfigurs karriärutveckling och hur denne gör sig ett namn i skejtarsamhället. Min skejtare slutar aldrig att imponeras av alla de coola (men ändå så ödmjuka!) idoler han får träffa. Det sparas inte på jargongen. Ord som "epic" och "sick" används så ofta att jag blir episkt kräkfärdig av dem. Mellanscenerna hottas upp med visserligen imponerande klipp av experskejtare in action, men det tillför inte spelet särskilt mycket.

I Tony Hawk's Proving Ground kan du precis som i Skate filma och spara dina galna kombinationstrick eller smärtsamma klantåkningar. I Skates fall har filmfunktionen fungerat ypperligt och givit upphov till många underhållande klipp som cirkulerat på nätet. I Proving Ground måste du dock bestämma när du vill börja filma och gå till en meny för att starta inspelningen, till skillnad från Skate som automatiskt "filmade" allt som hände en minut bakåt i tiden. Detta är en stor miss som kastar ännu mer skugga över Tony Hawk's Proving Ground.

Tony Hawk's Proving Grounds nyheter är helt enkelt inte spännande eller nyskapande nog. Jag vill inte placera ut ramper. En minimal tvist på redan existerande Nail the Trick höjer inte mina ögonbryn en millimeter. Jag gillar soundtracket men blir i stället sugen på att lyssna på skivorna de kommer från. Visst kan jag på ett logiskt plan uppskatta spelets allmänna hantverk, men Tony Hawk's Proving Ground har inte själ utan liknar snarare en spelgengångare.

Om man ser Tony Hawk's Proving Ground för vad det är och låtsas att konkurrensen och de sjuttielva tidigare spelen inte finns så är det inte ett dåligt spel. Men bristen på nytänkande och utvecklar-jävlar anamma slår fort hål på den fantasin och personligen tycker jag att Tony Hawk's Proving Ground är ett steg tillbaka från Project 8, trots de nya inslagen. Nu är ni ute på fel spår, Neversoft.

Tony Hawk's Proving GroundTony Hawk's Proving GroundTony Hawk's Proving GroundTony Hawk's Proving Ground
6 / 10
+
Många uppdrag, bra soundtrack
-
Få nyheter, tråkiga omgivningar, krystade mellanscener, dåliga filmmöjligheter

Jesper Karlsson
Även om Proving Ground inte alls känns direkt dåligt doftar det fränt av medelmåttighet och tillsammans med alla de tekniska tillkortakommanden som spelet dessvärre innehåller framstår det här som ett avsevärt mycket sämre alternativ än Skate. 5/10

• EricSparrow
    Man kanske blir galen av att tänka på det men Tony Hawks Proving Ground är det 10:nde spelet i Tony Hawk serien. Serien har nu hällt på i 10 år... 6/10
  • DAN07